jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۷۴۱۳۶۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۳  |  ۰۷:۰۵

درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان در رسانه ملی نمود فوق‌العاده‌ای داشت. بیشتر بخش‌های خبری درگذشت وی را پوشش دادند و برنامه‌های مختلفی هم با موضوع زنده‌یاد پاشایی روی آنتن رفت تا آنجا که تقریبا می‌شود این موضوع را یک «اتفاق» و یک «نشانه» در رویکرد تازه صدا و سیما در قبال موضوعات مطرح در جامعه دانست.

ویژه برنامه‎های تلویزیون برای «پاشایی»؛ فصل تازه در رسانه ملی
آنچه پیداست این است که صدا و سیما قصد دارد بیش از اینها به خواسته‌های مخاطبان احترام بگذارد و برای همین تلاش می‌کند تا حد امکان این زمینه را فراهم سازد.

پوشش اخبار و گزارش‌های مربوط به درگذشت مرحوم پاشایی نمونه خوبی از این رویکرد تازه بود. موضوعی که حتی از دید کاربران شبکه‌های اجتماعی هم دورنماند و آنها به این موضوع اشاره کرده‌اند که اتفاقات جدیدی در حوزه اجتماعی تلویزیون افتاده است و صدا و سیما پوشش مناسبی از این ماجرا داشته است.

واقعیت این است که علایق مردم با گذشت زمان تغییر می‌کند و این رسالت رسانه است که به این مهم توجه داشته باشد. در واقع نیاز سنجی و رتبه‌بندی علایق مخاطب تلویزیون و رادیو می‌تواند برای ساخت برنامه‌های تاثیرگذار در سطوح مختلف بسیار به مدیران کمک کند. همین توجه به علایق و نیاز‌های اکثر مردم حقیقتا می‌تواند زمینه حضور طیف گسترده‌ای از مخاطبان رسانه را پدید آورد. اکنون مخاطب هوشمند و گزینشگر رسانه علاوه بر این که می‌داند کدام برنامه‌ها با توجه به خواسته‌های او ساخته شده این قدرت شگرف (و البته معمولا دست‌کم گرفته شده) را هم دارد تا اگر رسانه‌ای فرآورده مورد علاقه وی را تامین نکرد آن را در شبکه‌ها یا کانال‌های دیگر جستجو کند و نکته همین است اگر رسانه ما نتواند خوراک بصری و شنیداری مورد علاقه مخاطب را فراهم کند، او از را‌ه‌هایی که حالا (به هر دلیلی) دیگر محدود و کم هم نیستند، آنها را خواهد یافت. دیگر نمی‌شود با «توجیه کردن» یا «ندید گرفتن» یک موضوع یا یک اتفاق از کنار جریانات مختلف جامعه در ابعاد گوناگون گذشت و اتفاقا عمل به همان دستورالعمل قدیمی و بی‌خاصیت باعث می‌شود که رسانه‌های رقیب این امکان را داشته باشند که به نحوی که خود می‌پسندند (که معمولا در تضاد با خواسته‌های نظام است) آن را انعکاس دهند.

در واقع پرداختن به موضوعات اینچنینی دست رسانه‌های رقیب را خالی می‌کند ضمن این که خالی نگه داشتن دست رسانه رقیب باید همیشه در دستور کار مدیران رسانه باشد. باید اعتراف کرد رسانه ملی در موضوع درگذشت زنده‌یاد پاشایی آنقدر خوب و حرفه‌ای و غافلگیرکننده عمل کرد که حتی منتقدان هم در این مورد لب به تحسین گشودند. به نظر می‌رسد فصل تازه‌ای در تاریخ رسانه ملی گشوده شده است. فصلی که قرار نیست صدا و سیما از کنار تعلقات و سلایق توده مردم براحتی عبور کند. برای شروع، خوب است همین را به فال نیک بگیریم.

مهدی غلامحیدری / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
سرویس فرهنگی - یادداشت بیشتر
سیمای متفاوت نوروز

سیمای متفاوت نوروز

نوروز امسال، یك نوروز متفاوت برای رسانه ملی بود، نوروزی كه باید با شرایط كرونا برنامه‌های سیما طراحی می‌شد تا بتوانیم با شعار در خانه می‌مانیم مردم را به بهترین شكل سرگرم و به داشته‌های آنها اضافه كنیم.

بهار می آید، کرونا می رود

بهار می آید، کرونا می رود

بهار در راه است، مثل هر سال همین موقع. زمستان می رود و بهار می آید. همین گزاره ساده و طبیعی که تکرار هر ساله طبیعت است به ما یادآوری می کند کرونا هم می‌رود و روزهای سلامت گذشته بازمی گردد.

سرویس فرهنگی - گفتگو بیشتر