روایت خواندنی اهالی یک شهر از ویژگی منتسب به خودشان

اصفهانی‌ها: خسیس نیستیم؛ مقتصدیم!

مردم اصفهان پشت نماهای شیشه‌ای

یک پژوهشگر بحران های طبیعی در خصوص ایمنی و مدیریت بحران نماسازی های شهر اصفهان گفت: اینکه ساختمان های استان به سمت نماهای شیشه ای رفته یک هشدار برای نظام مهندسی است زیرا این نوع نماسازی در پیشامد حوادث غیر مترقبه ایمن نیست و خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.
کد خبر: ۶۷۰۵۴۹
مردم اصفهان پشت نماهای شیشه‌ای

امروزه زندگی های مدرن در تمام ابعاد مردم را آنقدر درگیر خود کرده که در بسیاری از مواقع غافل از عوارض آن حتی تا پای مرگ هم می روند که مدرن شدن خود را اثبات کنند.

حال این مدرن شدن از پوشاک، لواز زندگی،و خودرو تا ساختمان سازی‌های مرگ بار سایه افکنده است.

در چند سال اخیر گزارشاتی از حوادث مرگ بار نماهای ساختمانی در نقاط مختلف ایران درحالی به گوش رسید که پس از واکاوی زلزله بم مشخص شد دلیل فوت بسیاری از افرادی که در منازل مسکونی جدید زندگی می کردند، نماهای ساختمانی بود که بر هیچ اصول استانداری استوار نبود.

نماسازی بر اصل زیباسازی ساختمان بنا شده است اما برای این مهم رعایت یکسری از اصول لازم است اینکه نماسازی ساختمان های هر منطقه بنا به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و در یک کلام اقلیم محل زندگی باید انتخاب و در راستای هماهنگی و هارمونی آن محیط کار گذاشته می‌شود.

این نکات که از اصول پایه ای هر نماسازی است به نقل از استاد کامل برنامه ریزی شهر دانشگاه اصفهان دکتر اصغر ضرابی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرسازی کشورهای زیادی را مورد مطالعه و پژوهش قرار دادم و از نزدیک به مطالعات کشورهایی پرداخته ام که اصول شهرسازی و نماسازی استاندارد را رعایت کرده‌اند، گفت: نماسازی در دنیا تابع یکسری از اصول است که در کشورهای پیشرفته زمانی اجازه نماسازی به صاحب ساختمان داده می‌شود که در جهت هماهنگی و هارمونی محیط باشد و اینکه چه منظره‌ای را در محیط ایجاد کند.

نماسازی در اصفهان هارمونی ندارد

ضرابی افزود: به عنوان مثال در کشوری مثل فرانسه نماسازی ساختمان ها محیط زیستی است به گونه ای که اگر از بیرون به ساختمان نگاه شود شکل گل را مشاهده می کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: در اصفهان نیز این مسئله باید رعایت شود و همچون گذشته ساختمان سازی سنتی اصفهان که به دلیل موقعیت جغرافیایی گرم و خشک استان بر پایه خشت و گل بود مجددا رواج یابد.

وی بابیان اینکه کیفیت مصالح در مقاوم سازی نمای ساختمان نقش کلیدی دارد، تاکید کرد: با توجه به اقلیم اصفهان و اینکه در جوار منطقه کویری واقع شده است، استفاده از آجر به دلیل کم بودن ارتفاع آن شکستگی کمتری نسبت به انبساط و انقباق هوا پیدا می کند و ریزش کمتری را شاهد خواهیم بود.

ضرابی مفهوم هارمونی در نماسازی را اینگونه بیان کرد و افزود: منظور از هارمونی یعنی اینکه نماسازی هماهنگ با دمای محیط و شرایط آب هوایی و جغرافیایی صورت بگیرد.

استاد تمام شهرسازی دانشگاه اصفهان گفت: پیشگیری از حوادث و ریزش نما به عوامل مختلفی بستگی دارد به طوری که در کشورهای پیشرفته برق کشی ساختمان ها به جای هوایی، زمینی کار گذاشته می شود و ساختمان سازی ها خلاف بادهای غالب است.

نماهای شیشه ای در اصفهان حادثه ساز می شود

یک پژوهشگر بحران های طبیعی در خصوص ایمنی و مدیریت بحران نماسازی های شهر اصفهان گفت: اینکه ساختمان های استان به سمت نماهای شیشه ای رفته یک هشدار برای نظام مهندسی است زیراکه این نوع نماسازی در پیشامد حوادث غیرمترقبه ایمن نیست و خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.

امیر محموزاده در حالی خبری از حادثه ساز بودن نماهای شیشه ای ساختمان های بزرگ اصفهان داد که با پیگیری این موضوع از سوی علی پزشکی رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان این امر به کلی تکذیب شد.

وی وجود معدودی از نماهای شیشه ای ساختمان های بلند در اصفهان را مربوط به سالهای قبل از تشکیل کمیته تخصصی نماسازی ساختمانهای اصفهان دانست و گفت: عمر این کمیته به پنج سال پیش بر می گردد و اگر هم چنین ساختمان های را در سطح شهر شاهدیم عمر آن به هفت تا هشت سال پیش که هنوز این کمیته تشکیل نشده بود، بازمی گردد.

وی افزود: در طرح تفصیلی شهر اصفهان، نظام مهندسی تنها اجازه ساخت به نماهایی را می دهد که غالب آن با آجر آنهم بیشتر آجر زرد باشد تا آجر قرمز و ترکیبی از سنگ و درصدی از شیشه.

پزشکی گفت: از پنج سال پیش تاکنون سعی شده که ساختمان های بلندی که در جوار خیابان های اصلی وجود دارد با معماری اسلامی ایرانی مزین شود و بافت و فضای شهر اصفهان هماهنگی داشته باشد.

وی افزود: نظام مهندسی اصفهان تاکنون اجازه ساخت منازل با نماهای شیشه ای در اصفهان را نداده است.

محمودزاده نماسازی ایمنی را مقدم بر زیباسازی می داند و می گوید: سیستم استاندارد مطابق با اصول ملی ساختمان بر نماسازی باید تعریف شود و از آنجائیکه نما یک معماری و سازه است، مهندسان این دو حوزه لازم است بر این نماها کنترل و استقرار داشته باشند که در حال حاضر این مسئله رعایت نمی‌شود.

کاربرد سنگ​های افقی در نماسازی نگران کننده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از کاربرد سنگ های افقی در نماسازی ساختمان های شهر اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: بهتر است به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی نماسازی و ریزش آن به هنگام وزش بادهای شدید یا زلزله از سنگ های عمودی برای نماسازی استفاده شود.

عبدالرسول جان نثاری با بیان اینکه نماسازی در ساختمان‌های بلند اصفهان حتما باید مجوز از شهرداری داشته باشد، افزود: ساخت هر ساختمانی باید بر پایه نقشه های معماری و نقشه های سازه یا استراکچر ساخت باشد به گونه ای که اسکلت اصلی ساختمان بر چه عمق میلگردی بنا شده باشد که بتواند در مقابل بارهای مختلف از جمله بار انسان و بارهای وارده مثل باد و زلزله مقاوم باشد.

وی گفت: نقشه نما در کنار هر ساختمانی باید وجود داشته باشد تا مشخص شود از چه نوع سنگ، سرامیک، آجر و نیز تا چه اندازه بیرون یا درون ساختمان به کار می رود.

جان نثاری با اشاره به اینکه در چند سال اخیر ساختمان‌های بلند به همراه مجوز ساخت مجوز نقشه نما داده می شود، افزود: روی آوری مردم به نماسازی ساختمان های قدیمی خود باید در صورتی انجام گیرد که تشویق به طراحی نما توسط مهندسان سازه شوند تا ضمن زیبا سازی ایمنی آن هم رعایت شود با این وجود اغلب مردم برای نماسازی ساختمان خود زیر بار استفاده از مهندسان نمی روند.

نماهای ساختمانی اگر چه در این سال های بسیار حادثه ساز در سطح کشور بوده اما خوشبختانه در اصفهان موردی از این نوع حوادث به سازمان آتش نشانی اصفهان گزارش نشده اما این وضعیت دلیلی بر سهل انگاری دستگاه های ذی ربط و نیز سازندگان ساختمان ها برای چشم پوشی از رعایت موارد ایمنی در نماسازی ساختمانها نیست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها