خبر سلامت

قلیان، خطر سرطان مثانه را افزایش می‌دهد

یک جراح و متخصص کلیه با بیان این‌که وجود خون در ادرار بدون درد و سوزش از شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان مثانه است، گفت: افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان قلیان، چهار برابر بیشتر از افراد دیگر دچار سرطان مثانه می‌شوند.
کد خبر: ۶۶۲۹۷۸

دکتر جواد نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر این اساس، ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می‌دهد؛ البته بدخیم‌بودن سرطان مثانه در سنین بالا افزایش پیدا می‌کند و فقط یک درصد افراد کمتر از 35 سال، دچار سرطان مثانه می‌شوند.

وی با اشاره به این که مشاغلی مانند رنگرزها، نقاش‌ها و کارگران چرم‌سازی به علت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، میزان ابتلا به سرطان مثانه در آنها افزایش می‌یابد، تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز سرطان مثانه در افرادی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند باید هنگام کار با مواد شیمیایی از ماسک استفاده شود. خشکشویی و کاغذسازی نیز جزو مشاغلی است که سرطان مثانه را تشدید می‌کند؛ برای پیشگیری از تشدید سرطان مثانه شاغلان این حرفه‌ها باید از عوامل محرک محیطی دوری کنند.

امگا 3؛ سدی در برابر افسردگی پس از زایمان

یک کارشناس تغذیه گفت: امگا 3 در درمان بانوان بارداری که پس از زایمان دچار افسردگی‎های روحی شده‎اند، مؤثر است.

غلامحسین اکبری در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: محققان دریافته‌اند که در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با کاهش اسیدهای چرب غشای سلول، سطح سرتونین مغز (ماده شیمیایی در مغز که ناقل عصبی محسوب می‌شود) نیز کاهش یافته و باعث اختلالات روحی و روانی بسیاری از افراد می‎شود. میزان اسیدهای چرب موجود در غشای سلول و در خون رابطه مستقیمی با افسردگی‎هایی که معمولا پس از زایمان حاصل می‎شود، دارد.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان می‎دهد میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بانوان بارداری که پس از زایمان دچار افسردگی‎های روحی شده‎اند بسیار پایین‎تر از حد معمول است که می‎توان این بیماری را با استفاده از مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند ماهی، دانه‎های حبوبات و غلات سبوس‎دار تا حد زیادی درمان کرد. هر چه نسبت اسیدهای چرب امگا 6 در مقایسه با امگا 3 در خون افراد بیشتر باشد، آنها بیشتر از علائم افسردگی و افزایش سطح ترکیبات مستعدکننده التهاب در خون رنج می‎برند.

تشدید واریس با مصرف قرص ضد بارداری

یک جراح و متخصص زنان با بیان این‌که افرادی که زمینه ارثی ابتلا به واریس دارند باید از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند، گفت: مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بیشتر لخته‌شدن خون در بدن شده و بیماری واریس را تشدید می‌کند.

دکتر طاهره افتخار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند، افزود: بارداری، سابقه خانوادگی، سرپا ایستادن‌های طولانی، وزن زیاد، افزایش سن و استفاده از داروهای هورمونی از عوامل ابتلا به واریس محسوب می‌شود.

وی می‌گوید: راهی برای درمان بیماری واریس وجود ندارد، اما با رعایت برخی نکات می‌توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها