تولید انیمیشنی ایرانی با بیش از 200 شخصیت

در نشست نقد و بررسی مجموعه انیمیشن "مهارت‌های زندگی" عنوان شد: متاسفانه یک اثر با تعداد قسمت‌های اندک چندان دیده نمی‌شود، مگر اینکه اثر در حجم قابل توجهی ساخته شود. فکر می‌کنید چرا آثاری چون "تام و جری" و "پلنگ صورتی" این حد شناخته شده هستند؟
کد خبر: ۶۲۵۶۷۲
تولید انیمیشنی ایرانی با بیش از 200 شخصیت

نشست تحلیل و بررسی مجموعه انیمیشن "مهارتهای زندگی" با حضور و اجرای محمدرحیم لیوانی مدیر گروه سه بعدی مرکز پویانمایی صبا، فرخ یکدانه سرپرست کارگردانان "مهارت‌های زندگی" ، شهاب کسرایی مدیرعامل موسسه حور، محراب ناصری و فرشاد رهبر کارگردانان این مجموعه و سلمی افکاری ناظر پروژه در مرکز پویانمایی صبا برگزار شد.

یکدانه در این نشست درخصوص تولید این پروژه توضیح داد: ما در پیش تولید علاوه بر مباحث فنی و تکنیکی نگاه جدی به بحث های علمی داشته ایم و تمام زیر شاخه های این امر به تایید مراجع علمی رسیده است. یوسفی تجربیات بسیار زیادی در حوزه کودک د ارد. گروه سنی این برنامه 7 تا 14 سال است.

وی افزود: نویسندگان از تحقیقات یوسفی به عنوان دستمایه کمک می گرفتند و بحث های دراماتیک و استانداردهای فیلمنامه را در آن رعایت می کردیم. ایده اولیه داستان با من بود. در شکل گیری این خانواده در تلاش بودم سن و سال دو کودک دختر و پسر را طوری قرار دهم که سر و ته گروه سنی مخاطب ما را شامل شود.

"مهارتهای زندگی" هم شعر دارد هم قصه هم نمایش

در ادامه شهره یوسفی، کارشناس امور تربیتی این انیمیشن نیز در خصوص مهارتهای زندگی اظهار کرد: این موضوع تعریف واحدی دارد اما کودکان در این سن به مسائلی نیاز دارند که اقتضای سنشان است و در خانواده و جامعه با آنها روبرو می شوند. بچه ها به امکانات، فرصت ها و شناخت ها نیاز دارند تا بتوانند از زندگی لذت ببرند. روش های مورد علاقه شعر، قصه، نمایش و بحث و گفتگو در مهارتهای زندگی وجود دارد.

وی افزود: پیدا کردن مشکلات زندگی بچه ها و مشخص کردن عناوین مجموعه بر اساس آنها بخشی از فعالیت ما در این عرصه بود و استفاده از ساختار انیمیشن به تاثیرگذاری این موضوعات کمک می کند و ما این موضوعات را برای نگارش فیلمنامه در اختیار نویسندگان قرار می دهیم.

انیمیشنی با بیش از 200 کاراکتر

ناصری کارگردان در خصوص تولید این انیمیشن ها اظهار کرد: ما در ابتدای کار با حجم زیادی از اطلاعات مواجه شدیم که به فراخور زمان بیشتر هم شدند. از طرفی مجموعه نیز کاراکترهای اصلی و فرعی داشت که تعدادشان افزایش پیدا کرد و اکنون بیش از 200 کاراکتر در این مجموعه وجود دارد.

فرشاد رهبر، دیگر کارگردان این مجموعه در ادامه در سخنانی گفت: اکران هایی که ما داخل موسسه داشتیم کمک می کرد با انتقاد اهالی دیگر پروژه ها که منتقدانه به آثار ما نگاه می کردند به نکات تازه ای برسیم. برخی ترجیح می‌دهند از تکنولوژی ها و نرم افزارهای بهتری برای کارشان استفاده کنند و ما به این نتیجه رسیدیم که بد نیست گرافیک بهتر را مورد توجه قرار دهیم چرا که این موضوع در جذب مخاطب تاثیر فراوانی دارد.

تاثیر انیمیشن در مسائل تربیتی

علیرضا کاویان راد، کارگردان انیمیشن هایی چون "آرش" و "یوز" در نقد مجموعه "مهارت های زندگی" تصریح کرد: حور یکی از شرکتهای انیمیشن است که سابقه زیادی دارد و تولید یک مجموعه در خصوص مسائل بدیهی که متاسفانه گاهی توسط مردم رعایت نمی شود. از آنجایی که بچه های امروزی آنقدرها نصیحت پذیر نیستند انیمیشن می تواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد.

وی افزود: متاسفانه یک اثر با تعداد قسمت های اندک چندان دیده نمی شود مگر اینکه اثر در حجم قابل توجهی ساخته شود. "مهارتهای زندگی" هم چنین قابلیتی دارد. فکر می کنید چرا آثاری چون "تام و جری" و "پلنگ صورتی" این حد شناخته شده هستند؟ آثار ما گاهی 26 و نهایتا در 52 قسمت تولید می شوند اما کارهای طولانی تر هستند که دیده می شوند و البته دشواری های خاص خود را دارند. همین نگهداری یک گروه بسیار دشوار است.

ذهن مخاطب را محدود نکنیم

این انیمیشن ساز با انتقاد از توضیح عنوان هر قسمت در پرانتز، اظهار کرد: یک قسمت از انیمیشن "وقت طلاست" نام دارد و سازندگان در پرانتزی زیر عنوان عبارت "سرعت در تصمیم گیری" را آورده اند که به نظرم نباشد بهتر است چون به مخاطب سمت و سو می دهد و ذهن او را محدود می کند و وی از ابتدا مدام دنبال چنین مفهومی می‌گردد.

کاویان راد با اشاره به شوخی های زیبا در "دانشمندان بزرگ" که تولید همین گروه است، یادآور شد: فکر میکنم ریتم کار نیز می تواند تندتر باشد. البته اصولا ما ایرانی ها ریتم زندگی مان هم کند است و خداحافظی با مهمانان دم در نیم ساعت طول می کشد. انیمیشنی مثل "کمپانی هیولاها" را در نظر بگیرید که چطور از یک داستان پیچیده استفاده کرده اند تا آخر به کودکان القا شود که هیولا ترس ندارد.

استفاده درست از رنگ و صدا

کارگردان "آرش" با بیان اینکه دهه بعد به بازی اختصاص خواهد داشت، تاکید کرد: "مهارتهای زندگی" کاراکترهای قشنگی دارد که فانتزی هستند اما این موضوع در بک گراند دیده نمی شود. استفاده از رنگ ها نیز قابل توجه است و صداها هم به خوبی روی کاراکترها نشسته اند.

یکدانه در ادامه صحبت های خود گفت: در کشور ما کمتر انیمیشن هایی با مخاطب کودک ساخته شده و باید در نظر داشت یکی از مشخصات برای کار کودک سادگی است. اگر ما بخواهیم بچه به مفهوم توجه داشته باشد باید حرکات اضافی را حذف کنیم.

دغدغه‌مندی برای لحاظ کردن ارزش های سینمایی

وی تأکید کرد: ما دغدغه داریم ارزش های سینمایی را در کنار فانتزی های انیمیشن متبلور کنیم. گاهی برخی از یک انیمیشن خیلی تعریف می کنند اما وقتی آن را تماشا می کنم می بینم دکوپاژ درستی ندارد، مچ کات نشده و تصاویر درست به هم نچسبیده اند. بلکه صرفا تصاویر زیبایی نمایش داده می شود.

در ادامه افکاری ناظر این پروژه نیز گفت: با اینکه اگر انیمت سبک تر باشد، کودک به دیالوگ ها توجه بیشتری می کند را قبول دارم. تنها با ریتم اثر مشکل داشتم که به مرور بهتر شد و کار رنگ و لعاب خوبی هم دارد.

سهم آموزش کم و سهم فانتزی زیاد شود

کاویان راد نیز در ادامه با بیان اینکه بهتر است انتظارات علمی از یک پروژه را کمتر کنیم، خاطرنشان کرد: بهتر است سهم آموزش را کم کنیم و فانتزی را افزایش دهیم. خود من هنوز رنگ وانتی که در کودکی در محله مان هندوانه می آورد را به یاد دارم. اگر بخواهیم بچه ها را پای کار بنشانیم چاره ای جز این نداریم. 80 مورد را به در و دیوار بزنیم و 20 مورد را مستقیم گویی کنیم.

وی ادامه داد: پسر خود من منتقد اصلی کارهایم است و ایراداتی که سر انیمیشن "آرش" از من می گرفت برایم خیلی جالب بود.

شهرام حیدریان، مدیر روابط عمومی حور نیز در سخنانی به انیمیشن "داستان تاریخ" اشاره کرد که با تولید در سال 76، میانگین نمره این درس در مدارس را بالا برده و باعث استقبال دانش آموزان از پروژه شده است.

حمایت مرکز پویانمایی صبا برای فتح قلل انیمیشن

همچنین کسرایی، مدیر عامل حور نیز در سخنانی گفت: در 20 سالی که با مقوله انیمیشن درگیر شدم، به تاثیر آن پی بردم. خوشبختانه آی پی تی وی نیز که در کشور راه افتاده و قطعا تاثیرات بی نظیری خواهدداشت. تلویزیون به قول مدیران مثل اژدها غذا می دهد و ما می توانیم بچه هایی که مقابل جعبه جادو می نشینند را تربیت کنیم.

وی افزود: مرکز پویانمایی صبا به عنوان سرمایه گذار و مدیریت کلان این حوزه، فرصتی در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم چنین کاری را در 250 قسمت تولید و این قله را فتح کنیم و ان‌شاءلله بتوانیم تا هزار قسمت برویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها