اعتراض ایران به تبعیض علیه سیاهپوستان

افخم: امریکا به کنوانسیون منع تبعض نژادی پایبندباشد

پسر مارتین لوترکینگ:

رنگ پوست مجوز بازداشت و قتل در آمریکا است

هزاران نفر در واشنگتن و در اعتراض به نژادپرستی و بی عدالتی به مناسبت پنجاهمین سالگرد سخنرانی مارتین لوترکینگ رهبر جنبش سیاهان در آمریکا، تجمع کردند.
کد خبر: ۵۹۱۳۳۷
رنگ پوست مجوز بازداشت و قتل در آمریکا است

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این گردهمایی چند هزار نفری در محل بنای یادبود لینکون، سخنرانان درباره مسائل مختلفی از جمله نژادپرستی و بی عدالتی علیه سیاهپوستان در آمریکا سخنرانی کردند.

پسر بزرگ لوترکینگ و اریک هولدر دادستان کل آمریکا در این مراسم و در محلی که لوترکینگ پنجاه سال پیش سخنرانی کرده بود سخنانی ایراد کردند.

مارتین لوترکینگ سوم گفت : « الان وقت این نیست که یادبودی از روی دل تنگی برگزار کنیم. همچنین وقت آن نیست که جشنی برای گفتن تبریک به خودمان برگزار کنیم زیرا کار هنوز تمام نشده است. سفر ما هنوز تکمیل نشده است. ما می توانیم و باید بیشتر تلاش کنیم.»

وی در پنجاهمین سالگرد سخنرانی پدرش در واشنتگن دی سی تاکید کرد اشک های پدر و مادر ترایون مارتین نشان می دهد هنوز در این کشور رنگ پوست مجوزی برای بازداشت و حتی قتل توهین آمیز افراد به شمار می آید.

لوترکینگ سوم گفت: من نیز اکنون مانند شما حضور وی را درک می کنم و صدای او را می شنوم؛ اکنون زمان آن نیست که یادمان های نوستالژیک بگیریم و زمان آن نیست که به خود تبریک بگوییم.

هنوز وظیفه ای که داشتیم به جا آورده نشده است و راهی که باید می پیمودیم، تمام نشده است؛ می توانیم و باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد سخنانی که پدر من نیم قرن پیش ایراد کرد این بود که رویایی دارد، اینکه روزی در این کشور بیاید که کودکان نه با رنگ پوستشان بلکه با شخصتیشان سنجیده شوند.

ولی متاسفانه اشک های پدر و مادر ترایون مارتین به ما یادآوری می کند که رنگ پوست افراد همچنان مجوزی برای پرونده سازی، بازداشت و حتی قتل بی شرمانه و بدون توجه به شخصیت فرد باشد.

اریک هولدردادستان کل و وزیردادگستری آمریکا گفت: «همانطورکه ما امروز اینجا جمع شده ایم، پنجاه سال بعد همین راهپیمایی باید ادامه داشته باشد.

جان لوئیس از رهبران حقوق مدنی و نماینده کنگره از ایالت جورجیا گفت: « ما یک ملت و یک خانواده هستیم. ما از یک خانه هستیم و در یک خانه و وطن زندگی می کنیم. پس برادران و خواهران، من به شما می گویم ما نمی توانیم از این راه و هدف انصراف دهیم. ما نمی توانیم تسلیم شویم. ما باید به هدفمان برسیم. »

یکی از تظاهرکنندگان که اکنون هشتاد و هفت سال دارد گفت:« من آن زمان جوان بودم و 37 سال داشتم. اکنون می خواهم ببینم اوضاع در این پنجاه سال چقدر تغییر کرده است.» علاوه بر مردم بیش از چهل سازمان غیردولتی از سراسر آمریکا نیز در این مراسم شرکت کرده اند. بسیاری از تظاهرکنندگان از این فرصت استفاده کرده و ناخرسندی خودشان را از حکم صادر شده برای جرج زیمرمن که متهم به قتل یک نوجوان به نام ترایوان مارتین بود ابراز کردند. تظاهرکنندگان به تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در آمریکا اعتراض داشتند.

یکی از تظاهرکنندگان گفت:« من دو پسر بزرگ کرده ام و نوه دارم و فکر می کنم آنها باید بتوانند آزادانه در خیابانها و بدون اینکه مورد هدف گلوله قرار بگیرند راه بروند.»

از جمله سخنرانان مادر تریوان مارتین نوجوان سیاهپوست آمریکایی بود که تبرئه قاتل سفیدپوست او موجی از اعتراضات را در آمریکا به راه انداخت.

برادفورد سیمون فعال حقوق سیاهان گفت بسیاری از  مردم در آمریکا دوست دارند بگویند دیگر نژادپرستی در این کشور وجود ندارد اما با اتفاقی که در دادگاه تریوان افتاد و بسیاری از مسائل دیگری که اخیرا شاهد بوده ایم، کاملا روشن است مسئله نژادپرستی اصلا از بین نرفته است. پنجاه سال پیش مارتین لوترکینگ رویای خود را تشریح کرد اما متاسفانه احتمالا پنجاه سال دیگر وقت لازم است رویای او به حقیقت بپوندد.

یکی از اهدافی که تظاهرات پنجاه سال پیش با سخنرانی لوترکینگ دنبال می کرد برابر شغلی برای همه از جمله سیاهپوستان بود از این رو در تجمع دیروز واشنگتن یکی از مسائل اساسی برای مردم همین مسئله بود.

کری بیگز آدامز از فعالان آمریکایی گفت متاسفانه بیکاری در جامعه آمریکاییهای آفریقایی تبار دو برابر سفید پوستان این کشور است. در کل بحران اقتصادی و بیکاری در آمریکا این مشکل را تشدید کرده است.

یک تظاهرکننده دیگر گفت من به عنوان یک سیاهپوست باید بگویم ساختارهای اقتصادی و اجتماعی آمریکا طوری است که جامعه سیاهپوستان از حقوق و فرصتهای برابر با دیگران برخوردار نیستند.

قرار است راهپیمایی و تجمع دیگری نیز در اعتراض به نبود برابری نژادی بویژه در بازار کار در بیست و هشتم اوت برگزار شود.

در 28 اوت 1963 بیش از دویست هزار نفر در پایتخت آمریکا جمع شدند و خواستار ایجاد فرصتهای شغلی و آزادی برای سیاهپوستان شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها