تقویت فرآیند نفوذ آب، بهترین راه نجات دریاچه ارومیه

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه تقویت فرایند نفوذ آب بهترین راه برای احیای دریاچه ارومیه است، افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار از حوضه آبخیز دریاچه ارومیه 370 میلیون لیتر مکعب آب تولید می‌کند.
کد خبر: ۵۴۰۸۸۹
تقویت فرآیند نفوذ آب، بهترین راه نجات دریاچه ارومیه

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مساحت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه حدود شش میلیون هکتار است که اگر این میزان را در 370 ضرب کنیم متوجه می‌شویم که با این کار تا چه حد می‌توانیم وضعیت دریاچه ارومیه را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: از آنجا که ایران کشوری گرم و خشک و فاقد خاک مناسب است و این مسئله در دریاچه ارومیه که خاک آن از جنس فارن، رس، گچ و آهک است باعث عدم نفوذ آب و تبخیر بالای آن می‌شود. باید با اجرای عملیات آبخیزداری فرآیند نفوذ آب را تقویت کرده و از روشهای کاهش تبخیر آب استفاده کرد.

گرشاسبی افزود: باید با استفاده از پوشش گیاهی، احداث سدهای کوچک و ... فرایند نفوذ را تقویت کنیم و اگر این کار در مزارع، جنگل‌ها و مراتع صورت نگیرد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی دریاچه ارومیه افزایش میزان رسوب آن است گفت: از 2 سال پیش برای کنترل رسوب و فرسایش در این حوضه فعالیت‌هایی را در 3 قالب سدهای موجود، سدهای در دست احداث و مناطق فاقد سد انجام داده‌ایم که بر اساس آن باید سالانه 7 میلیارد تومان اعتبار به صورت سالانه و 35 میلیارد تومان نیز تا پایان برنامه پنجم دریافت کنیم که تا کنون توانسته‌ایم تنها نیمی از اعتبار مورد نیاز را با دریافت سه میلیارد و 200 میلیون تومان به صورت سالانه محقق کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون در یک میلیون هکتار از حوضه آبخیز دریاچه ارومیه عملیات آبخیزداری صورت گرفته اظهار کرد: پیش از اجرای این طرح نیز در این منطقه عملیات آبخیزداری را انجام داده بودیم اما معتقدیم که این طرح‌ها باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

گرشاسبی از اجرای آزمایشی طرح کلان مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور گفت: این طرح به صورت پایلوت در مناطقی که شرایط بحرانی دارند مانند دریاچه ارومیه با همکاری دانشگاه گرگان اجرا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها