شگرد‌های مرسوم کلاهبرداری در ایران

در کشور ما به گواه آمار، بیش از این‌که افرادی به عنوان کلاهبرداران مشهور، در افکار عمومی شناخته شده باشند، روش‌های آنان به عنوان شگردهای شایع کلاهبرداری، خبرساز شده و شایسته تدقیق و بررسی‌اند، روش‌هایی که هر از چند مرسوم و توسط افراد مختلفی به کار گرفته می‌شود و البته ساده‌لوحان بسیاری را قربانی می‌کند.
کد خبر: ۵۱۸۷۷۱

در ادامه مروری داشته‌ایم بر چند شگرد شایع و پرونده مهم کلاهبرداری کشور در سال‌های اخیر.

کلاهبرداری میلیاردی با طرح‌های قلابی

پرونده این کلاهبرداری هنوز در شیراز باز است چون مرد تبهکار هنوز دستگیر نشده و ماجرا از این قرار است که سال 88 مردی سراغ پنج نفر از ثروتمندان شهر رفته و گفته، چند هتل و مجموعه تفریحی در حال ساخت دارد و به دنبال سرمایه‌گذار میلیاردی است.

در اولین جلسه هم کاتالوگی به طعمه‌های خود داده بود که تصویر چند ساختمان مشهور در دبی در آن وجود داشت و لوگوی شرکتش روی اسناد و مدارک آن نقش بسته بود.

پس از موافقت اولیه پنج مرد ثروتمند، قراری برای بازدید از طرح‌‌ها هماهنگ شد تا پیشرفت طرح‌ها را ببینند.

روز قرار وقتی ثروتمندان به محل ساختمان یکی از هتل‌ها می‌روند مرد ساختمان‌ساز را سر طرح و کارگران زیادی با لباس فرمی که آرم شرکت را هم داشت در حال کار می‌بینند و وقتی کارفرما و همراهانش به آنها نزدیک می‌شوند احترام زیادی به آنها می‌گذارند.

 چند روز بعد معامله انجام می‌شود و هر کدام از پنج نفر با سرمایه‌گذاری‌های سه تا پنج میلیونی بخشی از سهام شرکت را می‌خرند و به انتظار پایان طرح‌‌ها و سود پول خود می‌نشینند، اما هرچه منتظر می‌شوند فایده‌ای ندارد و تصمیم می‌گیرند خودشان به طرح‌ها سر بزنند که در کمال تعجب می‌بینند هیچ کدام از طرح‌ها پیشرفتی نداشته و از کارگران هم خبری نیست و به این ترتیب راز این کلاهبرداری هم فاش شد، اما هویت مرد شیاد فاش نشد.

در پی تحقیقات پلیسی هم مشخص شد شرکتی که مرد کلاهبردار مدعی آن بوده، وجود خارجی ندارد و آرم شرکت با فتوشاپ به اسناد ساختمان‌های معتبر دبی اضافه شده است.

همچنین در مورد طرح‌‌ها و کارگرانی که در آنجا مشغول کار بودند نیز مشخص شد، مرد شیاد ساختمان‌های نیمه‌کاره بدون صاحب را شناسایی و کارگران فصلی را اجیر کرده و در برابر پرداخت پولی مناسب از آنها خواسته است تظاهر کنند در حال کار هستند و وقتی او و همراهانش به ساختمان می‌آیند احترام زیادی از خود بروز دهند.

به این ترتیب، مرد کلاهبردار با طراحی نقشه‌ای بی‌عیب و کم دردسر میلیاردها تومان پول را به جیب زد و فرار کرد و تحقیقات چند ساله پلیس هم برای شناسایی هویت او نتیجه نداده است.

کلاهبرداری با دلار سیاه

یکی از شیوه‌های کلاهبرداری که مدتی است در ایران اتفاق می‌افتد کلاهبرداری با شگرد دلار سیاه است.

آخرین مورد دستگیرشدگانی که از این شگرد استفاده کرده‌‌اند سی​ام آبان امسال بود که سردار محمود صادقی، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه از دستگیری باند چهار نفره‌ای که با این شیوه کلاهبرداری می‌کردند، خبر داد.

معمولا اعضای باندهایی که از شیوه دلار سیاه استفاده می‌کنند اتباع کشورهای آفریقایی هستند و با حضور در میدان‌های پرتردد مثل فردوسی و خیابان‌های اطراف، چند دلار سالم را که با رنگ سیاه کرده‌اند به مردم نشان می‌دهند و مدعی می‌شوند در طول سفر روی دلارها جوهر ریخته است.

پس از آن با ماده‌ای شوینده و مخصوص دلارها را پاک می‌کنند، بعد هم به خریداران می‌گویند به دلیل کمبود وقت نمی‌توانند این کار را با همه دلارهایی که دارند انجام دهند، به همین دلیل دلارها را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی می‌فروشند.

در ادامه نقشه مجرمانه خود نیز کاغذهایی را که در قطع اسکناس۱۰۰ دلاری بریده و سیاه کرده‌اند به مشتریان فریب‌خورده می‌دهند و می‌گویند به دلیل کمبود داروی مخصوص، غلظت آن را پایین آورده‌اند و همین باعث می‌شود ظرف ۴۸ ساعت آینده دلارها به حالت اولیه باز‌گردد.

به این ترتیب افرادی که اقدام به خرید دلارهای سیاه می‌کنند طبق دستورالعمل دلارها را می‌شویند، اما در نهایت با وضعی باورنکردنی روبه‌رو می‌شوند؛ دلارهایی که حتی پس از شست‌وشو هم به عالت عادی باز نمی‌گردد.

سردار محمود صادقی در مورد آخرین باندی که با این شگرد کلاهبرداری می‌کردند و دستگیر شدند، گفت: پس از گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت یک باند اتباع خارجی در زمینه تهیه و توزیع دلار‌های سیاه، ماموران عملیات پلیس مهاجرت با کنترل و سرکشی از هتل‌ها و مهمانپذیرها موفق شدند تعدادی از افراد این باند را که تبعه کشورهای آفریقایی هستند در یکی از مهمانپذیرهای جنوب تهران دستگیر کند.

در بازرسی از محل اقامت این افراد، تعدادی دلارهای جعلی معروف به دلار‌های سیاه، مقداری مواد شیمیایی و کاغذ‌های مربوط به تهیه این دلار‌ها به همراه مقداری یوروی تقلبی کشف و ضبط شد. سه متهم دستگیر شده نیز به مقر پلیس اتباع خارجه منتقل شدند.

ماموران هنگام بررسی پرونده، با مراجعه یک شاکی دیگر دریافتند نفر چهارم این باند قصد دارد طی یک ملاقات، مقدار زیادی دلار سیاه و جعلی را بفروشد؛ بنابراین با هماهنگی قضایی و شناسایی محل قرار در شمال تهران، آموزش‌های لازم به شاکی داده شد و پس از حضور سرکرده این باند برای تحویل دلارها، او هم دستگیر و به همراه مقادیر قابل توجهی دلار سیاه که همراه داشت به مقر پلیس منتقل شد.

در بررسی‌ها مشخص شد اعضای این باند، طعمه‌های خود را از طریق اینترنت و چت روم‌ها انتخاب می‌کنند و در حالی که در ایران ساکن بودند، خود را ساکن کشور‌های خارجی معرفی می‌کردند.

همچنین اعضای باند با طعمه‌های خود در لابی هتل‌های مجلل و پنج ستاره شمال تهران قرار ملاقات می‌گذاشتند، اما خودشان در مهمانپذیر‌های جنوب تهران اقامت داشتند.

این متهمان دارای میانگین سنی 25 تا 35 سال هستند و با توجه به شرایط رشد سریع و افزایش قیمت ارز با قصد کلاهبرداری از شهروندان ایرانی وارد کشور شده بودند و مبلغی حدود 60 هزار دلار را کلاهبرداری کرده‌اند.

رییس پلیس اتباع خارجی ناجا تاکید کرد: پیش از شناسایی این باند و دستگیری متهمان، پلیس متوجه فعالیت سه باند دیگر با همین شیوه شده بود. در این رابطه سه مالباخته که به ترتیب ۵۰،۸۰ و ۱۶۰ میلیون تومان از آنها کلاهبرداری شده بود به پلیس مراجعه و از کلاهبرداران شکایت کردند که با بررسی‌های تخصصی پلیس مشخص شد، متهمان این پرونده از کشور خارج شده‌اند.

سردار صادقی با اشاره به این که بیشتر مالباختگان به علت این که از مجاری غیرقانونی قصد معاملات ارزی داشتند، مورد کلاهبرداری اعضای این باند قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: مالباختگان به همین علت از طرح شکایت از این افراد صرفنظر کرده‌اند. با این حال شهروندان در صورتی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، می‌توانند بدون هیچ‌گونه منع قانونی به پلیس اتباع خارجه و گذرنامه واقع در خیابان ولیعصر(عج) نرسیده به خیابان فاطمی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 88800000 تماس بگیرند.

رییس پلیس اتباع خارجی نیروی انتظامی با اعلام افزایش کلاهبرداری تحت عنوان فروشندگان دلار سیاه ادامه داد: مردم باید مراقب این نوع کلاهبرداری باشند و مهم‌تر از آن ارز مورد نظر خود را از صرافی‌ها و مراکز مجاز تهیه کنند. این باندها در شگرد خود برای وسوسه طعمه‌هایشان دلارها را نصف قیمت می‌فروختند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دو ماه قبل نیز ماموران پلیس موفق به انهدام باند ۱۱ نفره اتباع آفریقایی که اقدام به کلاهبرداری با دلار سیاه می‌کردند، شدند.

کلاهبرداری پنج میلیاردی با خروس سفید

در این پرونده اعضای یک باند از شیادان حرفه‌ای که قصد فروش تعدادی سنگریزه رودخانه، چند عدد مهره‌مار و شاخ افعی شاخ‌دار و پر مرغان هوایی به قیمت پنج میلیارد تومان را داشتند در تهران به محاصره پلیس درآمده و دستگیر شدند.

اعضای این باند از شیادان حرفه‌ای با استفاده از اعتقادات برخی ساکنان استان‌های جنوبی و شرقی به تیربند و باور این که اگر فردی تیربند در اختیار داشته باشد، اگر از فاصله نزدیک هم به او تیراندازی شود تیر به او اصابت نخواهد کرد، مدعی بودند قصد فروش تیربند دارند.

۱۲ شهریور 89 ماموران کلانتری ۱۲۹ از طریق مردم اطلاع یافتند اعضای یک باند مسلح که از یکی از شهرستان‌های جنوب کشور به تهران آمده‌اند و قصد دارند تعدادی سنگ و مهره مار را که ادعا می‌کنند خاصیت مغناطیسی دارد، به فروش برسانند.

پس از تحقیقات پلیس مشخص شد این باند از هفت مرد و یک زن تشکیل شده و ادعا می‌کنند چیزهایی دارند که خاصیت مغناطیسی داشته و دارنده آن از تمام بلایا محفوظ می‌ماند و حتی شلیک مستقیم گلوله به او اثری نخواهد داشت.

سرهنگ عباسعلی محمدیان رییس پلیس آگاهی تهران در این باره گفت: اعضای این باند پس از ارتباط با یک فرد که از طرف یک برجساز، واسطه خرید شده، قصد دارند چیزی را که مدعی هستند تیربنداست، به قیمت پنج میلیارد تومان بفروشند. بعدها مشخص شد اعضای باند با حضور در بوستان شهریار مقابل تالار رودکی قصد فروش تیربند ادعایی را دارند بنابراین اکیپ‌های آگاهی و کلانتری در محل مستقر شده و ساعتی بعد مشاهده کردند هفت مرد و یک زن وارد بوستان شده‌اند که یکی از آنها خروس سفیدی را همراه یک قبضه سلاح ساچمه‌زنی زیر بغل دارد.

با کنترل نامحسوس مشخص شد سه نفر از اعضای باند وظیفه مراقبت از اطراف محل قرار را دارند. فرد دارنده اشیا نیز با مانورهای متقلبانه سعی در مجاب‌کردن خریداران داشت و مدام می‌گفت در کیف ما سلاح جنگی است و اگر تردید دارید حاضریم پس از فروش سنگریزه‌ها به شما شلیک کنیم تا مشاهده کنید که هیچ گلوله‌ای برای دارنده این تیربند کارگر نیست حتی برای امتحان می‌توان این مهره‌ها را برگردن خروس بست و با سلاح ساچمه‌زنی شلیک کرد تا صحت گفته‌های ما تائید شود.

اما پس از این اظهارات و اصرار خریدار برای امتحان، مرد فروشنده گفت: چون نیاز به خواندن وردهای مخصوص است، این کار را نمی‌کند. در ادامه هم از خریدار خواست ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کند تا مهره‌ها را نشان دهد بعد هم چند مهره و سنگریزه را با توسل به ترفندهای مختلف از یک کیسه سبزرنگ کوچک خارج کرد که بلافاصله تیم‌های عملیاتی آگاهی و کلانتری این متهمان را دستگیر و در بازرسی از کیف متهمان تعدادی مهره سفید، یک سنگ سفید، دو سنگ سبزرنگ به اندازه نخود، پر مرغ و چند برگ کاغذ که روی آنها دعای بخت‌گشایی و... نوشته شده بود، کشف کردند.

با انتقال متهمان به پلیس آگاهی، فرد خریدار همه چیز را افشا کرد و گفت، از طرف یک برج‌ساز واسطه‌شده تا این اشیا را به قیمت پنج میلیارد تومان برای او بخرد.

زن دستگیرشده نیز به پلیس گفت، چند ماه قبل از طریق اینترنت با یکی از متهمان دستگیرشده در این پرونده آشنا شده و باتوجه به این که اطلاعاتی در زمینه سنگ و گوهر داشته، به عنوان کارشناس وارد این معامله شده است و آنها قصد داشته‌اند سنگ‌هایی که از رودخانه جمع‌آوری می‌کردند و اعضای این باند با القای این که کنار هم قرار گرفتن سنگ‌ها و دیگر اشیا، تیربند را درست می‌کند و به دارنده آن هیچ گزند و آسیبی نمی‌رسد، در یک قدمی این کلاهبرداری بزرگ دستگیر شده‌اند.

فیوج‌ها؛ منسجم‌ترین باند تبهکاری در ایران

سال‌های زیادی است که شبکه‌های تبهکاری پیچیده که گردانندگان آن اعضای طایفه فیوج هستند نه تنها پلیس ایران، بلکه پلیس کشورهای اروپایی را به خود مشغول کرده‌اند.

نام طایفه فیوج در این سال‌ها به نامی آشنا در ادبیات جرم‌شناسی تبدیل شده است که شاید هرکس بارها نام افراد متعددی از این طایفه را شنیده باشد یا در اخبار حوادث خوانده باشد.

در میان طایفه فیوج، گروهی از مجرمان خانه به دوش هستند که از کشورهای همسایه به ایران آمده‌اند و با پوشش‌های مختلف به جرایم باندی گسترده مانند کلاهبرداری، جعل عنوان، دزدی و اخاذی دست می‌زنند.

این تبهکاران هم اکنون در چند استان کشور زندگی زیرزمینی دارند و همین موضوع شناسایی آنها را سخت کرده است، اما در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد این طایفه که دست به اقدامات مجرمانه مختلفی زده‌اند به دام پلیس گرفتار شده‌اند و هنوز افراد سابقه‌دار زیادی در این طایفه وجود دارند.

گفته می‌شود اعضای این طایفه بزرگ از سال‌های بسیار دور بیابانگرد بوده و در شبه قاره هندوستان زندگی می‌کرده‌اند، اما امروزه دسته‌های مختلف این طایفه در نقاط مختلفی از ایران مانند کرمانشاه، کردستان، مازندران، گرگان، فارس، اصفهان، بوشهر، آذربایجان، همدان، زنجان، خراسان، تهران و کرج سکونت دارند.

اعضای این طایفه بزرگ در مسیر تحولات خود به زبان فارسی، لری، کردی، ترکی و عربی مسلط شدند و حتی در رفت و آمد‌های غیرقانونی به کشور‌های دیگر به زبان هندی، اردو، عربی، روسی، چینی، انگلیسی و ایتالیایی نیز آشنایی کامل پیدا کردند، به نحوی که بسیاری از آنان به واسطه آشنایی با زبان‌های مختلف به مجرمانی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و حتی در کشورهای اروپایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

در هر دسته از فیوج‌ها یک مرد مسن به عنوان رئیس شناخته می‌شود که وظیفه پایان دادن به اختلافات و مشاجرات درون قبیله‌ای را دارد و تقسیم اموال نیز به‌عهده اوست.

افراد این طایفه، چه زن، چه مرد و حتی بچه برای گذراندن زندگی دست به اعمال خلافکارانه می‌زنند، با پراکنده شدن آنها در سایر نواحی کشور کلاهبرداری‌، کف‌زنی‌، بدل‌اندازی‌ و دزدی‌هایشان سازمان یافته شده، هم داخل کشور هم خارج از کشور با پوشش‌های مختلف دست به اعمال مجرمانه می‌زنند که بیشتر جرایم آنها بدون خشونت و به واسطه مهارت‌های مجرمانه مانند سرعت عمل، اقدامات گروهی و تسلط به چند زبان، انجام می‌شود.

مردان فیوج معمولا با استفاده از کارت‌های جعلی و خروج غیرقانونی از مرز‌ها خارج یا وارد می‌شوند تا نقشه‌های مجرمانه خود را در نقاط مختلف دنیا به اجرا درآورند.

استفاده از مهارت چرب‌زبانی و تسلط به زبان‌های خارجی یکی از شیوه‌های رایج آنها برای کلاهبرداری‌های بدون برنامه‌ریزی این افراد است.

در این شگرد یکی از افرادی که به زبان‌های خارجی تسلط دارد به عنوان عامل اصلی نقشه وارد معرکه می‌شود و طعمه اولین برخورد را با او دارد.

در نهات باید دانست اعضای طایفه‌های فیوج معمولا به صورت تیمی یا گروهی دزدی می‌کنند و چنانچه یکی از آنان دستگیر شوند بقیه اعضا به صورت بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و در کمتر از چند ساعت خانه‌هایشان را تغییر می‌دهند و این موضوع را به اقوام و بستگان درجه یک نیز اطلاع نمی‌دهند، حتی خودرو‌ها و شماره موبایل‌هایشان را نیز تغییر می‌دهند تا هیچ سرنخی برای پلیس باقی نگذارند.

کارشناسان پلیسی و قضایی بر این باورند که براحتی می‌توان از شکارشدن توسط فیوج‌ها در امان بود، فقط کافی است سطح هوشیاری مردم با پخش تیزر‌های تلویزیونی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های دیداری بالا برود، اما نباید فراموش کرد افزایش توان فیزیکی پلیس براساس تجربه و تجزیه و تحلیل آمارها، برخورد صریح و قانونمند مراجع قضایی با این تبهکاران و نظارت دقیق بر رفتار‌های اعضای فیوج می‌تواند گام موثری در کاهش آمار جرایم این طایفه باشد.

چوپان دروغگوی مدرن

در این شگرد که به خاطر استفاده فرد کلاهبردار از عنوان جعلی چوپان برای خود به این نام مشهور شده است، کلاهبردار با ارسال پیامک برای مردم به قصد فروش سکه‌های عتیقه طلا از آنها کلاهبرداری می‌کند، اما در بیشتر موارد، کلاهبرداران این شیوه هم از سوی پلیس دستگیر و مجبور‌ شده‌اند پول مالباختگان را به آنها بازگردانند.

این شگرد نیز چند سالی است از سوی کلاهبرداران مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهروندان با وجود هشدار‌های پلیس همچنان فریب چوپانان دورغین را می‌خورند.

در یکی از نمونه‌های کلاهبرداری با این شگرد که چندی پیش مورد رسیدگی قرار گرفت، شکایت‌های متعددی در شعبه 14 پلیس آگاهی تهران مطرح شد که نشان می‌داد افرادی با ارسال پیامک به مردم، ادعا می‌کنند چوپان هستند و به صورت اتفاقی یک گنج قدیمی شامل مجسمه‌ها و سکه‌های طلا را یافته و قصد فروش آن را دارند.

بررسی شکایت‌ها معلوم کرد، افراد شیاد پس از فریب مردم در مرحله بعدی یک مجسمه طلا و چند سکه طلا را در اختیار طعمه‌های فریب‌خورده قرار داده و پس از تائید طلا بودن، آنها در مرحله اصلی نقشه خود با دعوت مالباخته‌ها به نقاط حاشیه‌ای شهر و حمله به آنها اموالشان را سرقت کرده یا با فروش سکه‌های تقلبی از محل متواری شده‌اند.

در حالی که این شکایت‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کرد، رفتار چهار سرنشین یک دستگاه خودروی سواری پژو 405 نقره‌ای که در حوالی ترمینال جنوب توقف کرده بود، شک ماموران گشت موتورسوار پلیس آگاهی را برانگیخت، اما زمانی که ماموران قصد بازرسی داشتند، سرنشینان خودرو با ایجاد درگیری از محل فرار کردند. پس از فرار سه سرنشین، ماموران راننده را دستگیر کردند و در بازرسی از خودرو یک مجسمه کوچک طلایی رنگ همراه با 1800 سکه تقلبی با نقش قدیمی کشف شد.

فرد دستگیر شده با انتقال به پلیس آگاهی ابتدا خود را راننده مسافرکش معرفی کرد؛ اما پس از بررسی سوابق وی معلوم شد او یک مجرم سابقه‌دار است که پیش از این نیز به اتهام فروش سکه‌های تقلبی دستگیر و روانه زندان شده است.

بنابراین با دستور قضایی از سوی بازپرس دادسرای ناحیه 20، تحقیق از متهم در شعبه 14 پلیس آگاهی آغاز شد و کارآگاهان پی بردند او به اتفاق همدستانش از چندی پیش با ارسال پیامک خود را چوپان و بعضا عشایر چادرنشین معرفی می‌کنند و مدعی می‌شوند به صورت اتفاقی گنجی از سکه‌های طلا را در بیابان یافته‌اند و به این روش موفق به کلاهبرداری از مردم نیز شده‌اند.

متهم در بخشی از اعترافاتش گفت: برای فریب مردم ابتدا سه سکه طلا و مجسمه را که طلای واقعی بود به خریداران می‌دادیم و در مرحله بعد با فریب خریداران و فروش سکه‌های تقلبی متواری می‌شدیم.

درپی این اعترافات، قاضی پرونده دستور دستگیری همدستان فراری متهم را صادر کرد.

پس از آن هم سرهنگ فریدون رهبریان، رئیس اداره 14 پلیس آگاهی در ارتباط با این پرونده گفت: فروش سکه‌های تقلبی از شگردهای افراد شیادی است که از مدتی پیش موجب شکایت مالباختگان فراوانی شده است. برای نمونه افراد شیاد با ارسال پیامک یا تماس تلفنی چنین وانمود می‌کنند در خواب شماره تلفن طعمه‌شان به آنها الهام شده است و سپس با چرب‌زبانی و کشاندن خریداران سکه‌های طلا به بیابان‌های اطراف تهران یا برخی شهرستان‌ها به صورت گروهی به آنها حمله‌ور شده و اموالشان را سرقت کرده‌اند یا در مرحله دیگر وقتی خریدار تمایلی به حضور در خارج از شهر نشان نمی‌داد، با در اختیار قرار دادن سکه‌های تقلبی و ایجاد فضایی از ترس و وحشت مبنی بر دستگیری متواری می‌شوند.

همچنین در میان پرونده‌های موجود در زمینه کلاهبرداری اخیر با این شیوه، یکی از چوپان‌های دروغگو با استفاده از ده سیمکارت اعتباری حدود 15 هزار پیامک درباره فروش سکه‌های عتیقه برای مردم ارسال کرده بود.

کلاهبرداری از داخل زندان

زمان دقیق شروع کلاهبرداری از داخل زندان مشخص نیست اما چیزی که مشخص است شیوع این شیوه به عنوان یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداری‌ سال‌های اخیر است.

تاکنون باندهای زیادی با این شیوه کلاهبرداری کرده‌اند که با تلاش کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در شهرهای مختلف کشور دستگیر شده‌اند، اما احتمال ادامه کلاهبرداری با این شیوه زیاد دور از ذهن نیست.

این شیوه کلاهبرداری اولین بار از سوی مرد شیادی که داخل زندان بود مورد استفاده قرار گرفت. او با تلفن، کلاهبرداری میلیونی کرده بود، اما در جریان تحقیقات کارآگاهان پلیس استان البرز به دام افتاد.

در آن زمان ماموران پلیس آگاهی استان البرز در جریان کلاهبرداری‌های مشابه در سطح این استان قرار گرفتند و تحقیقات مقدماتی ماموران نشان داد فرد ناشناسی با تلفن اقدام به کلاهبرداری میلیونی می‌کند. مرد تبهکار به صورت حرفه‌ای عمل می‌کرد و هیچ ردی از خود باقی نمی‌گذاشت.

او در یکی از کلاهبرداری‌ها با یک موسسه کرایه خودرو تماس گرفته و با معرفی خود به عنوان دکتر یکی از بیمارستان‌های معروف درخواست خودرو کرده بود سپس از راننده خواست بسته‌ای را از ترمینال تحویل گرفته و آن را برای او به بیمارستان بیاورد، اما پیش از رسیدن راننده به ترمینال، مرد تبهکار در تماس تلفنی از او تقاضا کرد پولی را برای او کارت به کارت کند تا وقتی به بیمارستان آمد آن را بگیرد.

راننده نیز بی‌اطلاع از نقشه مرد کلاهبردار این پول را از حساب خود واریز کرده بود، اما وقتی به ترمینال رفت متوجه کلاهبرداری شد.

همچنین مشخص شد کلاهبردار تلفنی در تماس با تالارهای پذیرایی و میوه‌فروشان ادعا کرده بود قصد برگزاری یک مهمانی بزرگ را دارد و بعد هم سفارش میوه و شام می‌داد و از آنها می‌خواست برای پرداخت هزینه، کارگرشان را پای دستگاه عابربانک بفرستند تا او پول را اینترنتی پرداخت کند.

پس از آن با سوءاستفاده از سادگی کارگران از آنها می‌خواست گزینه انگلیسی را انتخاب کنند و بعد از حساب طعمه‌هایش به حساب خود پول واریز می‌کرد.

ماموران پس از ردیابی تماس‌ها و شماره‌حساب مرد کلاهبردار او را در یکی از زندان‌های کرج شناسایی کردند، به این ترتیب کلاهبردار حرفه‌ای با انتقال به اداره آگاهی و اعتراف به جرم خود گفت: طعمه‌ها را از نیازمندی روزنامه‌ها شناسایی کرده‌ام و با معرفی خود به عنوان دکتر یا مهندس اعتمادشان را جلب می‌کردم.

به این ترتیب متهم پس از اعتراف به جرم خود با قرار قانونی روانه زندان شد، اما کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی با شهروندان و ثبت سفارش خرید به یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداران تبدیل شد.

در این شیوه ابداعی جدید، مجرمان سابقه‌دار برای کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و درخواست از فروشنده برای حضور در پای دستگاه خودپرداز به منظور واریز پول معامله انجام شده به حسابش، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، اما اصل ماجرا زمانی است که شیادان طعمه‌های خود را با ترفندی خاص وادار به حضور پای دستگاه خودپرداز می‌کنند تا با استفاده از منوی انگلیسی حساب آنها را خالی ‌کنند.

در این قسمت از نقشه، کلاهبرداران برای واریز پول و به بهانه این که حساب ارزی دارند، خواستار استفاده از منوی انگلیسی می‌شوند و با توجه به این که مردم کمتر سراغ منوی انگلیسی رفته و بیشتر با منوی فارسی دستگاه خودپرداز کار می‌کنند.

کلاهبرداران از این ناآگاهی سوءاستفاده کرده و اقدام به خالی‌کردن حساب فروشنده‌ها می‌کنند.(جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها