جام‌جم» از فعالیت‌های معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی گزارش می‌دهد

راهبرد هوشمند «اتاق وضعیت» در دنیای مجازی

آماده‌سازی نسل جدید جهاد رسانه‌ای

درراستای دومین گام انقلاب اسلامی و نیز مأموریت‌های تحول‌محور «معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما» در زمینه افزایش ضریب تأثیرگذاری رسانه‌ملی به‌عنوان بازیگر اصلی صوت‌وتصویر در فضای مجازی کشور، رویکرد حمایتی مؤثری برای راه‌اندازی شبکه‌های اینترنتی فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرفته است تا امکان طرح دیدگاه‌های اثرگذار در زیست‌بوم‌های متفاوت فراهم شود و علاوه‌برآن مخاطب بهره‌برداری هدفمند و تعاملی را در فضای مجازی دنبال کند.
کد خبر: ۱۴۲۷۰۳۲
آماده‌سازی نسل جدید جهاد رسانه‌ای

در راستای سیاست مذکور، «شبکه دانشگاه تهران» آذرماه۱۴۰۰ با کسب توافق‌ها و مجوزهای لازم از «معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی» و از طریق زیرساخت توزیع و نظارت محتوا در بستر سکوی پخش «سپهر» فعالیت خود را آغاز کرده است. این تلویزیون مجازی هم‌اکنون به یکی از فعال‌ترین شبکه‌های اینترنتی در حوزه دانشگاهی تبدیل‌ شده است که با تولید برنامه‌های متعدد تلاش دارد تا دیدگاه‌های نوینی را در زمینه حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و پژوهشی مطرح کند. یکی از افتخارات قابل‌توجه این شبکه، ارتقای رتبه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی دانشگاهی «وبومتریکس اسپانیا» است؛ براساس آخرین شاخص‌ها در سال ۲۰۲۲ این دانشگاه به‌دلیل فعالیت «تلویزیون اینترنتی» ۹۸ رتبه ارتقا یافته است. 

فضایی برای طرح دیدگاه‌های نخبگانی 

بنا بر اصول حاصل از پژوهش‌های علمی، دانشگاه مسأله‌مدار و غیرگلخانه‌ای می‌تواند حل‌کننده بسیاری از مسائل جامعه باشد. از این‌رو در این شبکه دانشگاهی، شناسایی مسائل از درون جامعه به‌واسطه شناخت صحیح موضوعات و طرح اندیشه‌های متعدد پیرامون آن صورت می‌پذیرد. مسائل پژوهشی، کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ازجمله محورهای مرتبط در این زمینه است. از طرف دیگر، عناوین علمی به زبان ساده برای ارتباط با جامعه تبیین خواهد شد و به تعبیری موضوعات علمی، اجتماعی شده و نزدیک به زبان جامعه طرح می‌شوند. در گام دوم و در راستای جهاد تبیین، معرفی اقدامات شاخص دانشگاه تهران از دیگر محورهای تولیدمحتوا در این شبکه است. رویکرد حمایتی رئیس دانشگاه تهران در زمینه نقدپذیری و همچنین ایجاد اعتماد میان هیات‌ علمی و دانشجویان از مؤلفه‌های پیش‌برنده در این حوزه بوده است. همچنین استقبال گسترده هیات ‌علمی برای همکاری رسانه‌ای، فضای اثربخشی را برای طرح مباحث و دیدگاه‌های نخبگانی ایجاد کرده است. درحال‌حاضر تمامی زمینه‌های فنی و تولیدی شبکه دانشگاه تهران به لحاظ نیروی انسانی توسط دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و هیات ‌علمی این دانشگاه تأمین می‌شود و اتاق‌فکر و نیز شورای سیاست‌گذاری دانشگاه تهران، هدف‌گذاری و هدایت پیام را برعهده دارد. در حوزه مالی نیز براساس مباحث اقتصاد رسانه‌ای این شبکه به‌صورت کاملا خودکفا و از طریق حامیان مالی مدیریت می‌شود. بنابر ارزیابی‌های صورت‌پذیرفته، مهم‌ترین استراتژی که سبب توفیق این شبکه بوده حفظ «استقلال حرفه‌ای» و «استقلال مالی» است. در صنایع خلاق، اصل خودمختاری شغلی، منجر به توسعه نوآوری و خلاقیت تولیدکننده خواهد بود و بر این اساس در فرآیند تولید محتوا تلاش شده است تا سیاست استقلال حرفه‌ای مبنا قرار گیرد و دخالتی صورت نپذیرد. همچنین طرح دیدگاه‌ها بدون جناح‌گرایی و با معیار حق و عدل دنبال شده تا زمینه تضارب آرا در بستری سالم و کارشناسی امکان‌پذیر شود. در چارچوب‌ها رسالت‌ها و سیاست اشاره‌شده، تاکنون حدود ۴۰۰ برنامه شامل مستند، برنامه ترکیبی و گزارش در این شبکه مجازی تولید شده و از استقبال دانشجویان، اساتید و مخاطبان برخوردار بوده است. برنامه‌های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران علاوه بر سکوی پخش «سپهر» از طریق وبسایت دانشگاه و همچنین اپراتور «لنز» ایرانسل قابل ‌مشاهده است. 

نهضت تولید و توزیع محتوا 

با توجه به «سند تحول معاونت فضای مجازی»، بسترسازی برای تولید و پخش برنامه‌های بدیع و خلاقانه در ذیل زیست‌بوم‌های جاری در فضای مجازی و در راستای سه رکن اصلی مأموریت سازمان یعنی «هویت‌محوری، عدالت‌گستری و شتاب‌دهی به پیشرفت» و همچنین آماده‌سازی نسل جدید برای ورود به میدان جهاد تبیین و نبرد عظیم رسانه‌ای، سیاست‌گذاری شده است و در همین راستا شبکه دانشگاه تهران تاسیس و شروع به فعالیت کرده است. در مسیر تحولی مذکور و توسعه شبکه‌های خطی بر بسترهای مجازی می‌توان به راه‌اندازی دیگر شبکه‌های اثرگذار در منظومه «رسانه‌ای تلوبیون» نظیر «کتاب» و «نماقرآن» در قالب همکاری با وزارت ارشاد، «میراث‌آریا» از طریق مشارکت وزارت گردشگری، «رضوی» به‌واسطه فعالیت رسانه‌ای آستان قدس رضوی و «رویا» در بستر همکاری دانشگاه صداوسیما اشاره کرد. بهره‌گیری از این ظرفیت در بلندمدت باعث ارتقای نقش سازمان به‌عنوان بازیگر اصلی صوت‌وتصویر فراگیر و همچنین توسعه ضریب نفوذ و میزان مصرف محتوای سازمان در کنار نهضت تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و توسعه محتوای سالم از طریق هم‌افزایی با نهاده‌ای مؤثر خواهد بود.

برخی ویژگی‌ها و کارکردهای شبکه مجازی دانشگاه تهران
شناسایی مسائل از درون جامعه
بیان عناوین علمی به زبان ساده
طرح دیدگاه‌ها بدون جناح‌گرایی و با معیار حق
آماده‌سازی نسل جدید برای ورود به میدان جهاد تبیین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها