آموزه‌های رفتاری اربعین

رخدادهای دینی در کنار فرآیندهای معنوی و الهی همواره باید دستاوردهای تربیتی و اخلاقی داشته‌باشند؛ به علت این وجوه زمینی و آسمانی است که روزها و ایام محترم و مقدس نزد مسلمین به‌ویژه شیعیان جایگاه متبرک و خاصی دارد.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۸۸
نویسنده دکتر مجید ابهری - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

از همین روی عبادات و وظایف خاصی برای این‌گونه روزها و شب‌ها از سوی ائمه اطهار و روحانیون عالیقدر نقل شده و به ما رسیده‌است. نمازها و ادعیه خاص؛ ذکرها و اوراد موجود هستند که توسط بزرگان به تصدیق رسیده اند.

در یکی دو سفری که توفیق حضور در ارض مقدس عراق و تربت مطهر کربلا نصیبم شد، علاوه بر فراگیری شیوه‌های عزاداری مختلف و نوحه‌سرایی‌ها گوناگون، عرضه تعزیه با زبان و فرهنگ خاص خود آن ملت، جذابیت‌هایی ویژه داشته و باب آشنایی با فرهنگ‌های مختلف شیعی بازخود مناسبی در این مقوله خواهد بود.

شیعیان عزادار از تاجیکستان و آذربایجان (باکو) از اقوام مختلف کرد قزاقستان و شیعیان مختلف ساکن در عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای عرب‌زبان همسایه مثل بحرین، کویت و ده‌ها کشور دیگر هر یک با آلات و ادوات عزاداری از سرنا گرفته تا سنج و دمام، هریک براساس آداب و سنن دیرینه خود به برگزاری تعزیه و عزاداری مشغول می‌شوند.  تماشای این همه عزادار با فرهنگ و زبان و نوحه‌سرایی مختلف، انسان را به اوج معرفت عاشورایی و سوگواری حسینی می‌رسانند. آنچه در این میان و در بین اقوام و دسته‌های مسلمان و شیعه نظرها را به سمت وسوی خود جلب می‌کنند، حضور مردم و عزاداران غیر مسلمان از بین مردم مسیحی و آشوری و یهودی است. در حالی که رهبران دینی آنها در صفوف مقدم با لباس‌ها و علائم مخصوص خود حرکت کرده و به دنبال آنها پیروان عزادار بر سر و سینه زنان و با زبان و فرهنگ خود نوحه‌گویان در صفوف منظم جلب توجه می‌کنند. 

دراویش با گیسوان و محاسن بلند خود با پاهای برهنه به‌دنبال رهبران خود ناله‌کنان به سوی حرم حرکت می‌کنند. در میان بیش از هفت یا هشت میلیون جمعییت از پیر و جوان خرد و کلان زن و مرد نمی‌توان برای نمونه حتی یک نفر تشنه یا گرسنه پیدا کرد. غیر از مردم خود عراق که از طلوع خورشید تا غروب آن و تا نیمه‌های شب مشغول طبخ غذا بوده با زور و خواهش دست زائران را گرفته و به موکب خود می‌کشانند. جالب‌ترین نکته انسانی چسبیدن اطفال به پاهای زائران و التماس به آنها برای ورود به موکب آنهاست. برخی که قدرت مالی چندانی ندارند، مشک آبی به دوش انداخته و با التماس از عابران درخواست می‌کنند جام آبی به یاد لبان تشنه حسین(ع) بنوشند.

آشنایی با آداب و رسوم شیعیان سایر ممالک و کیفیت عزاداری آنها، یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای روزهای مقدس اربعیین است.

ملاحظه شیوه‌های عزاداری مردم مختلف از جوامع متعدد دومین رهاورد فراخون عام اربعیین است. مبادله دانش‌های مختلف و مرتبط با سوگواری اربعیین است. اتصال به دریای خروشان مردم سوگوار و همراه شدن با آنها، برقراری روابط دوستی و مودت با شیعیان سایر کشورها به منظور استمرار و تداوم دوستی‌های هدفمند بر اساس ارزش‌های دینی و معنوی.

شرکت در این سفر معنوی علاوه بر تحکیم ارزش‌های دینی، بنیان یک موج فکری در جامعه ایجاد  خواهد‌کرد.

 

newsQrCode
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها