«جام‌جم» در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند گزارش می‌دهد

دوربرگردان مدرنیته به روایت ضد

مستندی که در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد

روایت متفاوت از باغستان‌ها در سیما

مستند یکی از گونه‌های فیلمسازی است که طرفداران بسیاری دارد و با فضایی هم که برای مستندسازان در تلویزیون و به‌خصوص شبکه‌مستند فراهم شده، مخاطبان آن بیشتر هم شده است. از طرفی علاقه مستندسازان برای همکاری با این رسانه هم بیشتر شده. ازجمله خدیجه موسوی، کارگردان مستندی به نام «باغستان» که دراین‌باره گفت‌وگویی داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۱۱
مستند باغستان، یکی از تولیدات جدیدی است که در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند هم حضور دارد. جشنواره‌ای که قرار است به‌زودی برگزار شود و بخش‌های مختلفی هم دارد که مستندسازان در آن به رقابت با هم می‌نشینند. این مستند درباره باغ‌های شهر قزوین است. کارگردان این مستند از باغدار‌های قزوین سخن گفت که در مستندش با آن‌ها گفتگو کرده و هریک خودشان به نوعی یک کتاب هستند.

خدیجه موسوی، کارگردان باغستان درباره سوژه این مستند گفت: این مستند روایتی متفاوت از باغستان‌های شهر قزوین است و با پرداختی متفاوت به این موضوع، درباره اهمیت حفظ و نگهداری از آن‌ها صحبت می‌کند.
وی با اشاره به فرم روایی این مستند گفت: نمی‌خواستم از فرم‌های تکراری برای این موضوع استفاده کنم. بر همین اساس با یکی از دوستان هنرمندم که در حوزه «لندآرت» (هنر محیطی) فعالیت دارد صحبت کردم و او را به‌عنوان راوی قرار دادیم. به عبارت دیگر، راوی این فیلم یک دختر جوان هنرمند است که با استفاده از هنر محیطی تلاش می‌کند فرهنگ حفظ و نگهداری باغستان را به مردم آموزش داده و از این طریق فرهنگ‌سازی کند.

این مستندساز اضافه کرد: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مستند‌مصاحبه با باغدارهاست که برخی از آنان مثل یک کتاب فرهنگ و دایره‌المعارف باغستان بودند. این افراد کهنسال، اطلاعاتی درباره باغستان‌ها می‌دادند که واقعا شنیدنی بود و وقتی وارد دنیای آنان می‌شوید می‌بینید، که باغستان فقط درخت نیست و فرهنگ مردم پیوندخورده با آن است.

موسوی درباره ایده خود از ساخت این مستند بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید شهر قزوین از نظر تاریخی بسیار غنی است و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بنا‌های تاریخی زیادی نیز دارد. تاکنون مستند‌های زیادی درباره این ابنیه تاریخی ساخته‌اند، اما کمتر مستندی درباره باغستان‌های آن تولید شده است. زمانی که سوژه‌این فیلم به من پیشنهاد شد، برایم جذاب و جدید بود و به دنبال ساختش‌رفتم.

موسوی با اشاره به خطراتی که باغستان‌های قزوین را تهدید می‌کند، گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی درباره قزوین ازبین‌رفتن باغستان‌های این شهر است. طی دهه‌های اخیر، این شهر به سمت مدرن‌شدن رفته و هم‌اکنون قصد احداث یک پل را دارند که مستقیما باعث ازبین‌رفتن بخشی از این باغستان‌ها می‌شود.
از سوی دیگر، بسیاری از باغدار‌ها از کسب‌وکار خود رضایت ندارند و نسل جوان نیز این شغل را ادامه نداده است. همه این موارد باعث شده تا خطر بزرگی درباره این باغستان‌ها که رگ‌های حیاتی شهر هستند به‌وجود بیاید.

وی تاکید کرد: همان‌طور که می‌دانید به دلیل وجود باغستان‌ها آب‌وهوای قزوین بسیار بهتر از شهر‌های اطراف خود به‌ویژه تهران است، اما اکنون این باغستان‌ها در حال ازبین‌رفتن هستند.
او در پایان درباره روند تولید این مستند خبر داد که نزدیک به یک ماه‌و‌نیم درگیر تصویربرداری بوده‌اند.

براساس این گزارش، عوامل تولید این مستند ۲۳دقیقه‌ای عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تدوین: سیده خدیجه موسوی، تهیه‌کننده: گل‌اندام صفری، طراح لندآرت: زهرا غیاثوند، تصویربردار: مسعود‌امیرآبادی و اصغر نوروزی، صدابردار: امیرحسین درزی، دستیار صدابردار: پیمان فلاح و مدیرتولید: شادی کلجه.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها