بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با عضویت رسمی ایران برگزار شد

هندسه جدید مقابله با تحریم‌ ها

یک کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم»:

اعضای شانگهای منتظر نتیجه برجام نیستند

مهدی خانعلی‌زاده، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با جام‌جم با اشاره به برگزاری اجلاس شانگهای و همچنین عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان تاکید کرد: برگزاری اجلاس اخیر این سازمان منطقه‌ای نشان داد اگرچه به عنوان مجموعه‌ای چندبعدی شناخته می‌شود و در کنار اهداف اقتصادی از ابعاد سیاسی و امنیتی هم برخوردار است، اما اعضای آن به طور کلی تعلق خاطر اقتصادی بیشتری به همدیگر دارند و اساسا تلاش می‌کنند فعلا وجه امنیتی و سیاسی آن را پایین نگه دارند و جنبه اقتصادی آن را تقویت کنند.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۱۳

وی با اشاره به حضور خود در این اجلاس و همچنین گفتگو با مقامات سیاسی، چهره‌های رسانه‌ای و افراد مختلف حاضر در این نشست خاطرنشان کرد: کشور‌های عضو این سازمان از یک طرف نسبت به موفقیت همکاری اعضا بسیار امیدوارند و از سویی دیگر، نسبت به گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران تمایل و رغبت فراوان خود را نشان می‌دهند. این موضوع درباره همه کشور‌ها حتی دولت‌هایی مثل هند که با آمریکا روابط خوبی دارند، صدق می‌کند.

خانعلی‌زاده اضافه کرد: هندی‌ها موضوع بندر چابهار و رقابتی راهبردی خود با پاکستان را با دقت دنبال می‌کنند و تمایل دارند این موضوع به‌خوبی به سرانجام برسد تا از مزایای ژئوپلتیک ایران برای پیشبرد اقتصادی خود استفاده کنند و حتی حاضرند در این زمینه به جمهوری اسلامی امتیازاتی بدهند و این مسأله می‌تواند یکی از دستاور‌های مهم کشورمان در حوزه اقتصاد باشد. تجربه مشابهی که البته در دیدار با مقامات روسیه، چین و سایر کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای دیدیم.

وی با اشاره به برخی اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که پیشتر از سوی تعدادی از دیپلمات‌های کشورمان در دولت‌های گذشته درباره همکاری با سایر همسایگان و کشور‌های دوست داده می‌شد، تاکید کرد: این افراد همواره می‌گفتند هرگونه همکاری اقتصادی بین‌المللی و خارجی، وابسته به رفع و لغو تحریم و نتایج منتهی به مذاکرات برجام است. این در حالی بود که برگزاری اجلاس اخیر شانگهای نشان داد این حرف‌ها واقعی و درست نیست و بیشتر به یک افسانه می‌ماند و هدف از ارائه این اطلاعات غلط هم برملا کردن دعوا‌های سیاسی و داخلی در خارج از مرز‌های کشور و زیر پا گذاشتن منافع ملی بود. اساسا در طول این سه روز زمان برگزاری اجلاس شانگهای هیچ حرفی از لغو و رفع تحریم‌ها و این‌که تحریم‌ها مانع توسعه روابط اقتصادی طرفین شده، نبود. وی ادامه داد: در دیدار رئیس‌جمهور با همتایان روسی و چینی هم آن‌ها بر این نکته تاکید داشتند که ما در حوزه اقتصادی و سیاسی مسیر خود را دنبال می‌کنیم و کاری به نظر و نگاه کشور‌های دیگر نداریم و اساسا می‌خواهیم شرایط و نظام بین‌الملل را از ابزاری به نام تحریم که به صورت ظالمانه از سوی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، پاک کنیم.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به عضویت رسمی ایران در اجلاس اخیر شانگهای خاطرنشان کرد: بعد از اعلام رسمی عضویت جمهوری اسلامی در این سازمان، همکاری‌های منطقه‌ای این موضوع از سوی کشور‌های عضو مورد استقبال قرار گرفت و بدون کوچک‌ترین اشاره به موضوع برجام و نتایج منتهی با هرگونه مذاکره ایران با غرب تاکید کردند جمهوری اسلامی را به عنوان شریک تجاری خود می‌دانند و این نکته‌ای است که باید از سوی اهالی رسانه و سیاست مورد توجه بسیار جدی قرار گیرد.

خانعلی‌زاده، شناخت کافی داشتن از کشور‌های عضو را عامل مهمی در فهم درست اقتصادی ایران دانست و گفت: کشوری مثل ازبکستان اگرچه از لحاظ اقتصادی و ثروت جایگاه بالایی ندارد و حتی فاقد منابع معدنی ویژه است، اما با این وصف، برای توسعه روند پیشرفت و ترقی روی موضوع گردشگری متمرکز شده و ایران می‌تواند با شناخت کامل و باتوجه به زیرساخت‌های مشترک فرهنگی گسترده‌ای که وجود دارد و همچنین بهره‌گیری از عناصر محکم حوزه تمدنی ایران مثل زبان فارسی و پیوند عمیق فرهنگی بین دو کشور در حوزه توسعه گردشگری متقابل تلاش کند. به عنوان نمونه، زمانی که در خیابان‌های سمرقند قدم می‌زنید گویی که در کوچه و خیابانی از استان خراسان در رفت و آمد هستید. با توجه به این اشتراکات موضوع تسهیل صدور روادید یا حتی لغو آن می‌تواند به عنوان یک گام بزرگ در دستور کار جدی مقامات دو کشور قرار گیرد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی ادامه داد: ازبکستان توانایی استفاده از فناوری گران‌قیمت غربی را ندارد و برای همین به‌شدت نیازمند فناوری‌های غرب آسیا و شرق است. این مسأله هم می‌تواند در دستور کار مقامات کشورمان قرار بگیرد و آن اتفاقی که در کشور‌های آمریکای لاتین مثل ونزوئلا افتاد می‌توانیم در حوزه همسایگی هم تجربه کنیم و فناوری ارزان قیمت خود را در مناطقی مثل تاجیکستان و ازبکستان بازاریابی کنیم.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها