در حوزه مسائل فرهنگی و جریان سازی باید نقش ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفت
استاندار هرمزگان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان:

در حوزه مسائل فرهنگی و جریان سازی باید نقش ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفت

آئین های عزاداری ماه محرم، تبلیغات سوء دشمنان را نقش بر آب می کنند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان:آئین های عزاداری ماه محرم، تبلیغات سوء دشمنان را نقش بر آب می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان:آئین های عزاداری ماه محرم، تبلیغات سوء دشمنان را نقش بر آب می کنند.
کد خبر: ۱۳۷۵۹۵۹

هرمزگان-جام جم انلاین-رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان:آئین های عزاداری ماه محرم، تبلیغات سوء دشمنان را نقش بر آب می کنند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان،مصطفی کریمی زاده در این باره گفت: دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب با محوریت برگزاری دهمین سوگواره نوحه های نشسته (محلی) در سالن اجتماعات فرمانداری به ریاست حجه الاسلام و المسلمین ابراهیمی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب و با حضور سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی و سایر اعضای شورا درسالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.


وی با اشاره به اینکه شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ و سنت های آیینی و مذهبی است و در این راستا بر گزاری سبک عزاداری به (شیوه نوحه های نشسته پامنبری )بیانگر تایید همین موضوع است.


دبیرشورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب اضافه کرد: دهمین سوگواره نوحه های نشسته محلی  ۲۷ لغایت ۲۸مرداد ماه با حضور بیش از ۳۲ گروه نوحه خوان از سراسر میناب اجرا می‌شود.


 کریمی زاده گفت: حفظ آئین و سنت های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل های آینده از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی عنوان کرد :یکی از سبک های دیرینه عزا داری در شهرستان میناب برگزاری نوحه های نشسته می باشد که مردم این شهرستان به این نوع سبک عزا داری ارادت و علاقمندی ویژه ای دارند و انجمن نوحه های نشسته باهدف حفظ و ترویج نوحه های نشسته در بین جوانان و نوجوانان و انتقال آن به نسل های آینده تشکیل شده است .

 

در ادامه جلسه حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب ضمن تشکر و قدردانی از تعامل و همکاری تمامی هیات های عزاداری در اجرا و برگزاری برنامه فرهنگی ومذهبی در شهرستان الخصوص مراسم علم گردانی در روز پنجم ماه محرم گفت : در هر منطقه به سبک و آیین خودشان در ایام مختلف مذهبی بخصوص ماه محرم و صفر عزا داری می نمایند که اجرای عزا داری به سبک های مختلف و متعارف هیچ گونه تضادی با دین وشرع ندارد .

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میناب به ضرورت حفظ و گسترش آیین و سبک های محلی اشاره کرد و گفت : نوحه های نشسته یکی از سبک های قدیمی این شهرستان می باشد که همه اقشار مختلف به این نوع سبک عزا داری علاقمندی شدیدی دارند وبرای حفظ این آیین وسبک عزا داری بهترین شیوه تشکیل همین انجمن نوحه های نشسته است که الحمدالله به همت علاقمندان و ذاکرین در شهرستان تشکیل شده است.

 

ابراهیمی به حمایت از انجمن نوحه های نشسته اشاره کرد و گفت : تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی بااین انجمن فرهنگی و مذهبی تعامل و همکارهای لازم راداشته باشند و هرسال این سوگواره باشکوه‌تر و گسترده تر از سال گذشته بر گزار گردد.
در ادامه جلسه مجیدسلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی ضمن تشکر و قدردانی از همه گروه های نوحه خوان در برگزاری عزاداری سید وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالحسین (ع) و یاران باوفایش در شهرستان میناب گفت : بازتاب رسانه‌ای تجمعات مذهبی بسیار خوب امسال در شهرستان میناب توسط اصحاب رسانه به وجود آمد.

 

سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میناب به حفظ و احیای آیین های سنتی و محلی اشاره کرد و گفت : آیین و سبک برگزاری نوحه های نشسته در وجود مردم این شهرستان عجین شده است که آئین های عزاداری ماه محرم و صفر و ایام مختلف، تبلیغات سو ء دشمنان رانقش برآب می کنند که بر ما و همه مسولان شهرستان واجب است در حفظ و احیای این آیین ها تمام توان و تلاش خود را به کارگیریم تا این سبک عزاداری محلی در شهرستان حفظ و احیا وبه نسل آینده انتقال یابد.


سلحشور به درخواست انجمن نو حه های نشسته در این جلسه اشاره کرد و گفت : در سال آینده طبق درخواست این انجمن که سوگواره به صورت منطقه ای درشهرستان برگزار گردد موافقم و یکی از مصوبات این جلسه شورای فرهنگ عمومی می باشد و همه دستگاههای اداری شهرستان موظف هستند در برگزاری دهمین سوگواره نوحه های نشسته که به میزبانی روستای حاج خادمی برگزار می شود نهایت همکاری و تعامل را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها