آغاز برداشت از سطح۱۹۵هکتار از گلستان های گل محمدی شهرستان مشهد

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت :  سطح گلستان های گل محمدی شهرستان مشهد ۱۹۵هکتار می باشد.
سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت : سطح گلستان های گل محمدی شهرستان مشهد ۱۹۵هکتار می باشد.
کد خبر: ۱۳۶۵۴۳۷
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،محمد میری دیسفانی افزود:عملیات برداشت در سال جاری بدلیل مساعد بودن شرایط اب وهوایی از ۵ اردیبهشت ماه آغاز و پیش بینی می شود تا اوایل خرداد ماه ادامه داشته باشد و در صورت رخ ندادن حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های ناشی از آن برای بخش کشاورزی، امسال افزون بر ۶۶۰ تن گل محمدی در شهرستان مشهد برداشت خواهیم داشت . میری دیسفانی با اشاره به میانگین تولید ۳ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گل محمدی در هر هکتار 
 بیان نمود :  در هر هکتار اشتغال دائم برای ۳ نفر و اشتغال موقت برای ۱۵۰نفر ایجاد می شود . 
وی  به ویژگی بی‌نظیر گل محمدی شهرستان مشهد اشاره نمود و گفت:  تنوع اقلیم و اختلاف ارتفاع از سطح دریا است که در افزایش زمان برداشت گل محمدی و میزان اسانس تاثیر گذار می باشد و از هر ۳ تن گل تر نزدیک به یک کیلوگرم اسانس تولید می شود .
وی همچنین قرار گرفتن محصول گل محمدی در الگوی کشت، بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب با نیاز پایین آبی این محصول را از ویژگی‌های دیگر این محصول برشمرد.
به گفته وی، ۸۳هزارو۲۷۵ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی ( آبی و دیم ) در شهرستان مشهد وجود دارد که ۱۸ هزارو ۷۹ هکتارآن باغ‌ها است و میزان تولید محصولات باغی ۱۱هزارو۴۳۲ تن می باشد .
وی با اشاره به مصارف گل محمدی اضافه کرد: 60 تا70 درصد محصولات برای تهیه گلاب و اسانس و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی، و حدود 10درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این گونه محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.
میری دیسفانی  افزود: شهرستان‌ مشهد رتبه دوم  سطح زیرکشت گل محمدی در استان خراسان رضوی را دارا می باشد . 
وی تصریح کرد: برداشت این گیاه نیروی کار واشتغال بسیاری نیاز دارد. 
  یکی از سیاستهای مهم جهادکشاورزی بمنظور حمایت از صنعت گیاهان دارویی،پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت 5ساله،توسعه کشت قراردادی بمنظور حذف واسطه ها ،معرفی متقاضیان صنایع تبدیلی فراوری گیاهان دارویی از جمله گل محمدی برای اخذ تسهیلات و توسعه کشت در اراضی شیبدار مستعد بصورت دیم بمنظور احیای پوشش گیاهی ،ایجاد و تثبیت اشتغال ،رونق اقتصادی مناطق و پبشگیری از فرسایش خاک می باشد.
شهرستان مشهد با جمعیت افزون بر ۳میلیون و۳۷۲هزارو۶۵۸ نفر درحد ود ۱ هزارو ۱۰۳ حلقه چاه 326 رشته قنات و ۳۳۸ چشمه داردکه بیش از ۳۳هزارو ۳۳۳ میلیون مترمکعب آب استحصال وبه مصرف کشاورزی می رسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها