استندآپ كمدین‌ها در «خنده‌ساز» با هم به رقابت رادیویی می‌پردازند

«خنده‌ساز » نوروزی

نمایش استندآپ كمدی اغلب به عنوان یكی از سخت‌ترین انواع نمایش تلقی می‌شود. در این نوع از كمدی یك فرد در مقابل حضار می‌ایستد و برای خنداندن آنها تلاش می‌كند.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۹۲

به گزارش جام جم، این نوع نمایش نیز كم‌كم به رادیو راه یافت و در برنامه‌های مختلف طنز، هنرمندانی شروع به اجرای این‌گونه نمایش‌ها كردند و «رادیو صبا» با ارائه ایده مسابقه‌ای با عنوان «خنده‌ساز» اولین دوره استعداد یابی این نمایش كمدی را برگزار می‌کند. با تهیه‌كننده و داور این برنامه گفت‌و‌گویی داشتیم.

از سراسر ایران استندآپ دریافت كردیم

مسابقه «خنده‌ساز» از اوایل دی‌ماه با اعلام فراخوان در سایت رادیو صبا شروع به دریافت آثار طنازان این حوزه كرد. در این مسابقه علاقه‌مندان پس از شركت در آزمون اولیه و ارسال اثر و داوری توسط هیات داوران، این فرصت را داشتند به جدول اصلی مسابقه راه پیدا كنند و در رقابت با سایر شركت‌كنندگان برای كسب موفقیت تلاش كنند. خنده‌ساز از ۲۸ اسفند در جدول پخش رادیو صبا قرار می‌گیرد و پخش آن تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. مسابقه خنده‌ساز با اجرا و داوری مهبد قناعت‌پیشه، مهسا ایرانیان و احمدرضا موسوی و به تهیه‌كنندگی رضا عزتی در ایام نوروز لبخند و شادی را به مخاطبان تقدیم می‌كند.

رضا عزتی، تهیه‌كننده این مسابقه درباره اجرای استندآپ رادیویی به جام‌جم می‌گوید: «استندآپ نوعی نمایش كمدی است كه در این نمایش، كمدین با اجرای سریعی از داستانگویی، لطیفه، شوخی‌های كوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی كه جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد.»

وی ادامه می‌دهد: «مسابقه خنده‌ساز فصل اول استعداد‌یابی در حوزه استندآپ رادیویی است و با اعلام فراخوان در سامانه سایت رادیو صبا، از اول دی‌ماه شروع به دریافت آثار شنوندگان كردیم كه در فراخوان اولین دوره، حدود ۱۵۰ اثر از طریق سایت رادیو صبا و سامانه هدهد برای شركت در مسابقه ارسال شد که در بررسی آنها، تقریبا ۵۰ اثر قابل داوری شناخته شد. بعد از جلسه داوری این آثار، ۱۸ نفر انتخاب شدند كه به عنوان شركت‌كننده‌های اصلی معرفی شدند. داوری آثار با حضور مدیر شبكه حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه مهدی ساعی و داوران مسابقه مهبدقناعت‌پیشه، مهسا ایرانیان و احمدرضا موسوی انجام شد.»

رضا عزتی در ادامه بیان می‌كند: «شركت‌كنندگان این مسابقه از شهرها و استان‌های مختلف با لهجه و گویش‌های متنوع بودند كه این مساله نیز باعث جذابیت این مسابقه رادیویی می‌شود.»

وی درباره نحوه برگزاری مسابقه توضیح می‌دهد: «این مسابقه در شش گروه سه نفره برگزار می‌شود كه در هر مرحله افرادی كه بیشترین امتیاز را كسب كنند، به مرحله بالاتر صعود می‌كنند. مرحله اول این مسابقه ساده‌تر و فقط با اجرای استندآپ در چند دقیقه برگزار می‌شود، در ادامه مراحل بعدی مسابقه با اضافه شدن آیتم‌های جدید به مسابقه سخت‌تر و تخصصی‌تر می‌شود و در نهایت چهار نفر كه به فینال این مسابقه راه می‌یابند، در دو برنامه متفاوت از دوره‌های گذشته، با هم به رقابت می‌پردازند.»

تهیه‌كننده رادیو درباره اجرای استندآپ رادیو می‌گوید: «برای اجرای این نمایش كمدی، باید از مدیای رادیو استفاده كرد و جای خالی تصویر را كه در اجرای این گونه نمایش نقش مهمی دارد، پركرد. شركت‌كنندگان می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت صدا مثل لحن، انرژی كلام، گویش محلی و لهجه در یك برنامه شنیداری، لبخند را بر لب مخاطبان بنشانند.»

عزتی همچنین درباره معیار‌های سنجش این مسابقه عنوان می‌كند: «در داروی این مسابقه، معیار‌های مختلفی برای سنجش در نظر گرفته شده است. از جمله موضوع استندآپ، خلاقیت در اجرا، ارزش‌های طنز، بهره‌گیری از لهجه و گویش، انتقال پیام به مخاطب و ...

جادوی روایت در رادیو

مهبد قناعت‌پیشه داور این مسابقه است كه نكاتی را در این‌باره عنوان می‌كند. وی درباره برگزاری این مسابقه آن هم در رادیو كه ویژگی‌های خاص خودش را دارد، توضیح می‌دهد: «این مسابقه یك كار نو در رادیو است، امیدوارم فضای جدیدی در رادیو برای كسانی كه علاقه‌مند به حوزه اجرای استندآپ هستند ایجاد كند. در اجرای رادیویی با توجه به این‌كه بخش تصویر را نداریم، ولی می‌توان از ظرفیت ذهنی مخاطب استفاده كرد، هر كس می‌تواند با توجه به صدایی كه از رادیو می‌شنود، یك تصویر ذهنی ایجاد كند.» وی ادامه می‌دهد: «موضوعات آثار دریافت‌شده بیشتر اجتماعی بودند، شركت‌كنندگان مسائل اجتماعی روز را به نقد كشیده و از عادت‌های ایرانیان گفته بودند. استند آپ در كل نیش و كنایه‌ای بر عادت‌های بد انسانی است كه در این آثار نیز به آن پرداخته شده بود.»

این داور درباره معیارهای این برنامه می‌گوید: «این معیارها در چند بخش قرار گرفته‌اند. اول بخشی كه مربوط به كیفیت اجرا، فن بیان، شناخت فضای رادیو و ریتم كار است، بخش دیگر به متن و رعایت استانداردهای اجرای استندآپ اختصاص می‌یابد و بخش پایانی حاصل تلفیق این دو بخش است كه شركت‌كننده چقدر توانسته است با اجرا و بیان درست، استندآپ را متعلق به خود كند.»

قناعت‌پیشه عنوان می‌كند: «باتوجه به داوری آثار دوره اول، چیزی كه متوجه شدم این بود که به نظر من، شركت‌كنندگان این مسابقه باید توجه ویژه‌ای نسبت به اجرای رادیویی داشته باشند. شركت‌كننده‌ها می‌‌توانند از ظرفیتی فوق‌العاده استفاده كنند كه بسیار غنی و كمك‌كننده به آنها است به نام «ذهن مخاطب». در رادیو فضاسازی و روایت می‌تواند جادو كند. اگر مجری و روایتگر ریتم رادیو را به دست گیرد و انرژی لازم را داشته باشد، می‌‌تواند بی‌نهایت فضا در ذهن مخاطبان ایجاد كند. امیدوارم این مسابقه در ایام نوروز لحظات شاد و خاطره‌انگیزی از نوروز ۱۴۰۱ برای مخاطبان ایجاد كند.»

معصومه سلیمانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها