پرویز پرستویی امروز 65 ساله می‌شود؛ او یکی از برندهای مهم‌ترین رویداد رسمی سینمای ایران یعنی جشنواره فیلم فجر است. 11 بار نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از این جشنواره بوده و چهار بار آن را به خانه برده؛ در روز تولدش، بررسی کرده‌ایم که او چه رقبایی را در این رویداد پشت سر گذاشته و قافیه را به کدام‌ها باخته‌است.
کد خبر: ۱۲۶۹۴۴۶

حالا بگذارید بگویند پرویز پرستویی شورِ نمایشِ حساسیت‌های اجتماعی‌اش را در اینستاگرام درآورده، بگذارید بگویند در شأن او نیست با هر کسی دهن به دهن شود و کاش قدر خودش را بیشتر بداند و به هر بحثی ورود نکند، بگذارید بگویند کاش فلان فیلم را بازی نمی‌کرد، کاش فلان نمی‌کرد و بهمان نمی‌کرد.

زندگی پر است از این ای‌کاش‌های کش‌دار. پر است از دریغ‌های ممتد. امروز اینجا دوست نداریم از اینها بگوییم. می‌خواهیم جشن‌نامه‌ای مختصر ترتیب دهیم برای مردی که در سه دهه اخیر، برسازنده خاطره‌انگیزترین تصاویر سینمایی برای اذهانِ اغلب خالی از خاطره و تصویر ما بوده‌است؛ می‌خواهیم بی حرف پس و پیش بگوییم ای بچه دروازه غار، محصلِ کوچه گمرک، دروازه‌بان تیم کارگران، منشی دادگاه خانواده و کیفری یا همان جنایی، ای جواد کولیِ شوخ و شنگ، رضا مارمولکِ هفت‌خط، حاج‌کاظمِ زخم‌خورده... تولدت مبارک.

اما چه کرده‌ایم؟ عرض می‌کنیم.

اگر بخواهیم فارغ از کیفیات، به آمار و ارقام سی‌وهفت دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر بپردازیم، دو نام، با فاصله چشمگیر از دیگران بر صدر جداول قرار دارند؛ پرویز پرستویی با 11بار نامزدی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و با پنج بار اختلاف نسبت به نامزدی‌های نفرات دوم یعنی عزت‌ا... انتظامی و حمید فرخ‌نژاد و خسرو شکیبایی، داریوش مهرجویی با 10 بار نامزدی دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم و با چهار اختلاف نسبت به نفر دوم یعنی ابراهیم حاتمی‌کیا. در این ملاحظه، عجالتا با دفعات دریافت سیمرغ کاری نداشته‌ایم و در تعداد نامزدی‌ها هم، فاصله زیاد از رقبا مد نظرمان بوده‌است.

در غیر این صورت می‌شد به 10 بار نامزدی لیلا حاتمی برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن اشاره کرد اما چون نزدیک‌ترین رقیبش یعنی فاطمه معتمدآریا فقط یک نامزدی کمتر از او در کارنامه دارد، فاصله را چشمگیر و دست‌نیافتنی‌ در نظر نگرفته‌ایم.

سراغ پرویز پرستویی و نامزدی‌هایش رفته‌ایم؛ بررسی کرده‌ایم که در 11بار نامزدی او برای دریافت سیمرغ، چند نفر مسیر مشترکی را رفته‌اند اما نهایتا و نزدیک خط پایان، عقب افتاده‌اند و پرستویی به‌تنهایی از آن گذشته‌است.

علاوه بر این، نشان داده‌ایم که پرستویی در 7 بار نامزدی‌ای که بی‌سرانجام بوده، از چه کسانی شکست خورده‌است. در این بررسی آماری، کمی به آنالیزهای فوتبالی رسیده‌ایم! مثلا گفته‌ایم پرستویی چند نفر را دو بار و چند نفر را یک بار شکست داده و به چند نفر و به هر نفر چند‌بار باخته‌است.

صابر محمدی - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها