متخصص ریه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

آسیب پذیری شدید ریه مقابل کرونا / اسهال و تهوع، علائم نادر این ویروس

ویروس کرونا در حالی که هنوز دست از سر بشریت بر نداشته بیشتر اندام های تنفسی را درگیر خود می کند، به خصوص ریه. درگیر شدن ریه با این ویروس بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۸۱

به گزارش جام جم آنلاین ، اکنون اطلاعات عمومی مردم نسبت به ویروس کرونا آنقدر بالا رفته که همه می دانند این ویروس خطرناک اندام های تنفسی را نشانه می گیرد و باعث می شود تا عملکرد آن با اختلال مواجه شود.

دکتر جواد نظری پور متخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: ویروس کرونا از طریق گیرنده های سلولی به سلول های تنفسی در ریه متصل می شود و در این هنگام است که به اصطلاح عامیانه می گوییم عفونت در ریه رخ می دهد. ویروس کرونا در ریه بر روی سلول ها قرار می گیرد و به داخل آن نفوذ می کند. طی سلسله اتفاقات دیگری این ویروس در ریه تکثیر می شود.

دکتر نظری پور گفت: سه ماه پیش همه مردم اگر به ویروس کرونا هم آلوده می شدند و علائمی نظیر تب و سرفه در خود می دیدند گمان می کردند سرماخوردگی و یا آنفولانزاست اما اکنون کوچک ترین علائم بی ارتباط به کرونا در خود احساس کنند فکر می کنند قطعا آلوده به ویروس کرونا شده اند. هوشیار بودن در برابر این ویروس ضروری است. علائم آن را باید جدی گرفت تا پیش از درگیر شدن کامل ریه ها بتوان کاری کرد.

این پزشک متخصص افزود: علائم کرونا متعدد هستند و اکنون به دو یا سه مورد خلاصه نمی شوند. کرونا بیشتر با سرفه های خشک خودش را نشان می دهد البته سردرد، تب، آبریزش بینی (که کمتر است)، از دست دادن حس بویایی و چشایی و حتی در برخی موارد ضایعات پوستی بر روی بدن و به خصوص پا خودش را نشان می دهد.

نظری پور تاکید کرد: صرف گرفتن دهان با دست جهت جلوگیری از انتشار ویروس کافی نیست چون فرد همان دست را به سطوح دیگر می زند. بهترین روش برای جلوگیری از انتشار ویروس پوشاندن دهان و بینی با یک دستمال چند لایه است. باز هم در اینجا نکته ای وجود دارد که بسیاری از مردم رعایت نمی کنند. وقتی با دستمال جلوی دهان و بینی خود را گرفتید آن را همین طور نباید در سطل زباله بیندازید. توصیه من این است که این دستمال داخل یک دستمال دیگر گذاشته شود تا به این ترتیب ویروس موجود در آن امکان پراکنده شدن نداشته باشد.

وی بیان داشت: افرادی با سیستم ایمنی ضعیف به شدت در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرند. این افراد چه کسانی هستند؟ کسانی که پیش از این بیماری های مزمن ریوی بوده اند و یا آسم دارند و افرادی که دیگر بیماری های قلبی عروقی و یا سرطان دارند به شدت در برابر کرونا آسیب پذیر هستند بنابراین تا جایی که می توانند راهکارهای پیشگیرانه را در اولویت های زندگی خود قرار بدهند. افرادی هم که دریافت کننده پیوند هستند نیز به شدت در خطر قرار دارند.

نظری پور اذعان داشت: عفونت ریه ناشی از ویروس کرونا در برخی افراد آنچنان شدید می شود ه فرد نیاز به دستگاه های ونتیلاتور (کمک تنفسی) پیدا می کند. البته علاوه بر ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، سن بالا داشتن نیز در آسیب پذیری ریه بسیار دخیل است.

وی در پاسخ به این پرسش که دردهای معده نیز از دیگر علائم کرونا به شمار می رود یا خیر گفت: برخی از مبتلایان علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال از خود نشان می دهند که البته بسیار نادر هستند. کرونا بیشتر اندام های تنفسی را درگیر خود می کند اما به محض بروز تهوع و اسهال فرد باید این علائم را جدی بگیرد.

نظری پور در رابطه با اینکه ویروس کرونا به قلب آسیب می رساند یا خیر نیز گفت: به نظر نمی رسد که تا امروز موردی در رابطه با آسیب زدن به قلب از کرونا ثبت شده باشد.

وی در پایان گفت: واکنش به ویروس کرونا در بدن گاه آنقدر شدید می شود که بدن علیه خود عمل می کند و این می تواند عامل بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از کرونا باشد. درمان بیماری بسیار سخت است اما اگر به راحتی چند نکته ساده بهداشتی رعایت شود می توان روند ابتلا را کنترل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها