بعد از جنگ‌های اول و دوم جهانی و شكل‌گیری مكتب لیبرالیسم در غرب و تقسیم جهان در نشست وستفالیا به دو قسمت شرق و غرب، همواره تلاش آمریكا و سایر كشورهای غربی به عنوان كشورهایی كه بر لیبرال دموكراسی تكیه داشتند این بود كه خودشان را به عنوان ملت‌هایی كه از تمدن برتر و پیشرفته در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... برخوردار هستند نشان دهند.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۹۵

آنها در دهه‌های اخیر مدعی بودند از فرهنگ خاص و بالایی برخوردار هستند. در تمام این سال‌ها نقاب و پوششی بر مسائل غیر‌اقتصادی خود اعم از سیاسی اجتماعی، فرهنگی و... داشته و تلاش كردند چهره وحشی از جمله كابوگری و نژاد‌پرستی خود را بپوشانند و از خودشان كشورهای متمدنی كه طرفدار حقوق بشر و دموكراسی است نشان دهند اما امروز با ظهور كرونا رونمایی و پرده‌برداری از فلسفه واقعی آنها صورت گرفت و فرهنگ ادعایی آنها در معرض سقوط و اضمحلال قرار گرفت.

برخوردی كه مردم غرب با خودشان، دولت‌ها با مردم و دولت‌ها با یكدیگر در سرقت از یكدیگر و تخلیه فروشگاه‌ها داشتند به نوعی نشان داد فرهنگ غرب منحط است اما در عین حال متاسفانه در كشورهایی كه به عنوان جهان سوم و غیر پیشرفته تلقی می‌شوند روشنفكرنماهایی وجود دارند كه تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار گرفته و مدینه فاضله آنها غرب است.

این عده ادعا می‌كردند فرهنگ برتر و فلسفه حكومتداری غرب از ما برتر بوده و باید تابع آنها باشیم. در كشور ما نیز اگرچه تعداد این افراد اندك است اما این عده، چنین دیدگاهی دارند، در حالی‌كه برخورد اخیر غرب در موضوع كرونا نشان داد این ماهیت منحط غرب نه‌تنها قابلیت الگو شدن ندارد، بلكه قابل شماتت نیز است البته غربی‌ها همزمان با دست و پا زدن در مقابل ویروس كرونا، از توطئه برای دیگر كشورها نیز غافل نیستند و همان‌طور كه رهبری در بخشی از بیاناتشان تاكید داشتند نباید كرونا موجب غافل شدن ما از دشمنان شود.

در جمهوری اسلامی با ورود كرونا اصلی‌ترین دغدغه مردم و مسؤولان حل این مشكل است و همه توجهات نسبت به درمان كرونا و كمتر مبتلا شدن مردم است و به این ترتیب موضوعات دیگر در حاشیه قرار گرفته، این در حالی است كه دشمنان ما این‌گونه نیستند و اصل تعارض ذاتی آنها با جمهوری اسلامی در هر شرایطی و همواره وجود دارد.

از سوی دیگر آنها با كرونا مثل ایران برخورد نمی‌كنند و برای آنها كشته شدن مردم كشورشان به دلیل كرونا اهمیت چندانی ندارد. موضوع كرونا باعث نشده دست از دشمنی با ایران بردارند، آنها در هر شرایطی ایران را رها نمی‌كنند، زیرا تعارض شان با جمهوری اسلامی هویتی است. اتفاقاً آنها به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به ما هستند و به هیچ عنوان مساله انسانی برای آنها اهمیتی ندارد و به‌رغم تاكیدات بسیار در دنیا برای رفع تحریم‌ها علیه كشورمان اما آنها همچنان تحریم‌ها را ادامه می‌دهند.

تحریم‌ها فرصتی برای معرفی خوی ضدانسانی آمریكاست ؛بنابراین با توجه به این كه دشمنان ما از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌كنند، هوشیاری مسؤولان و مردم كشورمان را می‌طلبد؛ در شرایط فعلی نیز باید از توجه به مشكلات دیگر به‌ویژه رسیدگی به اقشار ضعیف كشورمان و همچنین مظلومان مورد حمایت جمهوری اسلامی غافل نشده و همچنان توجهات لازم را به آنها داشته باشیم.

حمیدرضا مقدم‌فر - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها