دستگاه هواساز و نحوه عملکرد آن

کد خبر: ۱۲۶۰۸۸۴

می دانید که دستگاه هواساز وسیله ای است که خانه یا محل کار شما را در ماه های گرم تابستان خنک نگه می دارد، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه کار می کند؟ یک واقعیت جالب که شاید از آن مطلع نباشید این است که دستگاه هواساز یا هر دستگاه برای تهویه مطبوع منزل و یخچال شما در درجه اول به روش مشابهی کار می کنند. تفاوت در این است که یخچال و فریزر شما یک فضای عایق بندی شده کوچک را خنک می کند و هواساز فضای خانه، محل کار یا فضای تجاری شما را در دمای آسایش نگه می دارد.

هواساز بخشی از سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی است که كار تامين هواي سرد يا گرم داخل واحد شما را به عهده دارد. به عبارت ساده تر، سیستم هواساز چه در ساختمان های مسکونی و چه در ساختمان های تجاری یک سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی است.

کل فرآیند کار هواساز در خانه شما برای فراهم نمودن دمای مناسب بر اساس یک اصل علمی بسیار ساده انجام می شود و بقیه با روش های مکانیکی حاصل می شوند. حال بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه دستگاه هواساز برای خنک کردن خانه شما کار می کند.

روند خنک کردن خانه شما با هواساز

واحد هواساز خانه شما از مبردها استفاده می کند که از گاز به مایع تبدیل می شوند و دوباره به سرعت برمی گردند. این مبردها گرما را از هوای داخل منزل شما به هوای خارج منتقل می کنند.

دستگاه های تهويه مطبوع دارای سه بخش اصلی هستند. این بخش ها شامل کمپرسور، کندانسور و اواپراتور است. کمپرسور و کندانسور سیستم هواساز شما به طور معمول در قسمت بیرونی آن قرار دارد. داخل خانه جایی است که اواپراتور را در آن پیدا خواهید کرد.

مایع خنک کننده به عنوان یک گاز کم فشار به کمپرسور می رسد. کمپرسور این گاز / مایع را فشرده می کند و مولکول های موجود در مایع به هم نزدیک تر می شوند. هرچه کمپرسور این مولکول ها را به هم نزدیک کند، دما و انرژی افزایش می یابد.

دستگاه هواساز و نحوه عملکرد آن

هواساز چگونه کار می کند؟

این مایع کار از کمپرسور به عنوان گاز پر فشار و گرم خارج می شود و به سمت کندانسور حرکت می کند. واحد خارجی یک سیستم هواساز برای تهویه مطبوع دارای فين هاي فلزی در اطراف لوله ها است. این فين ها مانند رادیاتور روی وسیله نقلیه کار می کنند و به از بین بردن سریعتر گرما کمک می کنند.

هنگامی که مایع از کندانسور خارج می شود، بسیار سردتر است. همچنین به دلیل فشار زیاد از یک گاز به مایع تغییر کرده است. سیال از طریق یک مجراي باریک وارد تبخیر کننده می شود و وقتی مایع به طرف دیگر این گذرگاه رسید، فشار آن افت می کند. وقتی این اتفاق بیفتد، در ادامه مایع شروع به تبخیر به سمت گاز می کند.

با این کار گرما از هوای اطراف استخراج می شود. این گرما برای جدا کردن مولکولهای مایع در یک گاز لازم است. فين هاي فلزی موجود در تبخیر کننده نیز به تبادل انرژی حرارتی با هوای اطراف کمک می کنند.

هنگامی که مبرد از تبخیر کننده خارج می شود، بار دیگر یک گاز سرد و کم فشار است. این فرایند از زمانی شروع می شود که به کمپرسور برگردد. در اینجا یک فن وجود دارد که به اواپراتور وصل شده و باعث می شود هوا در اطراف آن و روي فين هاي تبخیر کننده به گردش درآید.

دستگاه هواساز از طریق یک دریچه هوا را به داخل كانال مي رساند. این هوا برای خنک شدن در تبخیر کننده استفاده می شود و چون گرما از هوا خارج می شود، خنک می گردد. كانال مربوطه سپس هوا را به داخل خانه باز می گردانند.

این روند تا زمانی که هوای داخل خانه یا محل کار یا واحد تجاری شما به دمای مطلوب برسد ادامه می یابد. هنگامی که ترموستات احساس کرد که دمای داخلی در حد مطلوب است، سیستم تهویه هوا را خاموش می کند. هنگامی که اتاق دوباره گرم می شود، ترموستات هواساز را دوباره روشن می کند تا دوباره دمای مطلوب محیط به دست آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها