به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. وجود مناسبت‌هایی چون روز کوهستان و آغاز طرح جنگلانه بهانه‌ای شد تا دوستداران طبیعت در سراسر کشور در هفته چهارم آذرماه نیز مثل هفته‌های گذشته به یاری طبیعت بدحال کشورمان بشتابند و گزارش این قرار سبز و تلاش محیط‌زیستی‌شان را به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم برسانند.
کد خبر: ۱۱۸۷۲۸۸

یک دورهمی گردشگری ـ محیط‌زیستی در نوش‌آباد تاریخی

شهر زیبا و تاریخی نوش‌آباد در استان اصفهان در تاریخ 22 و 23 آذر میزبان نشست سراسری فعالان حوزه گردشگری با موضوع هم‌افزایی در جهت ترویج فرهنگ صحیح گردشگری پایدار و محیط‌زیست بود. در این برنامه دو روزه که 75 نفر از فعالان حوزه گردشگری و دوستدار محیط‌زیست از سراسر ایران حضور داشتند به بحث و تبادل نظر درخصوص گردشگری پایدار و روش‌های عملی ترویج فرهنگ صحیح آن پرداخته شد.

فارسی‌ها برای طبیعت‌شان کم نگذاشتند

تشکل پاکسازان طبیعت فارس و سیوند برنامه کاشت بذر در جنگل علی‌آباد کمین و پاکسازی چشمه ابوالمهدی از زباله را برگزار کرد. برنامه کاشت یک هکتار بذر الوک هم توسط گروه پاکسازان طبیعت مشکان فارس انجام گرفت. از سویی در شهرستان اقلید این استان، بیش از ۳۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های شهرستان به زیر کشت دانه‌های جنگلی بادام کوهی، ارژن، دانه‌های مرتعی کما، آنغوزه و سکاله رفت که برخی از این اراضی پیش از این در حریق‌های جنگلی، سوخته و نابود شده بودند. منطقه قصر قباد شیراز هم با همکاری هیات کوهنوردی شاهین شیراز و انجمن دوستداران محیط‌زیست پاکسازی شد. برنامه کپه کاری هم در دامنه‌های جنوبی تالاب بختگان توسط شورای اسلامی روستای محمدآباد، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استهبان و گروه مردمی دیده‌بان استهبان برگزار شد.

لاهیجانی‌ها جشن زنگ آب داشتند

انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان هم به مناسبت روز جهانی کوهستان، کارگاهی آموزشی را به همراه ساخت مدل همتای کوهستان البرز در دبستان راستی لاهیجان برگزار کرد و جشنی هم برای زنگ آب و فرهنگسازی درخصوص صرفه‌جویی در مصرف آب گرفت. انجمن بوم‌بانان گیل و دیلم لاهیجان هم به مناسبت ۲۰ آذر مصادف با روز جهانی کوهستان، دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان غیردولتی حامی را آموزش دادند.

پاکسازی شیرکوه خراسان شمالی در روز کوهستان

همیاران طنین پاکبانان شیروان در هفتاد و یکمین قرار سبز خود، به مناسبت روز‌جهانی کوهستان جاده‌ها و دامنه‌های منتهی به شیرکوه را از زباله پاکسازی کردند.

یک صعود پیروزمندانه در بانه کردستان

انجمن پاژین و گروه‌های کوهنوردی بانه در کردستان هم ترجیح دادند به‌مناسبت روز کوهستان و با شعار کوه‌ها برای زندگی ما حیاتی هستند، به کوه اربابا صعود کنند.

کوهنوردان اصفهانی و پاکسازی یک مسیر زیبا

انجمن دوستان کوهنورد صبا بادرود در اصفهان هم روز کوهستان را با پاکسازی مسیر ده کیلومتری از عوارضی بادرود تا مزرعه مرنجوقاب، (به صورت رفت و برگشت) گرامی داشتند.

طبیعت اطراف شهر جوانرود پاکسازی شد

کرمانشاهی‌ها با وجود تبعات سخت زلزله، اما همچنان هوای محیط‌زیست‌شان را دارند و بر همین اساس به همت اعضای انجمن سبز ماپریس جوانرود، طبیعت اطراف این شهر از زباله پاکسازی شد.

یک اردوی علمی محیط‌زیستی برای دانش‌آموزان تهرانی

فعالان محیط‌زیست استان تهران اما همچنان به دنبال فرهنگ‌سازی هستند و در همین زمینه برای دانش‌آموزان دبیرستان مکتبی منطقه ۱۶ تهران، اردوی علمی در خانه محیط‌زیست واقع در اوشان برگزار کردند.

خوزستانی‌ها هم بذر کاشتند، هم گل

گروه رفتگران طبیعت بهبهان در خوزستان یک کارگاه آموزشی محیط‌زیستی دو‌روزه برگزار کردند.

در شهرستان شوشتر خوزستان و به همت انجمن هواداران کارون زلال و... ۳۰۰ اصله نهال کاشته شد.

در اندیکا هم برنامه کاشت حدود 220 نهال در ارتفاعات کوه دلا به مناسبت روز جهانی کوهستان برگزار شد. 50 اصله نهال کنار در روستای تغلی آل عباد رامهرمز هم توسط انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز، خانواده شیخ حَنش و اهالی خونگرم روستای تغلی آل عباد در مکان تعزیه این روستا کاشته شد.

رسیدگی به طبیعت با حضور مدیران در کرمان

به مناسبت روز جهانی کوهستان و با حضور معاون مدیر‌کل ورزش و جوانان استان کرمان، برپایی غرفه محیط‌زیستی و همچنین پاکسازی در جنگل پردیسان قائم کرمان صورت گرفت.

همدانی‌ها برنامه جنگلانه داشتند

همدانی‌ها هم برنامه جنگلانه را به همت تشکل‌های مردمی روز جمعه ۲۳‌آذر در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ شهرستان بهار همدان با حضور ۱۴۰ نفر و همکاری اداره منابع طبیعی استان همدان برگزار کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها