لذت پرواز

معضل تصادف با پرندگان!

محیط زیست از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در فعالیت‌های بشر است. هیچ‌گاه نمی‌توان پروژه‌ای را اجرا کرد که در آن اثرات متقابل انسان و محیط‌زیست بر یکدیگر قابل صرف‌نظر کردن باشد. از زمانی که انسان برای دسترسی به منابع ‌طبیعی و بهره‌مندی از آنها در راستای افزایش کیفیت زندگی خود، به گسترش محدوده زیستی خود دست زد، هرگاه این گستره به قلمرو زندگی حیوانات نزدیک شد یا با آنها تداخل پیدا کرد، انتظار رویارویی از سوی هر دو طرف وجود داشت. طبیعی بود که حیوانات با تکیه بر غریزه از قلمروی خود دفاع کنند و انسان نیز ضمن تلاش برای رسیدن به اهدافش، از هیچ روشی برای حفظ امنیتش چشم‌پوشی نکند.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۲۸
معضل تصادف با پرندگان!

تا زمانی که روی زمین هستیم، چنین مقابله‌هایی می‌تواند بسیار کنترل شده و با برنامه انجام گیرد. انسان نیز با داشتن ذهن برتر، مسئول تضمین سلامت و بقای محیط‌زیست و همنوعان خود است. اما برخی اوقات، مداخله انسان در طبیعت باعث اتفاقاتی می‌شود که کاهش صدمات ناشی از آن خیلی دشوار یا در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

وقتی انسان برای نخستین بار به سوی آسمان بال گشود، شاید حتی تصور نمی‌کرد روزی بر سر تقسیم آن با صاحبان اصلیش، یعنی پرندگان، به مشکل بربخورد. در واقع اصلا فکر نمی‌کردیم روزی برسد که بتوانیم با یک پرنده آهنی چند صد تنی تا بالاترین لایه‌های جو پرواز کنیم و شاید پرندگان هم چنین انتظاری از ما نداشتند! پرندگان با توجه به وجود غذای فراوان در شهرها، رو به زندگی شهری آورده‌اند. در برخی موارد، خواسته یا ناخواسته و به مدد جانمایی نادرست یا نزدیک شدن مراکز شهری به فرودگاه‌ها یا وجود رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مراتع و چمنزارها در کنار آنها، شاهد تمرکز پرندگان در اطراف باندهای پرواز هستیم. بدیهی است، پرواز هواپیما در میان چنین اجتماع بزرگی از پرندگان، می‌تواند احتمال برخورد با یک یا حتی دسته بزرگی از آنها را در پی داشته باشد.

هفته گذشته، برخورد چند پرنده با یکی از هواپیماهای یک شرکت داخلی خبرساز شد. هواپیمایی که پس از برخاستن از باند فرودگاه تبریز، به دسته بزرگی از پرندگان برخورد کرد و یک موتور خود را از دست داد. پس از این اتفاق، خلبانان پرواز با انجام چک‌لیست‌های مربوطه و کنترل شرایط، هواپیما را به سلامت بر زمین نشاندند. برخورد پرندگان با سطوح پروازی هواپیما، موجب تغییر شکل و شاید کنترل دشوار پرنده آهنین شود. این برخورد اگر با شیشه جلوی هواپیما باشد، می‌تواند باعث ترک برداشتن یا شکستن آن شده و کنترل فشار کابین در ارتفاعات نسبتا بالا را با مشکل روبه‌رو کند. برخورد آن با خلبانان یا کاهش دید آنها به بیرون در نتیجه شکستن شیشه، از دیگر مشکلاتی است که برخورد یک پرنده با هواپیما می‌تواند ایجاد کند. مهم‌ترین و در اصل خطرناک‌ترین بخشی که باید همواره نگران برخورد پرنده با آن بود، موتور است. موتور هواپیما به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل برخورد پرندگان بتواند کمترین آسیب را متحمل شود. ولی هر آسیب کوچکی به توربین‌ها یا کمپروسور یک موتور جت، می‌تواند عملکرد صحیح آن را با مشکل مواجه کند.

خلبان محمدتقی امیرسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها