نشست خبری وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه

ظریف: برخی به تحقیقات درباره خان شیخون تمایل ندارند

کنفرانس خبری وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۳۴
ظریف: برخی به تحقیقات درباره خان شیخون تمایل ندارند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان روسی و سوری خود در مسکو تاکید کرد: برخی طرف ها نمی خواهند حقیقت آنچه در منطقه خان شیخون در سوریه روی داد، روشن شود.

ظریف تصریح کرد: باید برای توقف جنگ مستمر در سوریه تلاش شود و امیدواریم که ترکیه برای اجرای مذاکرات همکاری کند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما همچنان از گام های یکجانبه ای که داعش و القاعده از آن بهره برداری می کنند، رنج می بریم.

ظریف گفت: اقدامات یکجانبه توسط برخی طرف ها، از سوی جامعه جهانی قابل قبول نیست. وزیر خارجه ایران گفت: با همه طرفها به منظور مبارزه با استفاده از سلاح های شیمیایی همکاری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه استفاده از سلاح های کشتار جمعی، معیارهای دوگانه دنبال می شود. ما بر انجام تحقیق درباره حمله موشکی آمریکا و مکان استفاده از مواد سمی اصرار می ورزیم.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با تاکید بر اینکه سرنوشت سوریه را فقط ملت این کشور تعیین می‌کند افزود: ما هم اکنون درحال زمینه سازی برای اجرای مذاکرات جدیدی درباره سوریه در اوایل ماه آینده هستیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: غرب در تلاش برای پنهان کردن حقیقت آن چیزی است که در منطقه خان شیخون سوریه روی داد.

وی افزود: همه سلاح های شیمیایی سوریه براساس اعلام سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی منهدم شده است. حقائق درباره استفاده گروه‌های مسلح معارض از سلاح شیمیایی (در خان شیخون) در دست دمشق است اما به (خواسته دمشق برای مدنظر قرار گرفتن این حقایق) پاسخ داده نشده است.

وی افزود: برخی می خواهند در مسیر پیشنهاد ما برای تشکیل یک کمیته مستقل حقیقت یاب درباره حمله اخیر در منطقه خان شیخون مانع تراشی کنند. شک و تردید درباره طرف هایی که از خان شیخون برای تحلیل و بررسی آن نمونه برداری کردند، وجود دارد.

لاوروف گفت: ما از آمریکا و هم پیمانانش می خواهیم تا به حاکمیت سوریه احترام گذاشته و از هرگونه اقدامات مشابهی نظیر اقدام 7 ماه آوریل خودداری کنند زیرا چه بسا عواقب وخیمی نه برای امنیت منطقه بلکه امنیت جهانی به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری گفت: حمله آمریکا به سوریه توجیه پذیر نبود و تجاوزگری به شمار می رود. ما هیچ سلاح شیمیایی علیه تروریست ها استفاده نکرده ایم و ملت خود را با آن بمباران نکرده ایم.

المعلم افزود: این نشست سه جانبه پاسخی قوی به تجاوزگری اخیر آمریکا به سوریه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
امریكای شغال از مواد شیمیایی استفاده كرده من مطمئنم بنابراین باید برای نابودی امریكا تلاش كنیم
سعید نعمتی
Germany
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام . اصولا دولت سوریه در وضعیت مناسبی میباشد و منطقا نیازی به استفاده از این سلاح ندارد . كسی از این سلاح استفاده میكند كه به اخر راه رسیده باشد .در ضمن دولت سوریه بارها هشدار داده بود كه جبهته النصره در ادلب از این سلاح ها در اختیار دارد . والبته از ان مهمتر دولت روسیه اعلام كرد در جربان بمباران یك انبار مهمات در این منطقه متاسفانه این مواد بعد از برخورد بمب در منطقه پخش شده اند پس تا اینجا دولت سوریه گناهی ندارد . همه مردم دنیا میدانند كه امریكا برای روحیه دادن به تروریست ها دست به این عمل زده تا به این زودی طومارشان در هم نپیچد .

نیازمندی ها