ایران صدر نشین رشد کمیت تولید علم دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در سال 2016 نسبت به 2015 در پایگاه ISI نشان می دهد که ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در میان برترین کشورهای تولید کننده علم جهان کسب کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۴۴
ایران صدر نشین رشد کمیت تولید علم دنیا

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایرنا، بنا بر اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تولید می کنند نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی تاکنون نسبت به سال 2015 میلادی حدود 12% رشد کرده است.

وی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در این 25 کشور در دوره مشابه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم در دنیا کسب کرده است.

وی اظهار داشت: بدین ترتیب با وجود اینکه هنوز کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 میلادی کامل نشده است، اما در سال 2016 نسبت به سال 2015 میلادی نزدیک به 12% مدارک ثبت شده در این پایگاه بین المللی بیشتر بوده است. در سال 2015 میلادی از جمهوری اسلامی ایران37 هزار و 975 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده و این میزان در سال 2016 میلادی به 42 هزار و 503 مورد رسیده است.

دهقانی در ادامه افزود: در سال 2016 میلادی کمیت تولید علم دنیا به دو میلیون و 452 هزار و 55 مدرک رسیده است که در مقایسه با سال 2015 میلادی باید گفت که کمیت تولید علم در سال 2016 میلادی هنوز به صورت کامل ثبت نشده است. در سال 2015 تعداد دو میلیون و 552 هزار و 526 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده است. مقایسه کل کمیت تولید علم دنیا در این دو سال نشان می‌دهد اگر کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 میلادی به میزان 4% افزایش یابد به حد کمیت ثبت شده در سال 2015 میلادی خواهیم رسید، با این وجود کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی نسبت به سال 2015 میلادی از یک رشد 12% برخوردار شده است.

دهقانی افزود: هر چند رشد کمیت تولید علم یکی از شاخص های با اهمیت برای توسعه علمی کشور محسوب می شود، اما هدایت علم به سمت رفع نیازهای کشور مهمترین دغدغه فعلی کشور است. مرجعیت علم بین الملل اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. کسب مرجعیت علم بین الملل با تکیه صرف بر افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی‌شود. در این سند بر سایر جنبه های تولید علم از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، دیپلماسی علمی و همچنین کسب مرجعیت علمی نیز تاکید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها