جام جم آنلاین - آرشیو

برنامه غذایی پاییزه

برنامه غذایی پاییزه

پاییز فصل درخشش کلم‌ها است. این سبزی نه‌تنها در سرما رشد می‌کند بلکه مدت‌زمان تازه ماندنش نیز افزایش می‌یابد. تنها با یک وعده کلم‌پیچ می‌توانید مقدار نیاز روزانه خود به ویتامینA ، C و K را دریافت کنید.

خواص انار

خواص انار

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که انار می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.

چرا برخی اوقات هرچه آب می‌نوشیم باز هم تشنه‌ایم؟

چرا برخی اوقات هرچه آب می‌نوشیم باز هم تشنه‌ایم؟

از قدیم گفته‌اند آب مایه حیات است و ممکن است انسان مدت زیادی بتواند بدون غذا زنده بماند اما بدون آب دوام چندانی نخواهد آورد. شاید این روزها بنرهای سازمان آب را در کوچه و خیابان دیده باشید که نوشته «جان شما و جان آب». «آب را به شما می سپاریم». تا به حال به این جملات تاثیرگذار دقت کرده‌اید یا فقط آن را خوانده‌اید و بدون کوچکترین تلنگر به ذهن‌تان فراموش کرده‌اید؟ معنای این جملات این است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، به این علت که اگر آب نباشد، حیاتی هم نخواهد بود.

روزانه هشت لیوان آب بنوشیم‌؟

روزانه هشت لیوان آب بنوشیم‌؟

یکی از توصیه‌های پرتکرار که اغلب از زبان کارشناسان می‌شنویم و حتی برخی از بلاگرهای فضای مجازی برای آن کمپین راه می‌اندازند، نوشیدن هشت لیوان آب در روز است. میزان آبی که شاید نوشیدن آن به تصور ما کار ساده‌ای باشد اما در عمل نه تنها در طول روز فرصتی برای مصرف آن پیدا نمی‌کنیم، بلکه تقاضای بدن در حدی نیست که میل به نوشیدن را در ما تقویت کند. بماند که برخی مشکلات گوارشی و کلیوی و غیره نیز به فرد اجازه نمی‌دهد بتواند بیش از دو،سه لیوان آب در طی روز بنوشد. اما نیاز طبیعی بدن ما به آب چه میزان است؟ این پرسشی است که متخصصان طب نوین و طب سنتی در مورد آن نظر واحدی ندارند و چون افراد جامعه از سود یا زیان این امر بی‌اطلاع هستند بلاتکلیف مانده‌اند.

چطور کفش بخریم؟

چطور کفش بخریم؟

دیگر همه این ماجرای معروف را که پا مثل قلب دوم است‌، شنیده‌‎اید و خدا نکند یک‌بار گرفتار کفش نامناسب شوید تا این جمله را عمیقا درک و آن را تجربه کنید. اینجاست که متوجه می‌شوید پا واقعا مثل قلب است که ناراحتی‌اش می‌تواند کلی از فعالیت‌های‌ شما را مختل و اعصاب‌تان را نابود کند. به همین دلیل باید همیشه حواس‌تان به انتخاب کفش‌ باشد. این‌که چطور می‌شود یک انتخاب درست داشت هم موضوع اصلی گزارش امروز ماست.

آداب چطور غذا نخوردن!

آداب چطور غذا نخوردن!

هر چیزی آدابی دارد، غذا خوردن هم. نه فقط در فرهنگ ایران و اسلام، که هر جای دنیا، غذا خوردن آداب خاص خودش را دارد. اما آداب غذاخوردن در کشور و فرهنگ ما خاص خودش است. مثلا هیچ‌کس دوست ندارد سر میز یا سفره ملچ ملوچ بشنود، کسی دوست ندارد دیگران موقع غذاخوردن با دهان باز با او حرف بزنند و ... این موارد در فرهنگ جهانی هم جا افتاده و پذیرفته شده و کمتر پیش می‌آید در کشوری این موارد در ذهن مردم منفی یا لااقل ناخوشایند نباشد. در کنار این موارد می‌دانیم در دین اسلام اشاره شده غذاخوردن در بازار مکروه است. چرا؟ چون ممکن است یکی غذاخوردن ما را ببیند و دلش بخواهد و شرایط تهیه آن غذا را نداشته باشد.

ایرانی- اسلامی غذا بخوریم

ایرانی- اسلامی غذا بخوریم

غذا خوردن در ادبیات اسلام و ایران از جنبه‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است؛ از هم‌سفره شدن با خانواده و دوستان تا هم‌غذایی با اقشار مختلف به‌ویژه نیازمندان. علاوه بر این حتی نگاه موشکافانه‌ای به طرز خوردن غذا در دین ما وجود دارد، به نحوی که در لسان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در باب شمرده شمرده تناول کردن غذا و متانت در خوردن طعام احادیث متعددی بیان شده است. با وجود این اما تقلید کورکورانه‌ برخی افراد جامعه از مدهای رنگارنگ دنیای مجازی سبب شده است بسیاری از این آموزه‌های گرانسنگ رو به فراموشی برود یا در اذهان کمرنگ شود.

راه‌هایی برای قدم زدن در تابستان

راه‌هایی برای قدم زدن در تابستان

امروز در گزارش مفصلی که داشتیم از این‌که چطور یک کفش مناسب بخریم، گفتیم اما یک سؤال مهم دیگر این که برای تابستان و قدم زدن در این روزهای داغ چه کفشی استفاده کنیم؟

چطور یک ضدآفتاب مناسب، برای روزهای تابستانی انتخاب کنیم؟

چطور یک ضدآفتاب مناسب، برای روزهای تابستانی انتخاب کنیم؟

همه دوستش داریم اما چاره‌ای هم نداریم جز این‌که در برابر برخی اشعه‌های مضرش از پوستمان مراقبت کنیم، بالاخره هر خوبی بدی‌هایی هم دارد ، برای همین این روزهای سال اغلب فکر خرید یک ضد آفتاب خوب هستیم. یک کرم مرغوب که از پوستمان به‌خوبی محافظت کند. حال این سؤال پیش می‌آید که چطور یک ضد آفتاب مرغوب را تشخیص دهیم؟

آبله میمون به واکسیناسیون عمومی نیاز ندارد

آبله میمون به واکسیناسیون عمومی نیاز ندارد

واکسن ضد آبله، اولین واکسن جهان است و بیماری آبله انسانی تنها بیماری عفونی ریشه‌کن‌شده تاریخ محسوب می‌شود؛ موفقیت بزرگی که نقطه‌عطفی درخشان در علم پزشکی شناخته می‌شود.

شایع ترین سرطان در بین مردان و زنان

شایع ترین سرطان در بین مردان و زنان

دبیر سی و هفتمین کنگره بین المللی انجمن رادیولوژی ایران با اعلام اینکه سرطان روده بزرگ، شایعترین سرطان دستگاه گوارش در بین زنان و سرطان معده شایعترین سرطان دستگاه گوارش در بین مردان است، گفت: تشخیص به موقع این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است و نقش رادیولوژی خصوصا در تشخیص سرطان‌های گوارشی بسیار مهم بوده و در نوع درمان آن‌ها تعیین کننده می‌باشد.

آهسته راه رفتن نشانه ابتلا به زوال عقل است

آهسته راه رفتن نشانه ابتلا به زوال عقل است

تحقیقات نشان می دهد که بین سرعت راه رفتن و کاهش عملکرد ذهنی ارتباط وجود دارد.

رفع رسوبات بدن با ماساژ صحیح

رفع رسوبات بدن با ماساژ صحیح

تصور کنین بعد از یه روز کاری سخت، بیاین خونه. وسایل‌تون رو یه گوشه بذارین و از خستگی ولو شین روی زمین. اون لحظه اگه همسر، ‌بچه‌، پدر یا مادرتون بیاد و دست‌شو بذاره روی سرشونه‌هاتون و شروع کنه به مشت‌ومال‌دادن ... آی‌آی‌آی! حتی تصورش هم خستگی رو از تن آدم به‌در می‌کنه.

بهترین راه‌های مراقبت از پوست دست و پا چیست؟

بهترین راه‌های مراقبت از پوست دست و پا چیست؟

تا صحبت از مراقبت پوستی می‌شود، همه به فکر پوست صورت می‌افتند. کمتر کسی است به اهمیت مراقبت از پوست دست و پا فکر کند. به هر حال ثانیه‌ای نیست که از دست‌ها و پاهایتان استفاده نکنید. شما با دست‌هایتان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید.

مبارزه با مهمان ناخوانده

مبارزه با مهمان ناخوانده

164 فرد مبتلا به بیماری سرخک تا به امروز شناسایی شده است. 164 فرد مبتلا شاید در مقابل چندین هزار نفری که در دو سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده‎اند هیچ باشد اما داستان از جایی می‎تواند غم ‏انگیز باشد که بدانیم 4 سال پیش بیماری سرخک برای همیشه در ایران ریشه‎کن شده بود.

نسخه بقا در عبور ریزگرد‌ها (موشن گرافیک)

نسخه بقا در عبور ریزگرد‌ها (موشن گرافیک)

در چند روز گذشته با وزش باد‌های حاوی ذرات غبار در آسمان کشور آسمان بهاری در بیشتر استان‌ها از جمله تهران، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان‌غربی و سیستان و‌بلوچستان کدر و غبارآلود شده‌است. حتی با وجود ماسک‌های تنفسی هم بوی خاک در هوا قابل استشمام است و شرایط نفس کشیدن را برای همه به ویژه گروه‌های حساس و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای آلرژیک و ریوی هستند، دشوار کرده‌است.

مراحل شست و شوی سبزی را بهتر بشناسید

مراحل شست و شوی سبزی را بهتر بشناسید

سبزی یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی محسوب می شود که ممکن است در مزرعه، با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب ها و دیگر آلاینده ها آغشته شود، بنابراین به سادگی می تواند باعث بیماری در انسان شود.

رمضان و طعم مادری

رمضان و طعم مادری

آدم حیفش می‌آید؛ حیفش می‌آید که ماه رمضان بیاید و برود و به هر دلیلی، نتواند روزه بگیرد و بهره‌ای از افطارها و سحرهایش نبرد. این حال را بیماران، سالمندان و ناتوانان و از آن‌ها مهمتر، تازه مادرانی درک می‌کنند که تا سال‌های گذشته روزه‌دار بودند و امسال به دلیل شرایط بارداری یا شیردهی‌شان، بهتر است روزه نگیرند تا خطری خود و فرزندشان را تهدید نکند.

یک تیر و چند نشان

یک تیر و چند نشان

عید امسال هنوز تمام نشده، ماه رمضان شروع می‏شود. نوروز امسال با نوروز دو سال قبل که کرونا شایع شده‌ بود کمی متفاوت بود.

با خوردن این غذاها در شب خوش هیکل شوید!

با خوردن این غذاها در شب خوش هیکل شوید!

خوردن این هفت غذا در شب می تواند به شما کمک کند وزن خود را حفظ کنید و خوش اندام باشید. این باور نادرست وجود دارد که خوردن غذا در شب باعث افزایش وزن شما می شود، اما این به این معنی نیست که باید گرسنه بمانید.

2 صفحه

نیازمندی ها