به تازگی حفره امنیتی عجیبی در سیستم عامل مک او اس های سیرا (macOS High Sierra) کشف شده که به هر فردی اجازه می دهد در صورت دسترسی فیزیکی به مک، بدون نیاز به وارد کردن پسورد به عنوان مدیر (ادمین) وارد سیستم شود.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۷۷
کشف آسیب پذیری عجیب در مک او اس: دسترسی ادمین بدون نیاز به رمز عبور + اسکرین شات

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، پس از انتشار این خبر، اپل اعلام کرد که آپدیت نرم افزاری برای رفع این مشکل را در دست تهیه دارد، ضمن اینکه راهنمای گام به گام برای محافظت کامپیوتر کاربران در مقابل این دسترسی غیر مجاز را هم ارائه نمود.

این آسیب پذیری دیروز برای اولین بار از طریق شبکه اجتماعی توییتر فاش شد و مشخص نیست آیا پیش از اعلام عمومی، اپل نسبت به آن آگاهی یافته یا خیر. سوء استفاده از این حفره امنیتی به قدری ساده است که دانش فنی خاصی را نیاز ندارد، اما فقط در نسخه «های سیرا» دیده می شود و مک او اس های قبلی را تحت تأثیر قرار نداده است.
مک او اس سیرا و نسخه های قدیمی تر این مشکل را ندارند

حتی جدیدترین نسخه این سیستم عامل یعنی 10.13.1 هم با این مشکل مواجه است و کاربر می تواند به عنوان ادمین وارد سیستم شود و کنترل آن را در دست بگیرد، تمامی فایل ها را مشاهده کند و حتی رمز عبور دیگر کاربران را هم تغییر دهد. امکان حذف آدرس ایمیل مرتبط با اپل آیدی نیز وجود دارد. مطمئناً هکرها همین حالا راه های متعددی برای سوء استفاده از این آسیب پذیری عجیب و غریب پیدا کرده اند.

برای اجرای این هَک کافیست به بخش «تنظیمات سیستم» (System Preferences) و قسمت «کاربران و گروه ها» (Users & Groups) رفته، به جای نام کاربری عبارت «root» را وارد کنید و فیلد رمز عبور را خالی بگذارید ... به همین سادگی.

نکته جالب دیگر اینجاست که ظاهراً حدود 15 روز قبل یکی از کاربران در انجمن توسعه دهندگان اپل این آسیب پذیری را افشا کرده اما مورد توجه واقع نشده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها