اصطلاح Telepresence ربات‌ها یا Presence Robot، به گونه‌ای از ربات‌ها گفته می‌شود که در تعامل بسیار نزدیک با انسان در محیط‌هایی مانند مدارس، نمایشگاه‌ها، مراکز خرید، جلسه‌ها و... حاضر شده و به راهنمایی، آموزش و کمک به انسان می‌پردازد. در موارد اینچنینی ربات‌ها با قابلیت‌های حرکتی، دیداری و شنیداری که دارند و با قابلیت کنترل از راه دور به جای افراد در محل دیگری حاضر می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۲۰۹۶
بومی‌سازی گونه جدیدی از ربات‌ها

در این‌گونه موارد این ربات برای کمک به افراد بیمار، آموزش تعاملی از راه دور و... کاربرد دارند. این ربات‌ها در ارتباط نزدیک با انسان و در محیط‌های اجتماعی تحولی در فرهنگ استفاده از فناوری ایجاد خواهند کرد. رشد فناوری این ربات‌ها از سرعت بالایی در سراسر دنیا برخوردار است، در حالی که این‌گونه سیستم‌ها تا به حال در کشور ما کاربردی نشده‌اند. این در شرایطی است که برای اموری مانند کمک درمانگری در برخی بیماری‌های کودکان که با فناوری و بازی‌های رباتیک قابل انجام است (مانند اوتیسم و...)، آموزش علوم با روش‌های نوین، امور نمایشگاهی، راهنمایی افراد در محل‌های شلوغ یا پیچیده و... می‌توانند کاربردی شوند.

این ربات‌ها که توانایی‌هایی مانند: شنیدن، دیدن، ارائه صفحه نمایش اطلاعات، نشان دادن حالات چهره، صحبت کردن به زبان‌های مختلف و... را دارند برای بسیاری از افراد بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت‌های بسیاری دارند. در ضمن ورود این گونه ربات‌ها به ایران طیفی جذاب از قابلیت‌ها برای دانشجویان و پژوهشگران را به همراه خواهد داشت که با توجه به توانمندی این ربات‌ها ـ که توسط شرکت‌های مختلف بین‌المللی ساخته می‌شوند ـ به طراحی سیستم‌های ناوبری و ارتباطی بومی و... برای این ربات‌ها اقدام کنند و در نهایت چنین سیستم‌هایی را به طور کامل تولید کنند.

آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران در تحقیقات سه سال اخیر خود روی سیستم‌های مختلفی که در تعامل انسان و ربات و در محیط‌های اجتماعی فعالیت دارند، اقدام به بومی کردن سیستم ناوبری و تعاملی گونه‌ای از این ربات‌ها کرده است و بزودی ربات ویرا که از ربات‌های توانمند و پلتفرم‌های بین‌المللی در این بخش است به‌عنوان اولین نمونه در ایران وارد ماموریت‌های عملی در سطح اجتماع خواهد شد و ظرفیت‌های نوینی را برای دانشجویان و صاحبان صنایع، مشاغل و علاقه‌مندان فناوری‌های رباتیک و مکاترونیک فراهم خواهم کرد. از نظر من استفاده از این فناوری‌ها در کشور و ایجاد فرصت‌هایی به منظور گسترش بیشتر تعامل میان انسان و ربات که از اصلی‌ترین عناوین تحقیقاتی در جهان است برای فردای کارآفرینی‌های فناورانه و گسترش فرهنگ صحیح استفاده از فناوری، دارای اهمیت بسیار زیادی است. در ضمن باید شرایطی را فراهم کنیم که بازارهای فردای فناوری در ایران و جهان دارای درصد قابل قبولی از تلاش‌ها و سیستم‌هایی باشد که حاصل تلاش فناوران و متخصصان ایرانی و برندهای دانش‌بنیان ایرانی است.

دکتر مهدی طالع‌ماسوله

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

و مدیر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها