یک آزمایش ساده و غیرتهاجمی سرطان اخیراً به نتایج بسیار امیدوارکننده ای دست یافته که در آینده این امکان را فراهم می آورد که غربالگری سرطان با دقت بسیار بالا فقط با استفاده از یک آزمایش خون ساده امکانپذیر گردد.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۸۲
یک آزمایش ساده خون می‌تواند امکان ابتلا به سرطان را  پیش‌بینی کند

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تک شات، در حال حاضر، بهترین روش برای تشخیص سرطان نمونه برداری است – یعنی جدا کردن تکه کوچکی از بافت تومور و بررسی آن در آزمایشگاه. اما نمونه برداری ها یا بیوپسی ها معمولا دردناک و تهاجمی هستند، و بیمار باید تومور یا توده ای مشکوک داشته باشد که بتوان تکه ای از آن را جدا و آزمایش کرد.
به همین دلیل دانشمندان به دنبال روش هایی بوده اند که بتوانند با استفاده از آزمایش خون و بدون نیاز به جراحی به نتایج مشابهی دست یابند.
با تمرکز بر تکه های دی ان ای آزاد شده از تومورها در جریان خون می توان سرطان را در خون شناسایی کرد. به این تکه های آزاد شده Circulating tumor DNA یا ctDNA می گویند.
در سال های اخیر، دانشمندان در پی بهترین روش برای شناسایی ctDNA بوده اند و برای این کار از نمونه های به دست آمده از بیمارانی که برای آنها تشخیص سرطان داده شده بود استفاده کرده اند.
مطالعات اخیر، که در گردهمایی جامعه سرطان شناسی بالینی آمریکا در سال 2017 مطرح شد، توانسته افق های جدیدی را به روی این حوزه از علم پزشکی بگشاید.
پدرام رضوی، سرپرست تیم تحقیقاتی در توضیحات خود گفت:
یافته های ما نشان می دهد که حجم زیاد دی ان ای تومور در جریان خون می تواند اطلاعات جالب توجهی برای اخذ تصمیم در موارد بالینی سرطان بدون نیاز به نمونه بافت تومور در اختیار پزشکان قرار دهد.
این تیم تحقیقاتی از نمونه خون 124 بیمار با سرطان پیشرفته پستان، ریه و پروستات استفاده کردند.
این گروه نمونه ها را به دنبال 508 جهش ژنی متفاوت که در مناطق خاصی از ژنوم قرار می گیرند بررسی کردند. به گفته محققان، این روش، اطلاعاتی 100 برابر بیشتر از سایر روش ها در اختیار پزشکان قرار خواهد داد.
این گروه تحقیقاتی برای اطمینان از اینکه این روش می تواند تمامی دی ان ای تومور موجود در جریان خون را شناسایی کند، نتایج به دست آمده را با نتایج حاصل از نمونه برداری های بافتی و مواد ژنتیکی به دست آمده از گلبول های سفید بیمار مقایسه کردند.
با تعیین دی ان ای مجزا از سلول و دی ان ای گلبول های سفید توانستیم دی ان ای تومورهای سرطانی را با دقت بیشتری شاسایی کنیم.
محققین توانستند 864 تغییر ژنتیکی را در سه نوع سرطان مذکور در نمونه های بافتی یافت کنند که 73% آنها در آزمایش خون نیز تشخیص داده شدند.
در 89 درصد بیماران، حداقل یک جهش ژنی هم در بافت تومور و هم در خون بیمار یافت شد. در سرطان پستان که به دست آوردن بیوپسی های مایع بسیار محتمل تر است، میزان موفقیت این آزمایشات 97 درصد بود.
با انجام آزمایشات و یافتن دی ان ای آزاد در خون می توان سرطان را سال ها پیش از امکان تشخیص آن توسط بیوپسی و گسترش آن در بدن تشخیص داد.
البته این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و محققان برای نهایی سازی این روش به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها