حتما شما هم راجع به داستان‌ها یا رمان‌هایی که به‌عنوان کتاب درسی در مدارس یا دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان انتخاب می‌شوند، شنیده‌اید.
کد خبر: ۹۶۲۹۴۹
از تولد تا شکوفایی تمدن

به گزارش جام جم آنلاین ، اگر روزی قرار باشد این رویه در دنیا برای بازی‌ها نیز اتفاق بیفتد، بدون شک سری بازی‌های Civilization بهترین انتخاب برای این مساله هستند. وقتی به وسعت دانش و شناخت بنیانگذار این مجموعه یعنی Sid Meier از موضوعاتی چون فرهنگ، اقتصاد، مذهب، سیاست، جنگ و جامعه‌شناسی فکر می‌کنیم، واقعا جز حیرت و تحسین نمی‌توان واکنشی نشان داد. او و تیم تولیدش نه‌تنها این مسائل را بسیار خوب و عالی می‌شناسند، بلکه به زبانی ساده و قابل فهم نیز به مخاطبان‌شان ارائه می‌کنند. به قول یکی از دوستان با بازی کردن Civilization V می‌توان درک واضح‌تری از چگونگی شکل گرفتن گروهک‌هایی چون داعش، سرگرم کردن دنیا به تبلیغات و محصولات فرهنگی برای دیده نشدن کشتارها و جنایت‌های جنگی و رخنه و نفوذ در فرهنگ و باورهای یک ملت به دست آورد.

Civilization از آن بازی‌هایی است که مفهوم زمان را از دست‌تان خارج می‌کند؛ یکی دو ساعت در بعد از ظهر بازی کردن ممکن است به بیدار ماندن تا صبح ختم شود بدون این‌که متوجه شوید. تجربه کردن این بازی برای تمام سنین نه تنها ساعت‌ها سرگرمی به همراه خواهد داشت، بلکه آموزنده نیز هست؛ ضمن این‌که برخلاف نسخه‌های قبلی برای لذت بردن از تجربه‌ کامل گیم‌پلی، نیازی به صبر کردن برای محتواهای اضافی نیست، زیرا ساختار کنونی بازی به اندازه‌ کافی کشش دارد.

از عصر برنز تا مدرنیته

در 6 Civilization نیز همچون بازی‌های قبلی این مجموعه پنج شرط اصلی برای پیروز شدن در منازعات بین کشورها وجود داشته و هدف کلی احاطه‌ بر دیگر کشورهای جهان است. برای رسیدن به این مهم می‌بایست تمدن خود را به گونه‌ای شکل دهید که نه‌تنها به سمت هدف تعیین شده حرکت کنید، بلکه به اندازه‌ کافی در مقابل رقیبان و گروه‌های بربر نیز مقاومت کنید تا به هدف‌تان نائل شوید. درست مثل نسخه‌های پیشین می‌توانید با دیگر کشورها متحد شوید و شروع‌کننده یا پایان‌دهنده‌ جنگ باشید.

علاوه بر بسیاری از بهبودهایی که در سیستم‌های گیم‌پلی بازی ایجاد شده، شاهد سیر تکاملی چگونگی عمل کردن شهرها موسوم به Districts هستیم که باعث می‌شود هرگونه پیشرفت و ارتقا در شهرها تا حدودی به مناطق مجاور آنها نیز سرایت کند. این کار باعث شده گیم‌پلی بازی عمق بیشتری پیدا کند و آنقدر عالی است که جای تعجب دارد تیم سازنده چطور قبلا به فکر انجام آن در نسخه‌های پیشین نبوده است! هر کدام از عجایبی که می‌سازید نیز یک خانه‌ کامل از نقشه‌ کلی را به خود اختصاص می‌دهد و در نتیجه هر کدام به عنوان یک سازه‌ مجزا به شمار می‌رود و تنها بخشی از ساختمان‌های یک شهر محسوب نمی‌شود.

یکی از ویژگی‌های ترسناک بازی بخصوص برای بازیکنان تازه‌کار سیستم Tech Tree بود که حالا در این نسخه به دو بخش تقسیم شده است. The Tech Tree برای رسیدن به اختراعات مختلف در نظر گرفته شده در حالی که The Civic Tree به شما این امکان را می‌دهد تا ساختار مختلفی برای دولت خود ایجاد کنید، سیاست‌هایی را که با ساختار کارتی طراحی شده‌اند، اتخاذ کرده و به ساخت مجموعه‌ای جدید از سازه‌ها و ساختمان‌ها دست یابید. در نتیجه روشی که با آن شهرهای خود را ساخته و تمدن خود را رشد می‌دهید بیشتر بازیکن را درگیر خود کرده و تجربه‌ نهایی لذت‌بخش‌تری را به ارمغان می‌آورد. برخلاف نسخه‌های پیشین، در 6 Civilization می‌توانید واحدها و نیروهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و مدیریت راحت‌تری روی‌ آنها داشته باشید. مثلا می‌توانید شهروندان خود را همراه با یک مبارز به منطقه‌ای اعزام کنید تا از آنها محافظت کند یا کشتی‌هایی که ناخدای قابلی داشته باشند، مزایای بیشتری به همراه خواهند داشت.

عمیق اما در دسترس

در قسمت آموزشی بازیکن در نقش کلئوپاترا یا گیل‌گمش قرار گرفته و تمام سیستم‌ها و قوانین پایه‌ بازی به او توضیح داده می‌شود. این قسمت بیشتر برای بازیکنانی که اولین بار می‌خواهند مجموعه‌ Civilization را تجربه‌ کنند، طراحی شده و خیلی عالی و خوب کارش را انجام می‌دهد. با وجود این، بازیکنان حرفه‌ای‌تر می‌توانند خیلی سریع و مستقیم درگیر گیم‌پلی اصلی شده و از توضیحات و نکات ریزی که حین بازی مطرح می‌شود، بهره ببرند.

در حال حاضر 20 تمدن در بازی موجود است که هر کدام مزیت‌های منحصر به‌فرد خودشان را دارند؛ از سیاست‌های جنگی گرفته تا فرهنگی و مذهبی. هر تمدن با یک آواتار کاریکاتورگونه معرفی می‌شود که در واقع شخصیت‌های برجسته‌ آن ملت و تمدن همچون گاندی برای هند هستند. انیمیشن‌های این شخصیت‌ها، بازخورد آنها نسبت به تصمیمات بازیکن را نشان می‌دهد و با کیفیت بسیار بالایی طراحی شده‌اند.

از دیگر زیبایی‌ها و برتری‌های تصویری بازی این است که فارغ از جزئیاتی که احتمال دارد روی صفحه برایتان مهم باشد، همه‌ آنها حتی در زمان‌های انتهای مراحل قابل مدیریت و تشخیص طراحی شده‌اند و مشکلی با مدیریت شهرها، مشاهده‌های نیروها یا بررسی منابع طبیعی زمین نخواهید داشت. در انتها نیز جا دارد از موسیقی شاهکار و شنیدنی بازی یادی کنیم. هر کدام از تمدن‌های بازی یک تم موسیقی منحصر به فرد دارد که نشان‌دهنده فرهنگ آن ملت است.

حرف آخر

Civilization VI بهترین عادت گیمری این روزهای شما می‌تواند باشد. با هر بار تجربه‌ گیم‌پلی آن، چالش‌های جدیدی پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرد که همگی ارزش وقت و تمرکزی را که صرف آنها می‌کنید دارند. این بازی تمام ویژگی‌های خوب نسخه‌های قبلی را یکجا جمع کرده و با واسط کاربری استثنایی خود باعث شده مدیریت منابع و هر آنچه که برای بازیکن مهم است حتی در شلوغ‌ترین لحظات بازی نیز کاملا انجام شدنی و در دسترس باشد.

مجید رحمانی - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها