نرم افزارهای داغ موبایل

یوزپلنگ ایرانی را حمایت کنید

به‌یادماندنی‌‌ترین پازل‌‌ها و معماهایی که در بازی‌ها تجربه کرده‌‌اید، آنهایی است که در ذهن شما ریشه دوانده و مدام در مورد آنها فکر می‌کنید.
کد خبر: ۸۸۱۵۵۱
خلاقیت‌ از سادگی

به گزارش جام جم کلیک، بازی Portal را در نظر بگیرید، بعد از تجربه بازی تا مدت‌‌ها ذهن‌تان در محیط خارج از بازی نیز درگیر است که چگونه از پرتال‌های نارنجی و آبی برای کمک به حرکت خود در محیط بهره بگیرید.

به‌عبارت دیگر سر و کله زدن با معماهایی که منطق و مفهوم جذابی دارند، با زمین گذاشتن کنترلر یا دسته کنسول پایان نمی‌گیرد و ماجرا در ذهن ما همچنان ادامه دارد.

TheWitness دومین عنوان مستقل جاناتان بلو بعد از Braid مانند بزرگ‌ترین بازی‌های معمایی تاریخ عمل می‌کند، به ادراک شما از محیط اطراف نفوذ کرده و با خود همراه‌تان می‌کند.

‌بااین‌که مکانیک پایه بازی بسیار ساده طراحی شده، اما راه را برای خلق معماهای چالش‌انگیز و به‌کار‌گرفتن توان مغز مخاطب هموار کرده است.

The Witness مملو از لحظاتی خواهد بود که ناگهان راه‌حل معما در ذهن‌تان جرقه می‌زند و این لذت از بزرگ‌ترین لذت‌هایی است که بازی‌های ویدئویی می‌توانند برای مخاطب‌شان ایجاد کنند.

در بازی، شما هدایت کاراکتری را به عهده دارید که به تنهایی در جزیره‌‌ای مملو از ویرانه‌‌ها و وسایل مرموز قرار دارد و هدف اصلی بازی نیز پیدا کردن اتصال و ربط آنها به یکدیگر است.

در محیط بازی صدها مانیتور شطرنجی وجود دارد که شما باید مسیرها را از نقطه‌های شروع طراحی شده تا نقطه‌‌های انتهایی روی آنها پیدا کنید و محیط بزرگ و فوق‌العاده زیبای جزیره نیز بیشتر به‌عنوان ابزاری برای خدمت‌رسانی به این هدف گیم‌پلی طراحی شده است.

البته شما نمی‌‌توانید همه چیز را به دلخواه خود به هم ریخته و مسیری کاملا آزادانه برای پیشبرد معماها پیش بگیرید.

مسیر دقیق خطی که پیش می‌‌گیرید مهم است و با آن‌که از این ساختار خطی و مستقیم در طراحی گیم‌پلی استفاده شده، اما همین امر اساس و پایه تنوع و خلاقیت فراوان و گسترده شده است.

سمبول‌هایی که روی صفحات شطرنجی مانیتورها قرار دارند مستلزم این هستند تا شکل‌هایی مشخص را روی آنها نقش بزنید.

اشیای فیزیکی ممکن است دید شما را به خطا بیندازند و این محیط اطراف است که احتمالا سرنخ‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌‌دهد.

صفحات شطرنجی و سمبول‌ها اطلاعات را به روشنی منتقل می‌‌کنند سپس رضایتی که از پی بردن به حقه معما و رسیدن به راه‌حل درست حاصل می‌شود، عمیق است و بکرات برایتان تکرار خواهد شد.

از آنجا که در یک بازی معمایی و پازل پی بردن به نیازهای حل معما و شناخت موانع پیش‌رو بخش عمده‌ای از لذتبخش بودن تجربه بازیکن را شکل می‌دهد، معمای خاصی را مثال نمی‌‌زنیم تا بازی برای شما لوث نشود.

ولی همین قدر بدانید که جاناتان بلو و تیمش موفق شده‌‌اند با استفاده از عناصری مثل رنگ، سایه و دستکاری فضا، تنوع حیرت‌‌انگیزی از معماهای زیبا و بی‌نقص خلق کنند.

هر پیچیدگی و غافلگیری جدیدی که در مسیر حل معماها با آنها مواجه می‌شوید شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و هرچه بیشتر در مورد آنها می‌‌فهمید بیشتر جذبشان می‌شوید.

اگر از طرفداران جاناتان بلو و بازی قبلی او یعنی Braid باشید، احتمالا از دیدن شباهت‌های محسوسی بین آن بازی و The Witness شگفت‌زده خواهید شد.

با این ‌که حال و هوا و سبک بازی‌ها متفاوت است، ولی هر دو بر این اساس بنا شده‌‌اند که ابتدا تجهیزات و دانش کافی را در اختیار مخاطب قرار داده سپس بازیکنان را با چیزهایی که گمان می‌‌کنند در مورد آنها می‌‌دانند به چالش می‌‌کشند تا به تعامل آنها با یکدیگر پی‌ببرند.

بازی از یک ایده چند بار استفاده نمی‌‌کند، بیشتر معماها در گروه‌‌های مجزایی دسته‌‌بندی شده‌اند که از نظر تم و مضمون متفاوت از یکدیگر هستند و از طرفی هر کدام از معماها که بعد از معمایی دیگر قرار می‌‌گیرند.

یک لایه پیچیدگی بیشتر به چالش اضافه کرده و به‌این‌ترتیب از بازیکن می‌‌خواهند هر دفعه از جهات مختلفی در مورد راه رسیدن به پاسخ معما تفکر کند.

این ساختار به بازیکن اجازه می‌‌دهد تا زمانی که قصد دارد تمام معماهای یک منطقه را حل کند، با پیروزی مقطعی و کوچکی همراه شود.

زمانی که به آخرین معمای یک سلسله مراتب از معماها می‌‌رسید، انتظار نداشته باشید با چالش ساده مواجه شوید و بازی کلی هوای‌تان را داشته باشد که دمت گرم به اینجا رسیدی!

یکی از لذتبخش‌‌ترین جنبه‌‌های The Witness این است که به مخاطبانش احترام می‌گذارد و از توضیح همه چیز به بازیکن امتناع می‌ورزد.

شاید تنها نمونه‌‌ای که می‌‌توان کمک بازی به بازیکن را دید سیر صعودی مسیر پیشرفت در گیم‌پلی است که از معماهایی با هدف آموزش دادن منطق دنیای بازی شروع می‌شود سپس با چالش‌‌هایی مواجه می‌‌‌شوید که بسیار پیچیده هستند.

در بازی چیزی به اسم دکمه‌ راهنمایی وجود ندارد تا به شکلی جادویی مسیر حل کردن معما را پیش پایتان قرار دهد پس وقتی با معمایی دشوار برخورد می‌‌کنید، خودتان هستید و خودتان. حتی شاید نیاز باشد نت بردارید، شکل‌‌هایی را روی کاغذ کشیده یا پروتوتایپ‌‌هایی فیزیکی از معماهای موجود در بازی طراحی کنید.

از خوبی‌‌های بازی این است که حرکت شما در طول جزیره را محدود نمی‌‌کند و هرگاه با معمایی بسیار دشوار مواجه شدید که برایتان قابل حل نبود، می‌توانید از آن گذر کنید و سراغ معماهای دیگر بروید چون برای رسیدن به معماهایی که پایان‌بخش بازی است، نیازی نیست تمام معماهای قبلی را حل کرده باشید.

The Witness عنوان قصه‌‌گویی نیست و شاید افرادی که انتظار داستان از بازی داشته باشند تا حدودی سرافکنده شوند، ولی بازی نوع جدیدی از کشف و جستجو ارائه می‌کند که می‌‌تواند به‌عنوان فرمولی برای بازی‌های ماجرایی بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.

The Witness

پلتفرم PC، PS4

ناشر Thekla Studios

سازنده Thekla Studios

سبک معمایی

امتیاز 9.5

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها