هر ساله میلیون‌ها نفر در ایام حج تمتع وارد مکه و مدینه شده و مناسک حج را به جا می‌آورند. بنا بر آمار اعلام شده، در حج امسال 14 میلیون زائر در این سرزمین حضور داشتند و به کلامی دیگر، در هر متر‌مربع، شاهد حضور شش زائر بودیم.
کد خبر: ۸۶۲۰۷۲
کنترل حجاج از طریق مچ‌بند دیجیتال

متاسفانه وجود این حجم بالا از جمعیت گاهی موجب بروز فجایعی دلخراش می‌شود که آخرین آنها نیز مرگ تعداد قابل توجهی حاجی در منطقه منا بود.

سیل جمعیت و مشکلات آن

یکی از مسائلی که معمولا بسیاری از حاجیان با آن روبه‌رو هستند، گم شدن در میان جمعیت ناشناس و جدا افتادن از اعضای کاروان یا آشنایان است.

باتوجه به این‌که زائران در ایام حج پوششی به نسبت یکسان به تن دارند، شناسایی افراد آشنا کار دشواری خواهد بود.

با این که شاید بتوان از انواع نرم‌افزارهای تلفن همراه برای ارتباط با یکدیگر استفاده کرد، اما گاهی استفاده از این وسیله گزینه چندان مطلوبی برای حاجیان نیست.

در این میان، یک استارت‌آپ پاکستانی توانسته راه‌حلی هوشمندانه برای حل این مشکل بیابد. این استارت‌آپ «حج گایدر» (Hajj Guider) یا همان «راهنمای حج» نام دارد.

مچ‌بند هوشمند

کسانی که با طراحی نرم‌افزار آشنایی دارند به‌خوبی می‌دانند نوشتن یک اپلیکیشن برای گوشی هوشمند به مراتب ساده‌تر از طراحی یک سخت‌افزار و پیاده‌سازی برنامه‌ای خاص روی آن است.

به همین دلیل، این استارت‌آپ پاکستانی ابتدا سراغ گزینه نوشتن یک اپلیکیشن ویژه گوشی‌های هوشمند رفت؛ اما خیلی زود از این تصمیم منصرف شد.

حسام احمد، یکی از بنیانگذاران پروژه حج گایدر می‌گوید: «ما ابتدا قصد داشتیم یک اپلیکیشن تلفن همراه طراحی کنیم تا به زائران کمک کند موقعیت مکانی یگدیگر را شناسایی کرده و مسیر درستی را انتخاب کنند‌.

اما خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که اپلیکیشن‌های تلفن همراه محدودیت‌های زیادی دارند و برای مثال در برخی مناطق، پوشش آنتن بسیار ضعیف است.

همچنین کوتاه بودن طول دوره شارژدهی باتری گوشی نیز از دیگر کاستی‌های این شیوه است.»

به همین دلیل، این تیم نوآور تصمیم گرفت تمرکز خود را روی ساخت یک ابزار پوشیدنی قرار دهد. این ابزار پوشیدنی در واقع یک مچ‌بند هوشمند است که به حاجیان امکان اطلاع‌رسانی به دیگران در مورد موقعیت خود، ارتباط صوتی با دیگران و نیز پایش وضعیت جسمی فرد را می‌دهد.

ارتباط صوتی با دیگر زائران

یکی از اصلی‌ترین مزایای این مچ‌بند هوشمند این است که از شبکه‌های ارتباطی همراه استفاده نمی‌کند و به همین دلیل در صورت ضعیف بودن سیگنال یا حتی نبود آن هم زائر می‌تواند بدون هیچ دردسری، با افراد دیگر کاروان خود ارتباط برقرار کند.

فناوری مورد استفاده در این مچ‌بند برای ارتباط با دیگران، همان فناوری رایج «تاکی واکی» یعنی شیوه مورد استفاده در بیسیم‌های ویژه ارتباط صوتی در فواصل نه‌چندان دور است.

گفتنی است هر زائر می‌تواند با مچ‌بند خود با زائران دیگر حاضر در شعاع حداکثر سه کیلومتری صحبت کند.

همچنین در صورتی که زائر با هر نوع مشکلی روبه‌رو شود، کافی است دکمه روی این مچ‌بند هوشمند را فشار دهد تا پیغامی دربردارنده موقعیت مکانی او برای سرپرست کاروان یا اعضای خانواده‌اش ارسال شود.

باتری با عمر طولانی

همان‌طور که اشاره شد، محدودیت عمر باتری گوشی‌های هوشمند، یکی از موانعی بود که این استارت‌آپ پاکستانی را در گام نخست، از ساخت اپلیکیشن موبایل برای زائران منصرف کرد و آنها را به فکر ساخت یک مچ‌بند انداخت.

باتری این مچ‌بند از عمر به مراتب بیشتری نسبت به گوشی‌های هوشمند برخوردار است و با هر بار شارژ می‌تواند تا پنج روز به‌خوبی کار کند.

این ویژگی برای زائرانی که به هر دلیل به محلی برای شارژ گوشی همراه دسترسی ندارند، بسیار کارگشا خواهد بود.

سلامت زائر

یکی از ویژگی‌های جالب این مچ‌بند، پایش وضعیت سلامت زائر است. یکی از مشکلاتی که معمولا در سفر حج روی می‌دهد این است که به دلیل دمای بالا، ازدحام جمعیت، فعالیت بدنی زیادو تشنگی ممکن است مشکلاتی برای برخی حاجیان به وجود آید.

به همین دلیل، وجود ابزاری برای پایش آنی وضعیت زائر می‌تواند بسیار سودمند باشد.

با این‌که هنوز اطلاعات دقیقی توسط این استارت‌آپ در مورد مواردی که توسط این مچ‌بند پایش می‌شود منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد برخی شاخص‌های کلی سلامت نظیر تعداد ضربان قلب، فشار خون و آهنگ تنفس که توسط بسیاری از مچ‌بندهای هوشمند موجود در بازار اندازه‌گیری می‌شود، در محصول نهایی عرضه شده برای حاجیان مد نظر قرار گیرد.

نسخه ویژه تلفن همراه

تردیدی نیست یک گوشی هوشمند به دلیل برخورداری از توان پردازشی بالاتر و امکانات متعدد، از قابلیت‌های به‌مراتب بیشتری نسبت به یک ابزار پوشیدنی برخوردار است.

به همین دلیل، این استارت‌آپ یک نسخه ویژه موبایل از محصول خود را نیز در دست طراحی دارد. اپلیکیشن «راهنمای حج» می‌تواند با دریافت اطلاعات از مچ‌بند هوشمند، از برخی قابلیت‌های تلفن همراه نظیر موقعیت‌یابی جی.پی.اس استفاده کرده و نقشه‌ای با جزئیات کامل به زائر ارائه کند.

به‌این‌ترتیب هر زائر می‌تواند ضمن برنامه‌ریزی بهتر برای انجام مناسک، از موقعیت مکانی و نیز وضعیت سلامت اعضای خانواده و دوستان خود نیز به‌صورت آنی مطلع شود.

حتی سرپرستان کاروان می‌توانند وضعیت جسمی هر یک از اعضای کاروان را با جزئیات دریافت کنند.

همچنین با توجه به این‌که شاید برخی زائران به علل مختلف نظیر کهولت سن یا مشکلات ذهنی قادر نباشند مناسک حج را به‌درستی به خاطر آورند، این اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات آموزشی لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

در این میان، گوشی هوشمند می‌تواند برای سرپرست کاروان بیشترین مزایا را داشته باشد. حسام احمد درباره این موضوع می‌گوید:

«وجود حتی یک گوشی هوشمند برای یک گروه 50 تا 60 نفره کفایت می‌کند. به‌این‌ترتیب سرپرست کاروان می‌تواند موقعیت هر یک از زائران کاروان را به‌صورت آنی مشاهده کرده و در صورت نیاز با هر یک از آنها ارتباط صوتی برقرار کند.

همچنین در صورتی که هر یک از زائران از منطقه مجاز خارج شد، از این موضوع آگاه شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»

نام ایده: Hajj Guider

سایت: www.hajjguider.com

حسام احمد: موسس ایده حج گایدر

حسام احمد، مدرک کارشناسی علوم رایانه از دانشگاه کامساتز اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان دارد. او علاوه بر علاقه به فناوری‌های دیجیتال، به فعالیت‌های عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه‌ نظیر آموزش به کودکان نیازمند، توانمندسازی افراد نیازمند و نیز حفاظت از محیط‌زیست علاقه‌مند است.

استقبال از مچ‌بند ویژه حاجیان

حسام احمد از پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه بازاریابی برای این محصول جدید می‌گوید: «ما اکنون در حال رایزنی با وزارت حج پاکستان هستیم تا استفاده از این مچ‌بند برای همه زائران پاکستانی اجباری شود.

خوشبختانه به نظر می‌رسد مقامات رسمی از این ایده جدید استقبال کرده‌اند.»

استارت‌آپ حج گایدر به‌تازگی توانسته مبلغ 50 هزار دلار را از یک مرکز شتاب‌دهنده فناوری مستقر در اردن دریافت کند.

به‌این‌ترتیب، این تیم با تامین سرمایه اولیه خود می‌تواند مراحل ساخت محصول خود را آغاز کند. البته حسام احمد بر این باور است گستردگی بازار این محصول به گونه‌ای است که در صورت تامین مالی جمعی این پروژه، می‌تواند سفارش‌های بیشتری را به مشتریان تحویل دهد.

با این‌که حج گایدر رقیبانی بین‌المللی نظیر GeoTracing یا GEO-SOS نیز دارد، اما همه این رقیبان به مراتب پرهزینه‌تر بوده و البته باید به خطوط مخابراتی همراه متصل باشند.

بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این مچ‌بند هوشمند قرار است برای حج سال 95 با قیمتی حدود 60 دلار به بازار عرضه شود.

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها