با گسترش استفاده از اینترنت حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از هک شدن اطلاعات شخصی برای بسیاری از مردم به یک دغدغه تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۰۶۹۴۸
نقض حریم خصوصی کاربران توسط غول های فناوری

به گزارش جام جم کلیک: دولت امریکا به دنبال اقدام‌های قبلی خود این بار از کمپانی‌های بزرگ این کشور مانند اپل، گوگل، فیس‌بوک، توئیتر و مایکروسافت خواستار همکاری بیشتر با آژانس امنیت ملی این کشور و ارائه اطلاعات شفاف کاربران به دولت امریکا شده بود تا از این طریق بتواند از آنچه حمله احتمالی هکرها و جنگ‌های احتمالی سایبری می خواند، پیشگیری کند. خواسته‌های امریکا به اینجا نیز ختم نشد و آخرین گزارش‌ها حاکی از درخواست دولت این کشور از غول‌های دنیای فناوری، مبنی بر کنار گذاشتن هرگونه کدگذاری در محصولات تولیدی و ایجاد درهای پشتی(backdoor) برای دولت است تا راحت‌تر و با دردسر کمتری بتوانند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند؛ موضوعی که واکنش‌های مختلف کمپانی‌های فعال در حوزه آی‌تی و همچنین فعالان حقوق بشر را به دنبال داشت. هرچند گروهی معتقدند که برخی از این شرکت‌های فناوری، حتی اگر علاقه‌ای هم به همکاری با دولت نداشته باشند به هر حال به نقض حریم خصوصی می‌پردازند و از اطلاعات شخصی کاربران به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.
یکی از کسانی که بر این عقیده پافشاری دارد، تیم کوک رئیس کمپانی بزرگ اپل است که در همایش EPIC سخنرانی ویدئوکنفرانسی داشت.( EPICیک مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن دی سی است که بر حریم خصوصی و آزادی شهروندی تأکید دارد). تیم کوک در تازه‌ترین اظهاراتش به همه کمپانی‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر وب را که بر مبنای تعامل با مشتری کار می‌کنند تا فضایی برای تبلیغ و فروش کالاها و آگهی‌های تبلیغاتی به دست بیاورند اشاره داشت و با وجودی که نمی‌خواست نامی از شرکت‌های فناوری مورد نظرش ببرد و بیشتر به فناوری و الگوهای تبلیغاتی تجاری اشاره داشت ولی با دادن نشانی‌هایی در سخنانش، در واقع این کمپانی‌های متخلف که به اعتقاد وی در نقض حریم خصوصی دست دارند را معرفی کرد.
تیم کوک در سخنانش شدیدترین حمله را علیه گوگل، فیس‌بوک و توئیتر داشت و این شرکت‌ها را به دلیل مدل‌های تجاری و تبلیغاتی و بی‌اعتنایی به حفظ حریم خصوصی کاربران، متخلف دانست. رئیس کمپانی بزرگ اپل همچنین ابراز نگرانی کرد که گوگل، فیس‌بوک و سایر کمپانی‌های بزرگ فناوری موجود در مرکز «سیلیکون ولی»، از اطلاعات شخصی کاربران و مشتریان خود سوء‌استفاده می‌کنند. وی گفت: من با شما از سیلیکون ولی سخن می‌گویم. جایی که برخی از کمپانی‌های بزرگ و برتر، تجارت خود را بر پایه اطلاعات شخصی کاربران قرار داده‌اند و حریصانه تلاش می‌کنند تا از هر چیزی که درباره شما در اختیار دارند به کسب درآمد بپردازند که به نظر کارمندان و مدیران کمپانی اپل، چنین موضوعی پذیرفتنی نبوده و این، راهی نیست که کمپانی اپل بخواهد دنباله رو آن باشد.

رایگان‌های پردردسر

رئیس اپل سرویس‌های رایگان را نیز راه‌هایی برای فریب دادن مشتریان و کاربران می‌داند. وی اعتقاد دارد که ممکن است این سرویس‌های رایگان بسیار مطلوب به نظر برسند ولی به نظر نمی‌رسد ارزش آن را داشته باشد که‌ایمیل خود، تاریخچه جست و جوهای اینترنتی یا حتی عکس‌های خانوادگی تان را در اختیار آنها قرار دهید و خدمات رایگان دریافت کنید چرا که کسی نمی‌داند این آگهی‌های تبلیغاتی با چه هدفی فعالیت می‌کنند و چه سرنوشتی در انتظار اطلاعات خصوصی شماست هرچند ما امیدواریم روزی مردم به فکر بیفتند که اصولاً این شرکت‌ها چرا چنین کاری انجام می‌دهند.
به گفته تیم کوک، شرکت اپل، سرمایه‌گذاری کلانی در کاوش و جست و جو در داده‌ها و اطلاعات کاربران انجام نداده است و عملکرد آن از بقیه شرکت‌های فناوری و سایر پلتفرم‌های آنلاین، متمایز است چرا که این شرکت‌ها می‌توانند کاربران را ردیابی کنند و اطلاعات گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های خانگی و حتی تلویزیون‌های هوشمند خانگی را به سرقت ببرند که این به معنای صریح نقض حریم شخصی محسوب می‌شود.


حریم خصوصی، حق شهروندی و انسانی

رئیس اپل همچنین با اشاره به درخواست دولت امریکا در زمینه قرار دادن درهای پشتی(backdoor) در محصولات تولیدی شرکت‌ها برای نظارت بیشتر دولت بر اطلاعات کاربران،هشدار داد که درهای پشتی دولتی می‌تواند مشکلات زیادی در زمینه حفظ حریم خصوصی ایجاد کند. تیم کوک پیش از این نیز گفته بود که حریم خصوصی، یک حق شهروندی و انسانی اساسی است و هیچ دولت یا شرکتی اجازه ندارد که بدون اجازه، به اطلاعات شخصی مردم دست پیدا کند. به گفته وی، نقض حریم خصوصی افراد، هرگز ریشه تروریسم را خشک نخواهد کرد و درمقابل، تنها 999/99درصد از مردمی که انسان‌های شریف هستند و هیچ ارتباطی هم با تروریسم ندارند را تنبیه می‌کنیم و به حریم خصوصی آنها سرک می‌کشیم. آنچه مسلم است این‌که، تروریست‌ها اسناد و اطلاعات خود را رمزگذاری می‌کنند و به این راحتی نمی‌توان به آن دسترسی داشت درحالی که در مقابل، مردم عادی اطلاعات خود را بدون هیچ گونه رمزگذاری مورد استفاده قرار می‌دهند بنابراین، با ایجاد این راه‌های نفوذ برای دولت، تنها حریم خصوصی مردم عادی و شهروندان است که دچار مشکل می‌شود. تیم کوک یادآور می‌شود که با این کار، نه تنها تروریسم از بین نمی‌رود بلکه حریم خصوصی نیز بی‌معنا می‌شود زیرا تروریست‌ها می‌دانند که چه می‌کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: اگر کلید خانه خود را برای پلیس، زیر پادری جلوی خانه بگذارید بی‌شک سارقان هم آن را پیدا می‌کنند این درست اتفاقی است که با ایجاد درهای پشتی رخ می‌دهد. درست است که دولت می‌خواهد با این کار به تروریست‌ها راحت‌تر دست یابد ولی با این کار، تروریست‌ها و هکرها هم بسرعت می‌توانند اطلاعات کاربران معمولی را مورد نظارت قرار دهند پس به اعتقاد ما، مشتریان و کاربران باید بر اطلاعات خود کنترل و نظارت داشته باشند.


نبود همکاری اپل با آژانس‌های دولتی

البته اپل هم از انتقاداتی در زمینه نقض حریم خصوصی مبرا نبوده و پیش از این، اسناد افشا شده از سوی اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا خبر از هک شدن آیفون، آی پد و مک به دلیل نقص سیستم امنیتی این کالاهای دیجیتال داده بود. بزرگ‌ترین مشکل اپل نیز هک شدن و انتشار عکس‌های خصوصی بازیگران هالیوود از سرویس ذخیره‌سازی iCloud بود هرچند اپل هرگز این اتهام را نپذیرفت و آن را به نقص امنیتی اپل مربوط ندانست.
به دنبال این ماجرا تیم کوک در سپتامبر 2014 در نامه‌ای سرگشاده به کاربران و مشتری‌های خود درباره حریم خصوصی گفته بود اپل هیچ علاقه‌ای ندارد که با استفاده از محتویات ایمیل‌ها یا ردیابی جست و جوی کاربران در وب سایت‌ها اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به شرکت‌های تبلیغاتی بفروشد و همچنین تاکنون تلاشی برای خواندن پیامک و ایمیل کاربران برای کسب اطلاعات شخصی آنها نداشته است. تیم کوک در نامه خود ادامه داد که اپل هرگز با هیچ آژانس دولتی مربوط به هیچ کشوری همکاری نکرده است تا درهای پشتی برای محصولات خود یا سرویس‌ها ایجاد کند و هرگز به کسی اجازه دسترسی به سرورهایمان را نمی‌دهیم. بلکه همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با کدگذاری و قوانین محکم از حریم خصوصی و اطلاعات کاربران خود حفاظت کنیم.
مک فی بنیانگذار آنتی ویروسMcAfee نیزمعتقد است که دولت‌های سراسر جهان باید نوع نگاه و طرز تفکر خود را درباره حریم خصوصی تغییر دهند و از ادامه نقض آن بپرهیزند. دولت‌هایی که از کمپانی‌های فعال در حوزه آی‌تی خواسته‌اند راهکارهایی به عنوان در پشتی در اختیار آنها قرار دهند تا راحت‌تر بتوانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند و در واقع به این ترتیب کمپانی‌ها به آنها اجازه می‌دهند که به راحتی به جاسوسی در زندگی خصوصی مردم بپردازند. وی که پیش از این در کنفرانس InfoSecurity Europe 2015 سخنرانی کرده بود، گفت: این خواسته دولت بر راهی که ما محصولات امنیتی خود را طراحی می‌کنیم و همچنین راهی که هکرها برنامه‌ریزی می‌کنند تا کالاهای دیجیتالی را هک کنند و البته ما تلاش می‌کنیم مانع این کار آنها شویم، تأثیر می‌گذارد.

منبع: خبرآنلاین/ روزنامه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها