باتری‌های ساخته‌ شده از فوم بسته‌بندی قابل شارژ هستند

ساخت باتری از فوم‌های بسته‌بندی

فوم‌های بسته‌بندی در حقیقت اجزایی کوچکی از جنس فوم هستند که در بسته‌های شکستنی ریخته می‌شوند تا جلوی ضربه دیدن آن را بگیرند ولی دو شیمیدان موفق شده‌اند تا از این پس‌مانده‌های حمل‌ونقل، باتری‌های قابل شارژ تولید کنند.
کد خبر: ۷۸۲۵۲۲
ساخت باتری از فوم‌های بسته‌بندی

جام جم کلیک: بسیاری از ما با موادی که فوم بسته‌بندی نامیده می‌شوند سروکار داشته‌ایم، این مواد که در زبان انگلیسی به آن‌ها بادام زمینی بسته‌بندی نیز گفته می‌شود (Packing Peanuts) در حقیقت فوم‌های شیمایی‌ای هستند که عملا به‌جز ضربه‌گیری کاربردی دیگر ندارند و برای همین نیز بسیاری از ما آن‌ها را دور می‌ریزیم.

دور ریختن این محصولات به‌ طبیعت لطمه فراوانی وارد می‌سازد زیرا تجزیه آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد ولی دو شیمیدان به نام‌های ویلاس پور و ویندوکومار اتاچری موفق شده‌اند تا از این دانه‌های کوچک برای ساخت یک نوع انباره انرژی استفاده کنند که نه‌تنها به نجات محیط زیست کمک می‌کند بلکه انرژی مورد نیاز برای دستگاه‌های کوچک را نیز تامین خواهد کرد.

این دو شیمیدان در حقیقت این ایده را پس از یک جابجایی به دست آوردند، این دو نفر درحال جابجا کردن اسباب خود بودند و پس از پایان کار با حجم زیادی از فوم‌های بسته‌بندی روبرو شدند که باید راهی زباله‌دان می‌شدند ولی به‌جای این کار، این دو جوان سعی در یافتن راهی برای تبدیل این فوم‌ها به میکرو برگه‌های کربنی داشتند.

سرانجام تلاش‌های این دو محقق نتیجه داد و جالب اینجاست که محصول تولیدی آن‌ها به میزان 15 درصد بهتر از لایه‌های کربنی ساخته شده در سطح تجاری عمل می‌کند و علاوه بر آن نیز می‌توان از این باتری‌ها برای شارژ مجدد نیز بهره برد. به این ترتیب علاوه بر خدمت‌رسانی به محیط زیست، یک سیستم جدید برای ساخت باتری معرفی شده است که می‌توان به کمک آن ابزارهای کوچکی مانند تلفن‌های همراه هوشمند و یا سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی را به کار انداخت.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها