نقد و بررسی بازی Door Kickers

دزد و پلیس به سبک پیشرفته

شاید بسیاری از شما هم همیشه از دیدن ماموریت‌های نیروهای ویژه در هر جای جهان که باشند، لذت ببرید. این سبک تاکتیکال نام دارد و در بیشتر بازی‌های امروزی در کنار استراتژی‌های نوبتی به‌کارمی‌رود.
کد خبر: ۷۵۹۷۱۱
دزد و پلیس به سبک پیشرفته

شاید بسیاری از شما هم همیشه از دیدن ماموریت‌های نیروهای ویژه در هر جای جهان که باشند، لذت ببرید. این سبک تاکتیکال نام دارد و در بیشتر بازی‌های امروزی در کنار استراتژی‌های نوبتی به‌کارمی‌رود. به بیان دیگر تاکتیک ماهیت گیم‌پلی بازی را شکل نمی‌دهد و فقط به‌عنوان ابزاری در خدمت گیم‌پلی به کار گرفته می‌شود، ولی زمانی که به ماهیت اصلی گیم‌پلی تبدیل می‌شود، آن وقت بازی را بیشتر می‌توان یک عنوان پازل دانست تا استراتژی یا اکشن که این دقیقا نکته‌ای است که Door Kickers را متمایز می‌کند.

عنوان بازی: Door Kickers
پلتفرم: PC، Mac، Linux
ناشر: Killhouse Games
سازنده: Killhouse Games
سبک: تاکتیکال
امتیاز: 5/8

Door Kickers درباره پلیس‌هایی است که درها را از جا درمی‌آورند و همین کار به اندازه کافی می‌تواند جذاب باشد. زاویه دوربین بازی Top-Down بوده و تمام مرحله در یک کادر نمایش داده می‌شود. هدف هر مرحله کشتن تمام تروریست‌ها و نجات گروگان‌هاست، اما هدف هر قدر هم سرراست باشد، معمولا انجامش دشوار است که اتفاقا نکته مثبتی برای بازی به شمار می‌رود. شما هدایت تعدادی نیروی ویژه را به‌عهده دارید و مراحل زیادی در قالب شش بخش کمپین و 78مرحله مجزا انتظار شما را می‌کشند، البته نبود داستان باعث شده تفاوت اصلی مراحل کمپین با انتخابی، فقط انتخاب منوهای متفاوت باشد.

هر مرحله با یک فاز انتخاب نیرو آغاز می‌شود که با پیچیده‌تر شدن مراحل، بیشتر تصمیم‌های تاکتیکی خود را اینجا خواهید گرفت. شما می‌توانید سلاح اصلی و جانبی، جلیقه ضدگلوله، ابزارهایی مثل چکش، دوربین، شوک‌الکتریکی و نوع نارنجک هر سرباز را جداگانه تغییر دهید. همچنین پنج کلاس نیرو وجود دارد که براساس سلاح اصلی‌شان دسته‌بندی شده‌اند، زیرا ابتدای بازی فقط به سلاح‌های کمری مجهز خواهید بود، اما کمی بعد نیروهایی با توانایی حمل مسلسل سبک و سنگین، شاتگان و سپر در اختیارتان قرار می‌گیرد. تمام اینها در حالی است که هر یک از افراد شما قدرت مانور، دقت در تیراندازی و المان‌های شخصیتی دیگری دارند، منحصربه‌فرد بوده و کاملا در سرنوشت ماموریت‌ها تاثیرگذار هستند.

نیروهای درگیر در ماموریت نیز با انجام موفقیت‌آمیز آن XP کسب کرده و « لول آپ یا فزونی کیفیت» می‌شوند. برای دسترسی به امکانات بیشتر فقط پیروزی در مراحل و کسب لِوِل کلی کافی نیست و باید از ستاره‌هایی که با توجه به عملکردتان در مرحله به شما تعلق می‌گیرد، به‌عنوان واحد پولی اصلی بازی استفاده کنید. بعد از این‌که تصمیم گرفتید چه نیروهایی را با خود همراه کنید و آنها را در نقاط مشخص مرحله قرار دادید، وارد مرحله دوم گیم‌پلی می‌شوید. در این فاز بازی متوقف است و می‌توانید با درگ ماوس برای هر یک از نیروها مسیر حرکت تعیین کرده و حتی با کلیک راست، نگاه آنها را نیز در هر نقطه تنظیم کنید.

مراحل، ترکیبی از دیوارها و درها هستند که برای عبور از درها می‌توانید انتخاب کنید. به‌صورت عادی آنها را بگشایید، با لگد یا تجهیزات مخصوص تخریبشان کنید، آنها را منفجر کرده یا قبل از ورود ابتدا با دوربین مخصوص از زیر در، اتاق را بررسی کنید. حتی می‌توانید به نیروها دستور دهید قبل از ورود، یک نارنجک فلش به داخل پرتاب کرده تا دشمنان را گیج کنند. در کنار این کنترل‌ها، چهار کد عملیاتی ABCD نیز وجود دارد که برای هر سرباز می‌توانید جداگانه تعریف کرده و با استفاده از آنها ترتیب حرکت نیروها را مدیریت و با یکدیگر هماهنگ کنید. با این‌که در صورت نیاز می‌توانید مسیرهای تعیین شده را اصلاح کنید، اما درصورتی‌که چند نیرو با هم در یک نقطه تلاقی داشته باشند، به‌دلیل ضعف در طراحی واسط کاربری برای اصلاح مسیرها و تصمیم‌های یک نیرو با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

تمام کارهایی که در فاز دوم گیم‌پلی صورت می‌گیرد، در فاز سوم آن که بازی از حالت توقف درآمده و اجرا می‌شود، نیز قابل انجام هستند. وجود Fog of War یا اصطلاحا «مه جنگ» باعث شده با شروع هر مرحله سوال‌های زیادی در ذهن شما شکل بگیرد؛ ازجمله این‌که دشمن‌ها کجا قرار دارند، سلاح‌های آنها قدرتمندتر است یا ضعیف‌تر، درگیری‌های نزدیک در پیش است یا به نیروهای دوربرد نیاز است و سوالات زیاد دیگر.

بگذارید خیالتان را راحت کنم، در تعدادی از ماموریت‌ها بسادگی کشته خواهید شد و شکست خواهید خورد، اما جالب اینجاست که این از معدود شکست‌های موجود در بازی‌های ویدئویی است که به نفع شماست و اطلاعات و تجربه‌تان را افزایش می‌دهد. جالب‌تر این‌که بازی در بیشتر موارد موقعیت دشمن‌ها در مرحله را طبق الگویی تغییر می‌دهد، همین مساله باعث می‌شود هر مرحله برای ما یک معمای تازه باشد که راه‌های بسیاری برای حل آن وجود دارد. برای شما که حرفه‌ای هستید، هر مرحله چالش‌هایی ارائه می‌کند، اما متاسفانه این چالش‌ها دست‌کم در تمام 78 مرحله انتخابی یکی بوده و بدتر از آن تا حدودی به ماهیت بازی لطمه می‌زنند. چالش‌هایی مثل تمام کردن مرحله فقط با یک نیرو یا استفاده نکردن از توقف مجدد بازی هنگام ماموریت شاید برای چند مرحله جذاب و حتی منطقی به نظر برسند، اما این تکرار دیوانه‌وار آنها برای یک عنوان تاکتیکال با مضمون نیروهای ویژه که مهم‌ترین کار آنها، همکاری تیمی است، مناسب به نظر نمی‌رسد. زمانی که فاز اول مرحله تمام شد، هیچ راهی برای مشاهده مجدد توانایی‌های نیروها در نظر گرفته نشده و صرف دیدن این‌که هر یک چه سلاحی و چه تعداد مهمات دارند، در مراحل پیچیده‌تر اصلا کافی نیست.

در صورت خرید نسخه اورجینال بازی از استیم می‌توانید مراحلی را که دیگر کاربران طراحی کرده‌اند نیز دانلود و تجربه کنید که تعداد زیادی از آنها از نظر کیفیت با ساخته سازنده‌ها تفاوتی ندارند. درضمن خودتان هم می‌توانید مراحل دلخواهتان را طراحی کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. در نهایت باید گفت Door Kickers عنوانی مستقل است که در سکوت خبری کامل منتشر شد، بازی بسیار خوبی که چندان دیده نشده و برای طرفداران سبک تاکتیکال به مثابه جواهری می‌ماند که نباید از دست بدهند. تجربه بازی بسیار درگیرکننده بوده و ساعت‌های زیادی می‌تواند شما را به خود مشغول کند، شاید شما فرماندهی لایق برای نیروهای ویژه باشید.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها