وقتی حشرات به کمک فناوری دیجیتال می‌آیند

گجت‌های پوشیدنی عنکبوتی در راهند

دانشمندان قصد دارند با الهام گرفتن از بدن عنکبوت، حسگرهایی متفاوت برای سنجش خفیف ترین لرزش های محیطی طراحی کنند.
کد خبر: ۷۴۸۹۸۹
گجت‌های پوشیدنی عنکبوتی در راهند

جام جم کلیک: بسیاری از افراد، عنکبوت را موجودی ترسناک می دانند. اما همین موجود به ظاهر ترسناک می تواند آینده تجهیزات هوشمند پوشیدنی را به طور کلی دگرگون سازد.

بدن عنکبوت دارای بخشی است که می تواند جزئی ترین لرزش های موجود در محیط را شناسایی کرده و آن را از طریق سیگنالی به مغز منتقل کند. دانشمندان با بررسی دقیق این ویژگی طبیعی، توانستند نوعی حسگر دیجیتالی طراحی کنند که می تواند این عملکرد را شبیه سازی کند.

در این فناوری، از چندین لایه پلاتینی و پلیمری نرم استفاده می شود. وقتی جریان الکتریکی از این لایه ها عبور می کند، هر گونه فشار جزئی سبب تغییر مقاومت این لایه ها شده و در نتیجه، فشار و لرزش در قالب تغییر مقاومت آشکار می شود. به این ترتیب این حسگرها می توانند حتی کمترین فشارها را نیز مورد سنجش قرار دهند.

تاکنون سازوکاری کم هزینه و کم حجم برای ارزیابی فشارهای جزئی وجود نداشته است. به همین دلیل این فناوری می تواند کاربرد وسیعی در ساخت طیف گسترده ای از گجت های هوشمند پوشیدنی داشته باشد. برای نمونه می توان دستگاهی برای ارزیابی حرکات گلوی افرادی که قادر به حرف زدن نیستند و شناسایی کلماتی که قصد ادای آن را دارند طراحی کرد. همچنین امکان شناسایی دقیق جزئی ترین لرزش ها در سازهای مختلف موسیقی نیز فراهم می شود.

دانشمندان امیدوارند این فناوری بتواند جایگزینی بادوام، انعطاف پذیر و البته ارزان تر برای سازوکارهای فعلی سنجش ارتعاشات باشد.

صالح سپهری فر
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها