لایت بوت امکان آموزش برنامه نویسی به کودکان 4 تا 8 ساله را فراهم ساخته و با ساختار ساده خود می تواند اصول اولیه برنامه نویسی را به کودکان آموزش دهد.
کد خبر: ۷۴۵۳۹۷
نرم‌افزار موبایل: آموزش برنامه نویسی به خردسالان

جام جم کلیک: چند سالی است که بحث آموزش برنامه نویسی به کودکان در مدارس و حتی در مهدکودک ها به طور جدی در برخی کشورهای توسعه یافته مطرح شده است و حتی برخی مدارس نیز دوره هایی را برای آموزش برنامه نویسی به کودکان برگزار می کنند.

چرا باید به کودکان برنامه نویسی را آموزش داد؟

برخی کارشناسان آموزشی بر این باورند که کودکان به این ترتیب می توانند ضمن آشنایی بیشتر با دنیای دیجیتال و شیوه های بهره گیری موثرتر از آن، با برخی ویژگی های تفکر منطقی و حل نظام مند مساله هم آشنا می شوند.

برنامه نویسی فرآیندی است که در آن از یک روند گام به گام برای حل مساله استفاده می شود. به این ترتیب اگر بچه ها بتوانند از همان سنین پایین با مفاهیم مهمی نظیر الگوریتم و یا نحوه دادن دستور به رایانه برای انجام محاسباتی خاص آشنا شوند، تفکر منطقی در آنها تقویت شده و حتی ممکن است در آینده یک برنامه نویس چیره دست شوند!

تاکنون نرم افزارهای مختلفی به این منظور طراحی شده است. یکی از ساده ترین این نرم افزارها که برای آموزش برنامه نویسی به کودکان 4 تا 8 ساله طراحی شده است، «لایت بوت» (Lightbot) نام دارد.

ساختار این برنامه بسیار ساده است که کودک در آن می تواند برنامه ای برای حرکت ربات کارتونی موجود در آن بنویسد. این ربات کارتونی می تواند بر اساس دستورات داده شده توسط کاربر در یک سطح دو بعدی حرکت کند. در مجموع فقط پنج عملیات مختلف برای حرکت دادن این ربات موجود است. این پنج علمیات عبارتند از «حرکت به جلو» (Fowrard)، «گردش به چپ» (turnLeft)، «گردش به راست» (turnRight)، «پرش» (jump) و «روشن شدن» (light).

از آنجا که نوشتن کد برای این گروه سنی کار دشواری به حساب می آید، دستورات در قالب تصویری به نمایش درآمده اند تا درک آن برای کودک ساده تر شود. برای نمونه به جای نوشتن کد مرتبط با پریدن، تصویر یک فنر وجود دارد. در واقع این نرم افزار، شباهت زیادی با نرم افزارهای برنامه نویسی تصویری (ویژوال) حرفه ای دارد.

همچنین این برنامه به کاربر این امکان را می دهد تا همانند زبان های پیشرفته برنامه نویسی، چندین عملیات مختلف را در قالب یک «رویه» (procedure) با هم ترکیب کند و حتی چندین رویه مختلف را در کدهای خود قرار دهد. هر رویه با حرف P و شماره آن به نمایش در می آید. برای نمونه رویه یک با نام P1 نمایش داده می شود. این برنامه همچنین امکان عیب یابی را نیز به کاربر می دهد.

این نرم افزار در دو قالب تحت وب و نیز ویژه تلفن همراه عرضه می شود. متاسفانه نسخه اندرویدی و iOS این برنامه رایگان نیست، اما نسخه تحت وب آن به صورت بدون هزینه در اختیار کاربران قرار دارد.

برای آشنایی مختصر با شیوه نوشتن برنامه به این نشانی مراجعه کنید. همچنین نسخه تحت وب این نرم افزار در این نشانی در دسترس علاقمندان قرار دارد.

دانلود نسخه‌های مختلف نرم‌افزار برای سنین 4 تا 8 سال و 9سال به بالا

صالح سپهری فر
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فراهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
۰
۰
برنامه Scratch را پیشنهاد میكنم البته از پیچیدگی بیشتری برخوردار است
برای ویندوز دسكتاپ و برای تبلتها و گوشیهای Android , ios , winphone
و همچنین در براوزر شما قابل استفاده است
آدرس سایت http://scratch.mit.edu

نیازمندی ها