آخرین نسخه سیستم عامل گوگل رونمایی شد

آبنبات چوبی هدیه ربات سبـز

بعد از چند ماه انتظار سرانجام گوگل هفته گذشته با معرفی چند گجت از خانواده نکسوس، از پنجمین نسخه سیستم‌عامل اندروید نیز که پیش از این با نام L شناخته شده بود، پرده‌برداری کرد. Lollipop نامی است که اندروید مانند سنت همیشگی از میان آبنبات‌های مختلف انتخاب کرده است.
کد خبر: ۷۳۱۸۴۶
آبنبات چوبی هدیه ربات سبـز
بعد از چند ماه انتظار سرانجام گوگل هفته گذشته با معرفی چند گجت از خانواده نکسوس، از پنجمین نسخه سیستم‌عامل اندروید نیز که پیش از این با نام L شناخته شده بود، پرده‌برداری کرد. Lollipop نامی است که اندروید مانند سنت همیشگی از میان آبنبات‌های مختلف انتخاب کرده است.
پیش از این در کنفرانس Google I‌/‌O 2014 نیز کارشناسان از احتمال انتخاب نام لالی‌پاپ به معنی آبنبات چوبی برای نسخه جدید اندروید خبر داده بودند. گوگل اعلام کرده در آینده‌ای نه‌چندان دور دستگاه‌های نکسوس۵، نکسوس ۱۰ و نکسوس ۷ نیز به این سیستم‌عامل مجهز خواهند شد. از آنجا که موتورولا نیز عضوی از خانواده گوگل محسوب می‌شود، پرچمدارانش یعنی دو گوشی موتو‌جی و موتو‌ایکس هم میزبان آبنبات چوبی خواهند بود.

اکنون لالی‌پاپ در اختیار شرکت‌های تولیدکننده گجت‌های هوشمند قرار گرفته تا بتوانند محصولات خود را برای استفاده از این سیستم‌عامل به‌روزرسانی کنند.

این سیستم‌عامل همزمان با رونمایی از تلفن هوشمند 9‌/‌5 اینچی نکسوس 6 و تبلت 9‌/‌8 اینچی نکسوس 9 ـ که توسط دو شرکت موتورولا و اچ‌تی‌سی تولید شده‌اند ـ معرفی شد. در کنار آنها گوگل از یک دستگاه پخش موزیک با نام Nexus Player که قرار است با قیمت ۹۹ دلار وارد بازار شود نیز رونمایی کرد. آخرین نسخه از اندروید ویژگی‌های ریز و درشتی دارد که با هم آنها را بررسی می‌کنیم.

یکی برای همه

بارزترین ویژگی اندروید لالی‌پاپ که حتی شعار اصلی این سیستم‌عامل را به خود اختصاص داده‌، قابلیت تطبیق‌پذیری آن با پلتفرم‌های مختلف است. این ویژگی که متریال دیزاین نام دارد، به لالی‌پاپ این قابلیت را می‌دهد علاوه بر گوشی‌ها و تبلت‌ها، روی خودرو، تلویزیون خانگی و ساعت هوشمند هم قابل استفاده باشد.

این ویژگی به گوگل اجازه می‌دهد دایره فعالیت‌های اندروید را بیشتر از قبل کرده و روی گجت‌های هوشمند مختلف کار کند. همچنین گوگل سعی کرده اکوسیستم محصولات خود را نیز تقویت کند تا کاربران بتوانند در صورت نیاز، گجت‌های مختلف اندرویدی خود را با همگام‌سازی کنند. با کمک این قابلیت می‌توانید آهنگ‌ها، تصاویر، برنامه‌ها و حتی جستجوهای اخیر یکی از دستگاه‌های اندرویدی خود را بلافاصله به تمام دستگاه‌های اندروید خود منتقل کنید و از آن لذت ببرید. البته این ویژگی از مدت‌ها قبل روی تمام دستگاه‌های اپل قابل استفاده بوده و حالا پایش به اندروید نیز باز شده است.

تلفن شما بر پایه قوانین شما

شخصی‌سازی در آخرین نسخه اندروید از همیشه قوی‌تر و قابل اجرا‌تر شده است. در واقع می‌توانید اندروید۵ را هرطور که می‌خواهید تنظیم کنید تا گوشی‌تان از قوانین شما پیروی کند. مثلا برای بالا بردن امنیت اطلاعات می‌توانید نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌ها یا اعلامیه‌ها را آن‌گونه که دوست دارید تنظیم کنید تا در صورت قفل بودن نمایشگر دستگاهتان، هر کس که از کنار شما گذشت از محتوای پیام‌های شما خبردار نشود. لالی‌پاپ به شما اجازه می‌دهد نوتیفیکیشن‌ها را با انتخاب خودتان برای نمایش فعال کنید. همچنین می‌توانید هشدارهای مهم‌تر را بالاتر ببینید و با حرکت انگشت خود روی صفحه، دیگر هشدارها را نیز به نمایش درآورید.

یکی از دردسرهای نوتیفیکیشن‌ها در نسخه‌های قبلی اندروید این بود که در صورت باز بودن یکی از اپلیکیشن‌ها، شما دیگر به هشدارها دسترسی نداشتید؛ اما در این نسخه اگر هنگام کار با اپلیکیشن‌ها، هشدار جدیدی را دریافت کنید، دیگر به پایین کشیدن منوی نوتیفیکیشن‌ها نیاز نیست و هشدار به‌صورت خودکار در بالای صفحه نمایش داده می‌شود و می‌توانید آن را حذف یا پاسخ دهید. البته به نظر می‌رسد این ویژگی برای نوتیفیکیشن‌های غیرضروری، به‌خصوص هنگامی که به تمام فضای صفحه نمایش احتیاج دارید، کمی دست‌و‌پاگیر است.

سلام دنیای ۶۴ بیتی

همان‌طور که انتظار می‌رفت گوگل برای پاسخگویی به نیاز بازار تغییراتی اساسی را در اندروید و نحوه کدنویسی آن ایجاد کرده است. در نسخه جدید سرانجام اندروید از Dalvik Runtime به ART نقل مکان کرده و همین باعث شده اپلیکیشن‌ها چندبرابر سریع‌تر اجرا شوند، مصرف باتری کاهش یابد و سرعت و عملکرد کلی سیستم نیز دو برابر شود. همچنین لالی‌پاپ برای عقب نماندن از اپل به توانایی پشتیبانی از پردازنده‌هایی با معماری 64 بیتی مجهز شده است تا تولیدکنندگان بتوانند از چیپ‌ست‌های 64 بیتی قدرتمند مانند هسته‌های Cortex-A57 در گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده کنند. این در حالی است که چندی پیش مدیران گوگل مدعی شده بودند پردازنده‌های ۶۴ بیتی هیچ خدمت اضافه‌ای به کاربران ارائه نمی‌‌کنند و قابلیت‌های آنها فقط یک شعار است، اما با افزایش تمایل تولیدکننده‌ها به استفاده از تراشه‌های ۶۴ بیتی گوگل مجبور شد در این زمینه همرنگ جماعت شود.

همچنین گوگل در اندروید ۵ از ویژگی جدیدی با نام Android Extension Pack استفاده کرده است که درحقیقت جوابی به موتور METAL در iOS8 است. این قابلیت به تولیدکننده‌های بازی اجازه می‌دهد از تمام ظرفیت پردازنده‌های گرافیکی برای اجرای بازی‌هایشان استفاده کنند. این به معنای تولید بازی‌هایی با کیفیت بالاتر در پلتفرم‌های مختلف اندرویدی است.

کار بیشتر، شارژ کمتر

در نسخه اندروید جدید توجه زیادی به افزایش عمر باتری و مدیریت مصرف انرژی شده است. لالی‌پاپ با کمک از ویژگی Battery Saver که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ، اچ‌.تی.‌سی، سونی و ال.‌جی استفاده می‌شد و از این پس به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های اندرویدی قرار دارد، می‌تواند باتری را بهتر از قبل مدیریت کرده و در مواقع ضروری نور صفحه را کمتر و سرعت و مصرف پردازنده را کنترل کند. این ویژگی زمانی که شما مسافت‌های طولانی را بدون داشتن منبع انرژی برای شارژ گوشی طی می‌کنید می‌تواند بسیار کارآمد باشد و شارژ باتری را تا ۹۰ دقیقه افزایش دهد.

همچنین اندروید ۵ بسیار سریع‌تر از دیگر اندرویدها شارژ می‌شود. این سیستم‌عامل کم‌غذا حدود ۲۵ درصد زمان ذخیره انرژی را کاهش داده است. گوگل به واسطه کمک گرفتن از پروژه ولتا توانسته خیال تولیدکننده‌ها را بابت باتری راحت کند. ولتا به برنامه‌نویسان این قابلیت را می‌دهد نحوه مصرف باتری اپلیکیشن‌ها را اندازه‌گیری کنند. افزون بر این ولتا می‌تواند با برنامه‌ریزی در اجرای وظایف مختلف اپلیکیشن‌ها در مصرف باتری تاثیرگذار باشد تا بعضی از وظایف فقط هنگام وصل بودن دستگاه به منبع تغذیه امکان‌پذیر باشد.

راه‌های بیشتر برای حفظ امنیت

با لالی‌پاپ شما با خیال راحت می‌توانید گوشی خود را در اختیار دوستانتان قرار دهید. با قرار گرفتن دستگاه خود در حالت کاربر مهمان از امنیت اطلاعات خود هنگام اشتراک‌گذاری با دوستانتان مطمئن شوید یا برای ورود دوستانتان به دستگاه خود، حساب‌های کاربری چندگانه ایجاد کنید. در این صورت هر کس فقط به اطلاعات خود دسترسی خواهد داشت.

همچنین شما می‌توانید قفل گوشی خود را در حالت هوشمند قرار دهید تا در مواقع غیرضروری دست‌وپاگیر نباشد. برای مثال زمانی که در خانه هستید دیگر لازم نیست هر بار رمز گوشی را وارد کنید. اندروید با کمک موقعیت‌یاب می‌تواند تشخیص دهد در چه مکانی قرار دارید تا با توجه به مکان‌های خاص به‌صورت خودکار قفل صفحه را غیرفعال ‌کند. همچنین وقتی گوشی شما به گجت قابل اعتماد دیگری مانند ساعت هوشمند یا ماشین اندرویدیتان نزدیک باشد، قفل صفحه به‌صورت هوشمند عمل می‌کند و غیرفعال می‌شود.

نکته امنیتی دیگر در مورد اندروید L این است که از آنجا که متن باز بودن اندروید همیشه این سیستم‌عامل را به‌عنوان طعمه‌ای برای هکرها قرار داده گوگل تصمیم گرفته است، بخش‌های حیاتی لالی‌پاپ را با کدهای غیرقابل دسترس بازسازی کند و به‌نوعی امنیت آن را بالا ببرد. البته این نکته شاید به مذاق آن دسته از طرفداران افراطی اندروید که متن باز بودن آن را جزو محاسن آن می‌دانستند، چندان خوش نیاید.

مدیریت همه چیز با نوک انگشتان

کار کردن با اندروید ۵ به‌طور چشمگیری راحت‌تر شده است و می‌توان گفت همه چیز در نزدیکی انگشتان شما قرار دارد. لالی‌پاپ با اضافه کردن منوی Quick Settings به کاربران اجازه می‌دهد هر زمان به منوی تنظیمات سرک بکشند و به بالا و پایین کردن منوهای تو در توی اندروید نیازی نداشته باشند. حالت چندکاره یا مولتی تسکینگ نیز ارتقا پیدا کرده است و علاوه بر اپلیکیشن‌ها، زبان‌های مختلف گوگل کروم را به صورت صفحات پشت سر هم به نمایش می‌گذارد. این قابلیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کارهای مختلفی را برای حالت چندکاره اپلیکیشن خود طراحی کنند.

در کنار این قابلیت‌ها، گوگل جستجو را در این نسخه بشدت بهینه کرده است. گوگل با سرک کشیدن در کارهای شما حاصل جستجو را به‌صورت هوشمندانه‌ای به نتیجه مورد نظر شما نزدیک می‌کند. در واقع موتور جستجوی گوگل با توجه به این که شما کجا رفته‌اید یا چه کاری را انجام داده‌اید، می‌تواند نتایج مفیدتری را برایتان به نمایش بگذارد. این قابلیت که گوگل نام rediscovery را برای آن انتخاب کرده است این گونه عمل می‌کند که با توجه به پارامترهای مختلف در میان نتایج موتور جستجوی گوگل گشت‌و‌گذار کرده و آنها را دوباره دسته‌بندی می‌کند.

آرش جهانگیری
ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها