کتابی با موضوع معرفی بانوان خوشنویس ایرانی به قلم طاهره ملامحمدی منتشر شد.
کد خبر: ۷۸۵۴۲۴
انتشار کتابی درباره بانوان خوشنویس ایران

کتاب «بانوان خوشنویس ایران» کتابی است که به بررسی سیر زندگی بانوان خوشنویس ایرانی از زینب شهده تا ام سلمه می‌پردازد.

ملامحمدی در مقدمه خود بر این کتاب در مورد چرایی نگارش آن عنوان داشته که این کتاب حاصل پایان نامه دانشگاهی وی در مورد زنان خوشنویس ایرانی در دوره قاجار و نیز چندین مقاله علمی ارائه شده در مجامع مختلف در مورد این هنرمندان ایرانی است.

این کتاب همچنین مقدمه‌ای از ایرج نعیمایی عالی استاد خوشنویسی و عضو فرهنگستان هنر است که در آن در مورد مزایای این اثر به ویژه درج نمونه‌های با کیفیت از آثار هنرمندان معرفی شده در کتاب به اظهار نظر پرداخته است.

ملامحمدی کتاب خود را با مطلبی در مورد علت پیدایش خط و مراحل خوشنویسی و آداب آن آغاز و در ادامه به موضوع شیوه خوشنویسی و قواعد عمومی آن و نیز مسائل مرتبط با کتابت، تذهیب و صفحه آرایی اشاره داشته است.

وی در ادامه و در معرفی زنان خوشنویس ایرانی به زینب شهده، گوهرشاد، مرجان، ضیاء‌السلطنه، ام‌سلمه، فخرجهان، خورشید کلاه، مریم بانو نائینی، هما نقاش، اسیری اردکانی، توران آغا، دختر مولی اصفهانی، زیب النساء بیگم، زینب السلطان، سلطان بسطامی، شاد ملک، عصمت قاجار، علویه خانم، مهر النساء، مهربانو بیگم و... پرداخته است.

این کتاب همچنین بخش ویژه‌ای را به ارائه نمونه‌هایی از خطاطی این زنان هنرمند و نیز فهرست منابع مورد استفاده برای کسب اطلاع در مورد آنها اختصاص داده است.

این کتاب در ۱۴۶ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها