آیت الله مکارم شیرازی:

قمه‌زنی، سندی ضد عاشورایی است

قمه زنی شیوه رایجی در برخی از محافل مذهبی بود که از سال های پیش مخالفت هایی با آن صورت گرفته و گزارشهایی از این مخالفت ها در دوره قاجاریه و اقدامات دولت برای مقابله با این شیوه در برخی از منابع آمده است.
کد خبر: ۷۳۵۶۸۹
مخالف با قمه زنی در 140 سال پیش

ک خبر از روزنامه فرهنگ اصفهان مربوط به 140 سال پیش نشان می دهد در آن روزها نیز آگاهان جامعه از این گونه حرکات نگران بوده و حتی گاهی حکومت ها ناچار به دخالت شده و این قبیل کارها را ممنوع اعلام می کرده اند.

این خبر از کتاب «تاریخ اجتماعی اصفهان در عصر ظل السلطان» ص 251 انتخاب شده است:

در سوابق به بهانة تعزیه داری در اغلب شهرها ، انواع مفسده ها بر پا می شد و لیکن الحمدلله چندین سال است به سبب مراقبت حکومت در دفع این مفاسد نسبت به سوابق ، مراسم عزاداری بسیار به قاعده است . علی الخصــوص در اصفهان که ذره ای به خلاف شرع و انسانیت ، هیچ وقوعاتی از این ممر ظاهر نمی شود و از حسن اداره و نظم دانی ] ظــــل السلطان [ پاره ای اصول غیر مرضیه و حرکات نالایقه ،که مطلقاً مخالف شـــرع انور بود ، تماماً منسوخ گشته … الان چیزی که هنوز در پاره ای شهرها جاریست و مخالف قاعدة اسلام و در انظار یار و اغیار بسیار ر‌کیک و خلاف انسانیت است قضیة تیغ زدن بود که آنهم امسال بر حسب حکم حکومت در اصفهان منع و موقوف شد . « روزنامه فرهنگ اصفهان، شماره 397 ، 26 محرم 1304 »

منبع: وبلاگ تاریخ مردم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها