امروز 13 مرداد 1393 هجری شمسی؛ 7 شوال 1435 هجری قمری؛ 4 اگوست 2014 میلادی است. تشکیل پلیس جنوب در ایران از سوی انگلیس از رویدادهای تاریخی مهم است که در این روز رخ داده است.
کد خبر: ۷۰۱۹۴۵
تشکیل پلیس جنوب در ایران از سوی دولت انگلیس

مهمترین رویدادهای تاریخی این روز را مرور می کنیم:

هجری شمسی

13مرداد 1294

دولت انگلستان در جنوب ایران تشکیلاتی به نام پلیس جنوب ایجاد کرد. افسران انگلیسی در راس این تشکیلات و افراد داوطلب هندی و ایرانی سربازان آن را تشکیل می­دادند.

13 مرداد 1300

از سوی میرزا کوچک خان جنگلی درگیلان جمهوری شورائی سوسیالیستی اعلام شد.

13 مرداد 1306

میلسپو مستشار مالی امریکا تحت فشار انگلیس و روسیه ایران را ترک کرد. وی روز 27 آبان 1301 وارد ایران شده بود.

13 مرداد 1324

قوای متفق تصمیم گرفتند ایران را تخلیه کنند. متفقین از زمان جنگ جهانی دوم خاک ایران را اشغال کرده بودند. تصمیم متفقین از نتایج کنفرانس پوتسدام بود که با حضور رهبران شوروی، انگلستان و آمریکا برگزار شد.

13 مرداد 1335

دکتر محمد مصدق که در پی کودتای 28 مرداد به سه سال زندان محکوم شده بود، پس از تحمل مدت مذکور آزاد و به زادگاهش احمدآباد تبعید شد.

هجری قمری

7 شوال 306

ابوعبدالله احمد بن محمد جیهانی دانشمند و جغرافیدان دوره سامانی در گذشت. جیهانی به واسطه تحقیقات ارزنده در جهان اسلام شهرت یافت. مهم ترین اثر جیهانی کتابی در علم جغرافیا است که جغرافی نویسان متاخر اطلاعات خود را درباره سرزمین های آن دوران از همین کتاب «المسالک و الممالک» اخذ کرده اند.

7 شوال 1080

میرزا رفیع الدین محمد بن حیدر طباطبایی معروف به «میرزا رفیعا» از علمای بزرگ شیعه و فقیه اصولی قرن یازدهم هجری قمری درگذشت. او از شاگردان شیخ بهایی بود و بزرگانی چون علامه مجلسی دوم شاگرد او بودند. اقسام التشکیک و حاشیه بر اصول کافی ازآثار تالیفی میرزا رفیعا به شمار می روند.

میلادی

4 اگوست 1875

هانس کریستین آندرسن داستان سرای کودکان درگذشت. این داستان نویس دانمارکی در سال 1822 برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفت و پنج سال بعد، اولین شعر خود را در مجله ای منتشر کرد که با استقبال مردم روبرو شد. از آن پس آندرسن مشغول نوشتن داستان ها و قصه های مختلف برای کودکان شد و به شهرتی جهانی دست یافت. جوجه اردک زشت و ملکه برفی او شهرتی جهانی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها