مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت «مهارت پخت نان اسکو» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: نان اسکو مرغوب‌ترین نان سنتی موجود در کشور است که در شهرستان اسکو تولید و پخت می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۸۵۰
مهارت پخت نان سنتی اسکو  ثبت ملی شد

تراب محمدی صبح امروز در شهرستان اسکو اظهار کرد: پخت این نان از زمان‌های قدیم در شهرستان اسکو رایج بوده و اغلب از آرد گندم و جو مرغوب منطقه تهیه و تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم، اسکو را با نانش می‌شناسند، اظهار داشت: یکی از سوغات و جاذبه‌های فرهنگی شهرستان اسکو همین نان سنتی است که ثبت ملی آن تاثیر به سزایی در تکمیل شناسنامه فرهنگی این شهرستان خواهد داشت.

محمدی خاطرنشان کرد: با وجود تغییرات روز افزون و صنعتی شدن تولید نان، تهیه نان سنتی اسکو همچنان با شیوه سنتی و بومی صورت می‌گیرد که به آن انحصار ویژه‌ای بخشیده است.

این مقام مسئول، برخورداری از کیفیت مطلوب را دلیل علاقه مردم سایر مناطق استان و کشور به مصرف نان اسکو دانست و گفت: در حال حاضر این نان زینت بخش سفره بسیاری از مردم این استان شده و در سبد غذایی آنها قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به اینکه تقاضای بالا موجب رواج تولید و پخت این نان در اکثر شهرها و روستاهای تابعه شهرستان اسکو شده است، افزود: نان اسکو در اغلب شهرهای بزرگ با نام تجاری اسکو عرضه شده و اقتصاد بسیاری از خانواده های این شهرستان را بهبود بخشیده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از نیروی انسانی و نیروی کار اسکو در تولید نان سنتی نقش آفرینی می‌کنند، تصریح کرد: یکی از مهمترین سوغات اسکو همین نان سنتی است که از اقلام صادراتی این شهرستان نیز به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: نان اسکو علاوه بر مصرف روزانه در بین خانواده‌ها، در آئین‌های اجتماعی، جشن، شادی، سوگ و عزا نیز به کار برده می‌شود.

محمدی با اشاره به ارزش‌های شاخص این نان سنتی، یادآور شد: شیوه و مهارت خاص پخت، کارگاهی بودن پخت، کیفیت بالا، اشتهار مطلوب، مقبولیت، ماندگاری، یکدست، یکرنگ و یکنواخت بودن نان سنتی اسکو را محصولی ویژه و مقبول کرده است.

یادآور می شود، تنور نان سنتی اسکو از نوع افقی بوده و کف آن به وسیله آجرهای مربعی شکل مفرش گردیده است. به دلیل نازکی خمیر پخت نان اسکو سریع صورت گرفته و نان‌های پخته شده به کمک دو چوب باریک از تنور بیرون آورده می‌شوند. بافت نان لواش اسکو نسبتا یکنواخت و اندازه آن به طول 70 تا 80 سانتی متر و عرض 40 سانتی‌متر می‌رسد.

نان اسکو حالت خشک دارد و به مدت سه ماه و حتی بیشتر قابل نگهداری است که در موقع مصرف با اضافه کردن مقداری آب می‌توان آن را مرطوب و آماده مصرف کرد. ضایعات این نوع نان در حد صفر بوده و طعم خوشایندی دارد..

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها