معاون امور هنری وزیر ارشاد در پیامی اعلام کرد:

حمایت از تولید و نمایش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی

این روزها سه موزه در تهران به همراه 11 استان کشور میزبان آثار تجسمی راه یافته به مرحله نهایی پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر هستند. این در حالی است که برخی هنرمندان از جانمایی نامناسب آثار و پراکندگی جشنواره گلایه دارند.
کد خبر: ۵۴۱۹۱۳
پراکندگی نقش‌ها در بوم‌جشنواره تجسمی فجر

به گزارش جام‌جم، موزه نیاوران میزبان آثار تجسمی جشنواره در سه رشته عکاسی، کاریکاتور و سفال است.

موزه امام علی(ع) نیز آثار رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، نگارگری، تصویرسازی و پوستر را در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار داده است.

در موزه هنرهای معاصر نیز آثار بخش جنبی جشنواره شامل 125 اثر با موضوع پیامبر اسلام(ص) به نمایش درآمده است.

فقدان یک فضای نمایشگاهی بزرگ

امیر عبدالحسینی، دبیر سومین دوره جشنواره تجسمی فجر و رئیس موزه امام علی(ع) درباره نمایش پراکنده آثار به خبرنگار ما گفت: متاسفانه شهر تهران فاقد یک فضای نمایشگاهی بزرگ است. به همین دلیل جشنواره تجسمی فجر در فضاهای نمایشگاهی مختلفی مثل صبا، نیاوران، موزه امام علی و حتی خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

وی افزود: طبیعی است وقتی همه آثار در همه رشته‌ها در یک فضای نمایشگاهی به نمایش گذاشته شود، مخاطبی که برای تماشای نقاشی رفته، تابلوهای خوشنویسی و مجسمه و سفال را هم می‌بیند و این به رونق جشنواره اضافه می‌کند.

سه ساعت ترافیک تا نیاوران

مرتضی اسدی، دبیر بخش نقاشی پنجمین دوره جشنواره نیز به جام‌جم گفت: بحث عدم تمرکز آثار در یک فضای نمایشگاهی را باید از دبیر و شورای سیاست‌گذاری جشنواره پرسید. اما آنها چه گناهی کردند که مرکز فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر روز آخر کارشکنی کرده و دستشان را در حنا گذاشته است؟

وی ادامه داد: امیر عبدالحسینی مردانگی کرد و با وجود فشردگی برنامه‌ها و انتقادهایی که طبیعتا رخ می‌داد نمایشگاه‌هایش را در موزه امام علی لغو کرد و فضای موزه را به جشنواره اختصاص داد. اما اگر او این کار را نمی‌کرد، بدقولی صبا به شکل خیلی جدی تری به جشنواره ضربه می‌زد.

اسدی با اشاره به پراکندگی نمایش آثار گفت: من خودم هرگز در این ترافیک سه ساعت وقت صرف نمی‌کنم تا برای دیدن کارها به موزه نیاوران بروم. صبا به همین دلیل اهمیت داشت، چون مرکز شهر است و اطرافش دو دانشکده هنری وجود دارد. او بار دیگر تاکید کرد که کارشکنی صبا را نباید به پای برگزارکنندگان جشنواره که شبانه روز در حال تلاشند، نوشت.

همکاری نکردن مرکز هنری صبا

صحبت‌های این دو هنرمند باعث شد تا به سراغ اصغر امیرنیا، سرپرست اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برویم و از او بپرسیم که این حجم آثار چرا به صورت یکجا و در قالب یک موزه در معرض تماشای علاقه مندان قرار نگرفته و چرا موسسه صبا کارشکنی کرده است.

او در پاسخ به جام‌جم گفت: متاسفانه مرکز هنری صبا با ظرفیتی که داشت، می‌توانست میزبان آثار این جشنواره در همه رشته‌ها به صورت متمرکز باشد. با وجود مکاتباتی که از سال گذشته با صبا داشتیم، آنها اعلام کردند که به دلیل برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع بیداری اسلامی نمی‌توانند میزبان جشنواره تجسمی فجر باشند و البته هنوز هم آن نمایشگاه عکس را برگزار نکرده‌اند.

امیرنیا ادامه داد: ما نیز قبول داریم چیدمان آثار در شأن زحمات یکساله هنرمندان تجسمی کشورمان نیست و باید همه آثار به صورت متمرکز در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار می‌گرفت.

البته این همه ماجرا نیست، امیر عبدالحسینی معتقد است که با وجود همین پراکندگی و مشکلاتی که ایجاد شده باز هم جشنواره از زاویه دیگری موفق شده است، او گفت: در حال حاضر 500 کار در موزه امام علی در معرض نمایش قرار گرفته است. آیا اگر مسئولان صبا کارشکنی نمی‌کردند، باز هم بیش از این تعداد کار می‌توانستند نمایش دهند؟

مروری بر جشنواره پنجم تجسمی فجر

پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در 9 رشته برای نخستین‌بار به صورت موضوعی برگزار می‌شود. مسئولان برگزارکننده این جشنواره علت موضوعی کردن جشنواره امسال را تفکیک جشنواره فجر از دوسالانه‌های تخصصی عنوان کرده‌اند. به این صورت که قرار است از این پس جشنواره فجر در هر بخش به صورت موضوعی برگزار شود و هنرمندانی که اثری با موضوع آزاد دارند، در دوسالانه‌ها وارد رقابت شوند.

بر این اساس، امسال در بخش رقابتی جشنواره تجسمی فجر 11 هزار و 511 اثر از 3833 هنرمند به معرض نمایش گذاشته شده است.

بخش عکس با موضوع شادی‌های زندگی و امید به زندگی، بخش نقاشی با موضوع ایثار و فداکاری، بخش‌های پوستر و کاریکاتور با موضوع عدالت، تصویرسازی با موضوع داستان‌های انقلاب، خوشنویسی با موضوع آیات قرآنی، احادیث و اشعار، نگارگری با موضوع شعائر اسلامی و ایرانی، مجسمه با موضوع وحدت و سفال با موضوع ارزش‌های انسانی و الهی بخش‌های مختلف جشنواره را تشکیل می‌دهند.

این دوره از جشنواره جدای از این 9 رشته هنری، در دو رشته مکمل نیز برگزار می‌شود؛ بخش‌های فیلم و بخش پژوهش. بخش فیلم جشنواره هنوز افتتاح نشده و قرار است روز پنجم اسفند آغاز به کار کند. در این بخش فیلم‌های مستندی که به هنر و معرفی هنر و هنرمند می‌پردازند، شرکت دارند.

داوری‌ها و جوایز

داوری این دوره از جشنواره در همه بخش‌ها به پایان رسیده است. بنابر آنچه در فراخوان جشنواره منتشر شده بود به نفرات اول در تمامی رشته‌ها تندیس طوبای زرین، دیپلم افتخار و 50میلیون ریال (در بخش‌ های بین‌الملل به برگزیدگان از دیگر ملل 2000 دلار )؛ به نفرات دوم دیپلم افتخار و 40 میلیون ریال (در بخش‌های بین‌الملل به برگزیدگان از دیگر ملل 1500 دلار ) و به نفرات سوم دیپلم افتخار و 30میلیون ریال (در بخش‌های بین‌الملل به برگزیدگان از دیگر ملل 1200 دلار) اهدا می‌شود.

عباس میرهاشمی دبیر این دوره از جشنواره تجسمی به خبرنگار ما گفت: امسال در هشت رشته از رشته‌های 9 گانه نفرات اول تا سوم خواهیم داشت و تنها در یک بخش، جایزه هر سه‌نفر اول تا سوم یکسان دیده شده است.

او گفت: در بخش‌هایی که هنرمندان بین‌المللی حضور دارند، آثار آنها در کنار هنرمندان کشورمان از سوی داوران بررسی شد و از آنجا که کارها براساس کد ارزیابی شد، داوران نمی‌دانستند کدام اثر برای هنرمندان خارجی و کدام اثر برای هنرمندان داخلی است.

پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از چهاردهم بهمن آغاز شده و تا سیزدهم اسفند ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها