در آیین آغازین هفتمین جشنواره شعر فجر در جزیره خارک، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش برای تدوین آیین‌نامه‌ای مشخص برای این رویداد فرهنگی خبرداد.
کد خبر: ۵۳۸۵۷۷
تدوین آیین‌نامه مشخص برای جشنواره شعر فجر

 آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جزیره خارک با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ حجت‌الاسلام موسی کمالی امام جمعه خارک و فریدون حسن‌وند استاندار بوشهر و همچنین جمعی از شاعران برجسته کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: جلال آل احمد در سال 1339 کتاب «در یتیم خلیج فارس» را درباره جزیره خارک نوشت. این کتاب اشاره دارد که در آن زمان این جزیره مورد کم‌لطفی قرار دارد اما امروزه مردم و مسئولان قدردان مردم این جزیره و همه فداکارانی هستند که در این سرزمین تلاش می‌کنند. جزیره‌ای که در دل آبهای نیلگون خلیج فارس قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم شاعران شعر خواندند اما درباره شعر کمتر سخن به میان آمد گفت: ایران همواره مهد شاعرانی بزرگ چون حافظ، سعدی، مولوی و ... بوده است. البته در دوران معاصر هم این مهم دیده می‌شود چرا که شاعران وجدان بیدار مردم بوده و در غم و شادی آنها شریکند، از غم‌هایشان کاسته و بر شادی‌ها می‌افزایند.

به گفته حسینی در دوران انقلاب اسلامی شعر حماسی اوج گرفت، گویی فردوسی زنده شده است. در این روزگار قصیده قد کشید و غزل به اوج رسید. این جشنواره هم تجلی امید و شکوه است.

عالی‌رتبه‌ترین مقام وزارت فرهنگ ارشاد در ادامه سخنان خود به فرمایش و منویات رهبر معظم انقلاب در راستای شعر اشاره و خاطرنشان کرد:‌ رهبر انقلاب فرمودند آینده خوبی را برای شعر پیش‌بینی می‌کنیم. این مهم در صورتی عنوان شد که ایشان استعدادهای جوان در کشور را ملاحظه کرده و به آنها امیدوارند. ما هم آرزو می‌کنیم دوباره امثال حافظ، سعدی و مولوی در این سرزمین حضور داشته و اشعارشان جهانی باشد و تأثیر گذار؛ چرا که بن‌مایه شعر و ادبیات خیال است و تخیل آدمی هم نامتناهی است،‌ لذا شعر همواره تازگی داشته و پایانی ندارد.

وزیر ارشاد ضمن اشاره به جشنواره شعر فجر آن را فرصت خوبی برای پاسداشت شاعران دانست و تأکید کرد: اگر چه هنوز در آغاز راه هستیم و تا رسیدن به مطلوب زمانی باقی است اما ان‌شالله آیین‌نامه مشخص و مدون برای جشنواره بین‌المللی شعر فجر تدوین خواهد شد تا سال به سال بر گستره و تأثیرگذاری آن افزوده شود.

حسینی در پایان سخنان خود یادی از زنده‌ یاد خلیل عمرانی کرد و شعر او را تأثیرگذار و مثبت خواند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها