همزمان با نخستین روز از بهمن و نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری کشور از جمع‌آوری اطلاعات، راه‌اندازی یک بانک اسنادی درباره تاریخ انقلاب و در اختیار قرار دادن آنها به هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۳۶۰۹۱
اسناد انقلاب در اختیار نویسندگان و هنرمندان

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده در گفت‌وگو با جام‌جم جزئیات این طرح را این‌گونه تشریح کرد: هم‌اکنون نرم‌افزاری در حال تولید است و همه اسناد و اطلاعاتی را که می‌تواند در جریان تولید اثر هنری و ادبی به مستندسازی اثر کمک کند در برمی‌گیرد و این نرم‌افزار در اختیار هنرمندان، نویسندگان و علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که فعالیت حوزه هنری در این زمینه تا چه اندازه مشابه یا موازی برخی نهادهای اسنادی انقلاب است گفت: فعالیت واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری با مثلا مرکز اسناد انقلاب اسلامی تفاوت دارد. واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری تولیدکننده آثار براساس اطلاعاتی است که در اختیارش قرار می‌گیرد. با این حال امروز ما در شرایطی این کار را انجام می‌دهیم که دیگر مراکز به سختی با هنرمندان و نویسندگان همکاری می‌کنند و دلیل این رویکرد ما هم این است که حوزه هنری پرچمدار هنر انقلاب است.

فخرزاده در پاسخ به این سوال که چرا نهادهایی که اسناد ارزشمندی در اختیار دارند، آن را در اختیار هنرمندان قرار نمی‌دهند، گفت: متاسفانه نگرش عمومی در سازمان‌های ما این‌گونه است که اگر سند و مدرکی دارند، آن را حبس می‌کنند تا بتوانند در قالب کتاب‌هایی منتشر کنند و بیلان کاری ارائه دهند. در واقع بیلان کار در سازمان‌های ما به‌تولید اثر است و نه ارائه خدمات.

از رفیق دوست تا تسخیر لانه جاسوسی

مسئول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری همچنین از انتشار سه کتاب همزمان با سی و پنجمین بهار انقلاب خبر داد و گفت: کتاب خاطرات جواد منصوری، نوشته محسن کاظمی با ویراست جدید که حجمش دو برابر ویراست قبلی است، منتشر خواهد شد.

جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از مبارزان انقلاب بود. منصوری همچنین عضو حزب گروه ملل اسلامی معروف به گروه ۵۵ نفره بود.

او به دنبال فعالیت‌های سیاسی نخستین بار در سال ۱۳۴۴ دستگیر و به شش سال زندان محکوم شد، اما در سال ۱۳۴۸ آزاد شد. او به مبارزات خود در گروه حزب‌الله ادامه داد و مجددا در سال ۱۳۵۱ دستگیر و تا انقلاب در زندان بود.

فخرزاده همچنین از چاپ خاطرات محسن رفیق‌دوست هم خبر داد و گفت: خاطرات قبل از انقلاب آقای‌رفیق‌دوست را مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است، اما خاطرات پس از انقلاب او به قلم سعید علامیان همین روزها منتشر خواهد شد.

وی از چاپ یک کتاب کاریکاتور با مضامین انقلابی نیز در ایام دهه فجر امسال خبر داد و افزود: در این کتاب فرازهایی از متن‌های تاریخی انقلاب همراه با کاریکاتورهای آقای امینی دیده می‌شود.

دیگر خبر مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری به انتشار کتابی درباره تسخیر لانه جاسوسی بازمی‌گشت.

وی در این باره گفت: این روزها شاهد اکران فیلمی به نام آرگو در این رابطه هستیم. ما در حوزه هنری کتابی را با همین موضوع در دست انجام داریم که بسیار کار پژوهشی ارزشمندی است و پنج سال روی آن کار شده است، همچنین تا نمایشگاه کتاب تهران و اردیبهشت سال آینده کتاب دیگری درباره واقعه طبس و بازتاب آن در مطبوعات بین‌المللی منتشر خواهیم کرد.

نقش مهم اسناد در خلق آثار ادبی و هنری

صحبت‌های فخرزاده باعث شد تا به سراغ محمدکاظم مزینانی برویم که این روزها مشغول پایان دادن به سه‌گانه داستانی‌اش با موضوع انقلاب اسلامی است، او دراین‌باره گفت: من برای نگارش این سه‌گانه و بخصوص کتاب «آه با ‌شین» از اسناد مختلف در جریان مبارزات، کارکردها، زمینه‌های تاریخی و دامنه فعالیت‌های مبارزان انقلابی استفاده کردم که بی‌تردید نقشی مهم در جریان تولید این اثر انقلابی داشته است.

مزینانی با تاکید بر این‌که در جریان تولید آثار ادبی با گرایش تاریخی نقش اسناد انکارناپذیر است، افزود: به عنوان نمونه اگر بخواهیم از حمله مغول به ایران داستان بنویسیم، نویسنده باید ماجرا را براساس داده‌های موجود و هنر نویسندگی به صورت همزمان توصیف کند که از جذابیت‌های لازم برخوردار و گیرا باشد و نمی‌توان یک داستان خوب نوشت که ریشه در وقایع مستند نداشته باشد.

این نویسنده کشورمان و برگزیده جشن داستان انقلاب همچنین گفت: نسل جوان امروز با پرسش‌های متعددی روبه‌روست که شاید برای او دسترسی به مدارک و اسناد برای پاسخ دادن به پرسش‌هایش امکان‌پذیر نباشد، اما اگر همین اسناد در اختیار نویسندگان و هنرمندان قرار گیرد و تبدیل به اثر هنری و ادبی شود، همان نسل جوان که برخی مدعی هستند از جریان انقلاب فاصله گرفته یا ناآگاه است، با خواندن، دیدن یا شنیدن آن اسناد در قالب هنری بسیاری از پرسش‌هایش پاسخ داده می‌شود.

او این اقدام حوزه هنری را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد دیگر مراکز و نهادها هم با اهالی قلم همکاری بیشتری داشته باشند.

تدارک برای برپایی جشن داستان انقلاب

از سوی دیگر امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز مهم‌ترین برنامه این مرکز در ایام دهه فجر را برگزاری پنجمین جشن داستان انقلاب دانست و به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر داوری آثار رسیده در بخش‌های داستان و رمان بزرگسال و نوجوان انجام می‌شود.

او گفت: امسال به دلیل مشکلات مالی نسبت به برگزاری جشنواره داستان انقلاب با احتیاط برخورد می‌کردیم؛ چراکه جوایز این جشنواره را وزارت ارشاد تقبل می‌کند، ولی آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره، به لحاظ کمی و کیفی در سطح بالایی بوده و می‌توان به جرات گفت که ان‌شاء‌الله این جشنواره در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

او همچنین برپا نشدن این جشن را شایعه دانست و گفت: جشنواره داستان انقلاب یکی از پربرکت‌ترین جشنواره ‌های ادبی در سطح کشور است که هرساله در پایان جشنواره منتهی به چند کتاب آماده چاپ می‌شود و نیز چهره‌های جوان مستعد شهرستانی به عنوان بهترین سرمایه و پشتوانه ادبیات انقلاب و کشور به جامعه ادبی معرفی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها