وزارت ارتباطات در حال برنامه ریزی برای راه اندازی موتور جستجو و ایمیل بومی است

معاون وزیر: شبکه ملی اطلاعات، اینترنت را محدود نمی‌کند

در هفته‌های اخیر همزمانی افزایش اختلالات اینترنتی در کشور با خبرهایی که از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایام دهه فجر منتشر می‌شود، زمینه‌ساز رشد شایعاتی درباره قطع اینترنت و محدود شدن دسترسی به اینترنت جهانی به واسطه راه‌اندازی این شبکه ملی شد اما اظهارات مقامات مسوول این حوزه و مسائل فنی و تکنیکی در این رابطه، شایعات فوق را بشدت تکذیب می‌کند.
کد خبر: ۴۵۵۰۰۰

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات به عنوان متولی اصلی شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به این‌که آیا بعد از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، محدودیتی در دسترسی به اینترنت جهانی ایجاد خواهد شد یا خیر، به «جام‌جم» گفت: قطعا خیر، بلکه این کار برای تقویت اینترنت است و اصولا تعریف شبکه ملی اطلاعات به اینترنت جهانی مربوط نیست.

علی حکیم‌جوادی افزود: اصولا نمی‌دانم چرا این سوال و شایعات مطرح می‌شود اما در کل شبکه ملی اطلاعات 2 نوع دسترسی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد؛ دسته اول اطلاعاتی است که در داخل کشور تولید، نگهداری و استفاده می‌شود و اساسا مشتری و مخاطب خارجی هم ندارد مانند شبکه بانکی و مدارس کشور. دسته دوم هم اطلاعاتی است که در داخل وجود ندارد اما مورد نیاز است که باید از طریق اینترنت تامین شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات می‌خواهد دسترسی به اطلاعات داخل کشور را تسریع و امن کند و اصلا قرار نیست اینترنت را قطع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه اقتصادی نیز مسیر کوتاه‌تر برای دسترسی مقرون به‌صرفه‌تر است و همین که ما اطلاعاتمان را بر اساس شبکه داخلی پایه‌ریزی کنیم، می‌توانیم محدودیت‌های متصور برای اینترنت را در کاربری‌های داخلی دور بزنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این‌که آیا تغییر مسیر بسته‌های اطلاعاتی به دلیل عبور از شبکه ملی اطلاعات در کیفیت اینترنت تاثیر منفی خواهد داشت یا خیر، گفت: بر خلاف شایعات مطرح شده این شبکه تغییر مسیر بسته‌های اطلاعاتی را بسیار کاهش خواهد داد و این در نهایت افزایش کیفیت اینترنت را در پی دارد.

وی یادآور شد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور جدی بر افزایش کیفیت اینترنت تاکید دارد و تیم ویژه‌ای را مامور بررسی مشکلات کیفی اینترنت در کشور کرده است.

حکیم‌جوادی با اشاره به این که اختلالات اخیر هیچ ربطی به شبکه ملی اطلاعات ندارد، گفت: موضوع قطع اینترنت را صد درصد تکذیب می‌کنم.

وی درباره ساختار شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: قرار نیست یک شبکه فیزیکی جدید در کشور ایجاد شود بلکه این شبکه بر اساس زیرساخت‌های موجود اعم از شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات و حتی شرکت‌های خصوصی ارائه‌کننده سرویس اینترنت در حال اجرایی شدن است و پس از راه‌اندازی ما یک شبکه داخلی برای گردش اطلاعات داخلی خواهیم داشت.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از موتورهای جستجوی مهم اینترنتی مانند گوگل همچنان امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر، گفت: قطعا سرویس‌های اینترنت فعلی در آینده نیز در دسترس خواهند بود و هیچ اجباری برای جایگزینی آنها با نمونه‌های داخلی نیست.

موتور جستجو و ایمیل بومی در حال پیگیری است

این اظهارات در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌های بومی‌سازی خدمات رایانه‌ای گفت: برای عرضه خدماتی از جمله موتور جستجو و ایمیل بومی در حال کار و تحقیق هستیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ‌رضا تقی‌پور در همایش نوآوری و تحول در خدمات مخابراتی افزود: تصمیمات در زمینه فناوری اطلاعات در دولت بسرعت پیگیری می‌شود و با هماهنگی سازمان‌های مختلف و تشکیل کارگروه‌ها تصمیمی روی زمین نمی‌ماند.

وی با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری تصریح کرد: توسعه این شبکه به صورت سراسری در حال آماده‌سازی است و پیش‌بینی شده این طرح در 8 سال به پایان برسد.

تقی‌پور تاکید کرد: با ایجاد این شبکه، پهنای باند، ضریب امنیتی و عرضه خدمات مختلف افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که پهنای باند شبکه‌های ارتباطی را شبکه‌های مخابراتی تامین می‌کنند، افزود: در این زمینه مقرراتی تنظیم شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کم‌فروشی در پهنای باند را از مشکلات عمده دسترسی کاربران دانست و تاکید کرد: با نظارت بیشتر، این مشکل حتما برطرف می‌شود.

وی در زمینه عرضه خدمات ارزش افزوده نیز گفت: این عرصه در حال شکل‌گیری است زیرا بازار ایران ظرفیت بالایی دارد و در سال‌های آینده شاهد شکوفایی در عرضه خدمات ارزش افزوده خواهیم بود.

تقی‌پور درباره عرضه خدمات بازرگانی در شبکه ملی اطلاعات یادآور شد: در بانک اطلاعات اقتصادی بویژه کسب و کار اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: شبکه حمایت از تولید داخل و فناوری بومی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال شکل‌گیری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود رقبای خارجی هنوز عرضه محصولات بومی ما محقق نشده است که باید در این زمینه بیشتر فعالیت شود.

تقی‌پور اضافه کرد: استفاده از توان بومی و بومی‌سازی در توسعه فناوری اطلاعات از راهبردهای اصلی دولت است زیرا این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، شکوفایی اقتصادی کشور را درپی دارد. وی افزود: باید الگوهای تجاری‌سازی کسب و کار را بومی کنیم تا بهره‌وری اقتصادی در کشور تحقق یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در ارتباط با نرم‌افزارهای مختلف در حال کار هستیم، تاکید کرد: ورود محصولات خارجی را ممنوع کرده‌ایم و واردات تنها مشروط به نبود مشابه داخلی آن کالاست.

شبکه شما!

وزیر ارتباطات پیش از این درباره شبکه ملی اطلاعات نام «شما» را برای آن انتخاب کرده و گفته بود: نام «شما» برگرفته از شبکه ملی اطلاعات به صورت برند برای این شبکه برگزیده شده است که بزودی معرفی خواهد شد.

تقی‌پور همچنین از رسانه‌ها خواست در خصوص این شبکه اطلاع‌رسانی صحیح داشته باشند و به عنوان مثال واژه‌های Information به معنی اطلاعات و Intelligence به معنی سرویس‌های اطلاعاتی را در جای خود به کار ببرند تا ذهنیت منفی و نادرستی از واژه شبکه اطلاعات برای مردم ایجاد نشود.

وی پیشتر شبکه ملی اطلاعات را راهکار برون‌رفت از تهدیدات سایبری خوانده و گفته بود: شبکه ملی اطلاعات می‌تواند حلقه امنیتی و اقتصادی کشور را تقویت کند.

شایعه‌هایی که دست به دست می‌شوند

موضوع قطع اینترنت و اعلام زمان دقیق برای آن از سوی برخی رسانه‌های غیرحرفه‌ای شایعات زیادی را در این باره دامن زده است، تا آنجا که برخی رسانه‌های خارجی بر اساس همین شایعات خبرسازی‌هایی را آغاز کردند که دسترسی به اینترنت جهانی بزودی قطع خواهد شد.

اما بخشی از این شایعات چندان هم بی‌اساس و بدون پشتوانه ذهنی دست به دست نشد چرا که مسدود و محدودسازی استانداردهای امنیتی اینترنت که برای حفاظت از کاربران در حوزه وب استفاده می‌شود، باعث شده است تا دسترسی به برخی سرویس‌های عمومی مانند جیمیل با مشکلاتی روبرو شود. همچنین قطع سرویس‌هایی که برای برقراری ارتباط مجازی دوطرفه امن (VPN) استفاده می‌شود با گمان استفاده عمومی برای عبور از فیلترینگ باعث شده است تا شرکت‌هایی که از این استاندارد برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود استفاده می‌کنند، دچار مشکل شوند و مرجعی هم پاسخگوی آنها نیست.

چاقوی تیز آمریکا بر گلوی اینترنت

هفته گذشته موضوع دیگری اینترنت را دچار شک کرد. این بار نه در ایران یا چین بلکه در خود آمریکا و برای سایت‌های اصلی اینترنت مثل گوگل، ویکی پدیا، فیسبوک و حتی مرورگر فایر فاکس که با الصاق برچسب مشکی روی لوگوی خود اعلام کردند قانون جدید کنگره آمریکا اینترنت را نابود می‌کند.

در صورت تصویب این طرح، آمریکا عملا برای خارج از جغرافیای آمریکا نیز قانون وضع کرده است و طبق آن ، پلیس آمریکا به خود اجازه می دهد علیه نقض‌کنندگان این قانون در هر نقطه جهان اقامه دعوی کند.

این طرح به وزارت دادگستری آمریکا هم اجازه می دهد تا علیه وبسایت‌های فعال در خارج از محدوده قضایی ایالات متحده، یعنی در دیگر کشورهای جهان، که متهم به نقض حق تالیف و تصنیف آمریکاییان هستند یا چنین امکاناتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، وارد عمل شود.

در صورت تبدیل این طرح به قانون، دادستان کل آمریکا می‌تواند به ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی، شبکه‌های آگهی اینترنتی و موسسات فعال در زمینه تسویه‌حساب معاملات اینترنتی دستور دهد از همکاری و دادن لینک به سایت‌های خارجی که حقوق مولفان و مصنفان آمریکایی را نقض می‌کنند،خودداری ورزند. همچنین موتورهای جستجوی اینترنتی از هدایت کاربران به چنین سایت‌هایی منع شده و تخلف از دستور دادستانی جرم کیفری محسوب می‌شود.

سعید نوری آزاد / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها