تحلیل لس‌ آنجلس تایمز

لیبی کشوری با سه مدعی

«بررسی شرایط از پیش از آغاز اعمال منطقه پرواز ممنوع در لیبی نشان می‌دهد که آمریکا در مدت زمان کوتاهی روش‌های بسیاری را برای بیرون‌ کردن معمر قذافی آزموده است، اما هم اکنون با بن‌بست مواجه شده است.»
کد خبر: ۳۹۸۴۹۵

به گزارش ایسنا، روزنامه لس آنجلس تایمز با بررسی بن‌بست موجود در لیبی میان نیروهای معمر قذافی، رهبر لیبی و انقلابیون نوشته است:

«در لیبی چه رخ می‌دهد؟ آخرین بار شاهد آن بودیم که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در طرح منطقه پرواز ممنوع سازمان ملل شرکت خواهد کرد، اما انجام حملات هوایی به منظور برکنار کردن معمر قذافی نخواهد بود. شاید اولین هدف منطقه پرواز ممنوع جلوگیری از وقوع فجایع بشری بود. اوباما اذعان کرد که دوست دارد شاهد کناره‌گیری قذافی باشد، اما وی همچنین تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی نیروهای زمینی وارد خاک لیبی نخواهند شد.

در عوض، آمریکا متعهد شد از راه‌هایی غیر از استفاده از تجهیزات نظامی به خروج قذافی سرعت ببخشد و این موارد را به سایر رهبران جهان و غیرنظامیان لیبیایی منتقل کرد.

انقلابیون لیبیایی که از فقدان تجهیزات رنج می‌برند، تاکنون نه برنده بودند و نه بازنده؛ قذافی نیز نه راهی برای بازگشت گذاشته است و نه کناره‌گیری می‌کند.

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچ حکمی از سازمان ملل برای بیرون کردن رهبر این کشور آفریقایی دریافت نکرده‌اند. آمریکا و کشورهای ناتو تلاش می‌کنند تا به این بن بست خاتمه دهند. بریتانیا، فرانسه و ایتالیا اعلام کردند که مشاوران خود را برای کمک به انقلابیون به این کشور اعزام خواهند کرد. آمریکا همچنین هواپیماهای بدون سرنشین را برای مقابله با نیروهای قذافی در لیبی مستقر کرد و امید دارد تا رهبر لیبی به زودی کناره‌گیری کند، اما همین امر نقش آمریکا را در این کشور بحران زده تشدید می‌کند.

مخالفان تشدید اقدامات علیه قذافی اعلام کرده‌اند که مشکل موجود این است که آمریکا به وعده‌های خود متعهد نیست، چرا که می‌ترسد و یا تمایلی ندارد که دلارهای خود را به خطر بیاندازد و جان افراد بسیاری را برای تامین این اهداف بگیرد.

رئیس شورای روابط خارجی سنای آمریکا خاطرنشان کرد که بین اهداف آمریکا و خروج قذافی شکافی وجود دارد، چرا که آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه است. این کشور هیچگونه منافع ملی در لیبی ندارد. اوباما پیشتر هم هشدار داده بود که نمی‌تواند با تمامی دیکتاتورها مبارزه کند.

قطعا آمریکا باید به تلاش‌های دیپلماتیک، تحریم‌های اقتصادی و کمک‌های غیرنظامی خود ادامه دهد تا قذافی را تحت فشار قرار دهد، اما هنوز مشخص نیست که این راهها تاثیری خواهد داشت یا خیر.

شاید وقت آن رسیده است که دولت اوباما در اهداف خود بازنگری کند. شاید زمان آن فرا رسیده که از راه‌حل مذاکره برای خاتمه به این بن‌بست استفاده کند. آمریکا هم‌اکنون در دو جنگ دیگر نیز مشارکت دارد و حدود 100 هزار نیرو در افغانستان و 50 هزار نیرو در عراق دارد. پس قطعا تمایلی ندارد که وارد جنگ سومی شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها