مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان گفت: براساس مستندات و تصاویری که 115سال پیش از میدان نقش جهان گرفته شده‌اند، بخش‌هایی مانند حوض مقابل سردر بازار قیصریه، ورودی‌های میدان، حجره‌های طبقه‌ فوقانی و نقاره‌خانه سردر قیصریه پژوهش شدند.
کد خبر: ۲۸۸۴۴۶

عباس صنیع‌زاده در گفتگو با ایسنا ، اضافه کرد: یکی از اهدافی که پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان تعقیب می‌کند، برگرداندن میدان امام نقش جهان تا حد امکان به وضعیت نخستین آن است. به همین دلیل، تعدادی پروژه‌ اجرایی، مطالعاتی و پژوهشی درحال اجرا هستند تا در سازه‌هایی که امکان احیا دارند، شکل و شمایل اولیه‌ی میدان تداعی شود.

وی در توضیح پروژه احیای دوباره‌ حوض مقابل بازار قیصریه ، بیان کرد: این حوض از قدیم وجود داشته و بازسازی و احیای دوباره آن با بودجه و کار سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری اصفهان و نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دست انجام است. حدود چندماه پیش، طرحی برای این پروژه تهیه و در شورای فنی استان تصویب شد. اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

به گفته‌ی او، این حوض در یک دوره‌ تاریخی وجود داشته، ولی حدود 50سال پیش داخل آن خاک ریخته و به باغچه تبدیل شد. اکنون این باغچه درحال جمع‌آوری است و به‌دنبال آن، پایه‌های اصلی حوض شناسایی می‌شوند و براساس تصاویر و عکس‌های باقیمانده، این حوض احیا و بازسازی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان درباره‌ دلیل پر کردن حوض و تبدیل آن به باغچه در حدود 50 سال پیش، اظهار داشت: آن زمان، احتمال داده می‌شد، آب این حوض به جداره‌های میدان یا سردر قیصریه نفوذ کند. به همین دلیل، حوض حذف و به باغچه تبدیل شد.

صنیع‌زاده تأکید کرد: براساس طرحی که اجرا می‌شود، عیب‌های فنی حوض برطرف می‌شوند و ایزوله کامل و دقیقی روی آن انجام می‌شود تا اگر آبی هم داخل حوض قرار گرفت، نشتی به اراضی و جداره‌های اطراف نداشته باشد.

وی درباره‌ دیگر پروژه‌های در دست اجرای پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان توضیح داد: در راستای برگرداندن میدان نقش جهان به شکل نخست، پژوهشی درباره‌ نقاره‌خانه سردر قیصریه با هدف شناسایی اصل یا الحاقی بودن این بنا توسط محققی انجام شده و اکنون در دست بررسی است تا اگر این قضیه قطعیت پیدا کرد، طرح آن آماده و بازسازی شود.

او مطالعه‌ ورودی‌های میدان نقش جهان را از دیگر پروژه‌های این پایگاه دانست و گفت: به‌دلیل وجود چند ورودی در میدان نقش جهان، بدنه‌های میدان از هم جدا شده‌اند و بین جداره‌های میدان فاصله افتاده است.

وی ادامه داد: در طرح ورودی‌های میدان، آن‌ها کور نمی‌شوند و در جای خود باقی می‌مانند؛ ولی در قالب یک سردر ساخته و تعریف می‌شوند و پیوستگی میدان، با ساخته شدن این سردرها به حالت نخست خود بازمی‌گردد و دوباره اتصال گذشته برقرار می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان بیان کرد: پژوهشگرانی که طرح ورودی میدان امام نقش جهان را بررسی و مطالعه می‌کنند، باید به تاریخ زمان ساخت ورودی‌ها، عملکرد آن‌ها و چگونگی قرار گرفتن این ورودی اشاره کنند تا از حاصل پژوهش، طرح گذشته‌ میدان به‌دست آید.

صنیع‌زاده افزود: امیدواریم امسال این پژوهش‌ها به پایان برسند. اگر اعتبار مناسبی تخصیص یابد، شاید بتوانیم طرح یکی از سردرها را اجرا کنیم.

پروژه‌ مرمت طبقه‌ فوقانی میدان نقش جهان که با هدف برگرداندن میدان تا حد امکان به حالت نخست اجرا می‌شود، از حدود دوسال پیش براساس طرحی که مرحوم دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی برای آن تهیه کرد، در دست اجراست که بخشی از آن، شامل 40 حجره در ابتدای امسال به بهره‌برداری رسید و بخش دوم (بین مسجد شیخ لطف‌الله تا خیابان حافظ) شامل حجره‌های طبقه‌ فوقانی در دست تکمیل است و براساس اعلام، تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها