نتایج تحقیقات دانشمندان

دلفین ها هم فکر می‌کنند

محققان دانشگاه بافالو با انجام آزمایشهای متعدد اعلام کردند برخی از جانوران از جمله دلفین ها از توانایی تفکر درباره فکر کردن - ویژگی که گمان می رفت تنها مختص انسانها باشد - برخوردارند.
کد خبر: ۲۸۰۵۸۷

محققان به تازگی اعلام کردند برخی از حیوانات نسبت به دیگر گونه های جانوری متفکرتر هستند. این نتیجه گیری بر اساس مطالعاتی ارائه شده است که طی آن روانشناسان اعلام کردند دلفین ها و نوعی از میمون ها از این توانایی انسان برای تفکر کردن ، کنترل و یا تنظیم حالتهای ذهنی برخوردارند.

محققان در دانشگاه بافالو معتقدند انسانها از توانایی آگاهی از آگاهی یا تفکر درباره فکر کردن برخوردارند و می توانند بلاتکلیفی و تردید را حس کنند. آنها آگاهند چه زمانی نمی دانند یا به خاطر نمی آورند و با به تعویق انداختن پاسخ و جستجو برای اطلاعات بهترین پاسخ را می یابند. نمونه مناسب برای توضیح این پدیده زمانی است که از فردی پرسیده می شود آیا می تواند نام شخصی را که شب گذشته در میهمانی دیده است به یاد بیاورد یا خیر، فرد با تفکر کردن درباره توانایی خود در به یاد آوردن نام در نهایت نام را به یاد آورده و جواب مثبت می دهد بنابراین فرد در این موقعیت به خوبی و درستی عملکرد شناختی خود را پیش بینی می کند و بر اساس آن پاسخ می دهد.

محققان با انجام بررسیهای متعدد دریافتند که توانایی تفکر درباره فکر کردن تنها مختص انسانها نیست و برخی از حیوانات نیز چنین خصوصیاتی را از خود نمایان می کنند.

جانوران توانایی خود را در این ویژگی در آزمایشهایی که توسط دانشمندان انجام گرفت نمایان کردند. دانشمندان در این آزمایشها وظایف پیچیده ای به گونه های متفاوت جانوری دادند که از آن جمله تصمیم گیری درباره تعداد نقاط موجود بر روی یک جعبه بود. به گفته دانشمندان حیوانات به خصوص دلفینها زمانی که درباره نتیجه نهایی مطمئن نیستند به صورتی آشکار بین دو پاسخ احتمالی خود مردد می مانند اما زمانی که از پاسخ خود اطمینان دارد به اندازه ای سریع پاسخ می دهند که برای فشردن کلید الکتریکی با شنای سریع خود محققان را خیس می کنند. کبوترها نیز در هنگام مردد بودن در پاسخ به خواسته ای، رفتاری مشابه دلفینها از خود نمایان می کنند.

آزمایشهای متعدد بر روی میمونها نیز نشان می دهد این جانداران می توانند توانایی شناختی که در دلفینها وجود دارد را نمایان کرده و درباره تفکر فکر کنند. محققان معتقدند این خصوصیت ذهنی انسانی بیشتر در جاندارانی شکل می گیرد که از گنجایش مغزی بیشتری برخوردارند.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، محققان در تلاشند این توانایی ذهنی انسانی را در مورد جاندارن متفاوتی مورد بررسی قرار دهند تا از وجود آن در جانداران بیشتری آگاه شوند.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها