پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه‌ شدگان تامین اجتماعی

اگرچه بسیاری از مردم مهم‌ترین کارکرد صندوق‌های بیمه‌ای را تامین بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان می‌دانند اما در واقع این کارکرد تنها یکی از تسهیلات و حمایت‌هایی است که صندوق‌های بیمه‌ای در تمام کشورها از بیمه‌شدگان خود به عمل می‌آورند.
کد خبر: ۲۲۵۶۶۸
امروزه صندوق‌های بیمه‌ای تلاش می‌کنند خدمات خود را صرفا به تامین بخشی از هزینه‌های درمانی محدود نکنند و با ارائه خدمات حمایتی اجتماعی به بیمه‌شدگان تحت پوشش خود، در افزایش میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان از عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر با یکدیگر رقابت کنند.

در کشور ما نیز صندوق‌های بیمه‌ای علاوه بر تامین بخشی از هزینه‌های درمانی خدمات دیگری همچون مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی، بازماندگان و مقرری بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن و کمک هزینه بارداری را به بیمه‌شدگان تحت پوشش خود ارائه می‌کنند.

کمک هزینه  فقط بیمه‌شدگان شاغل

معاون مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با «جام‌جم» با تاکید بر این که این کمک هزینه صرفا به بیمه‌شدگانی پرداخت می‌شود که خود حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند و شامل افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان نمی‌شود، می‌گوید: بیمه‌شدگانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و ازدواج آنها نیز رسمی و دائمی و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد.

احمد پایور با بیان این که بیمه‌شدگان متقاضی دریافت کمک‌هزینه ازدواج باید قبل از ازدواج 2 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، تصریح می‌کند: اگر زن و مردی که قرار است با یکدیگر ازدواج کنند، هر دو بیمه‌شده تامین اجتماعی باشند؛ به طوری که هر دو نفر به واسطه اشتغال به کار خود حق بیمه‌‌شان را بپردازند، می‌توانند به طور جداگانه مبلغ کمک‌هزینه را دریافت کنند.

کمک‌هزینه بلاعوض

وی در خصوص مبلغ کمک‌هزینه ازدواج پرداختی به بیمه‌شدگان واجد شرایط می‌گوید: مبلغ پرداختی شامل میانگین حقوق و مزایا در 2 سال قبل از ازدواج است که به صورت بلاعوض به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود.

به گفته پایور، کافی است فرد متقاضی دریافت کمک‌هزینه ازدواج، عقدنامه و شناسنامه خود و همسرش را به همراه تعهدنامه کتبی مبنی بر این که این ازدواج، اولین ازدواج آنهاست، به شعبه بیمه خود ببرد و سپس سایر مراحل را برای دریافت کمک‌هزینه ازدواج پیگیری کند.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که زن و مردی در یکی از روزهای نیمه‌ ماه با یکدیگر ازدواج کرده باشند، نمی‌توانند طی همان روزها برای دریافت کمک‌هزینه اقدام کنند؛ بلکه باید تا پایان یک ماه کاری صبر کنند تا کارفرما فهرست حقوق آن ماه را به شعبه بیمه ارسال کند و سپس می‌توانند نسبت به گرفتن کمک‌هزینه اقدام کنند.

پوران محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها