به وجود آمدن مسکوکات و بعد از آن اسکناس تحولی بزرگ در روابط تجاری انسان‌ها بود اما در کنار همه خصوصیات ارزنده و ارزشمند، استفاده از اسکناس دارای معایبی هم هست. اسکناس آلودگی‌های میکروبی و انگلی را به خود جذب و منتقل می‌کند.
کد خبر: ۲۲۰۹۶۸
 در عین حال غیر قابل شستشو و ضد عفونی کردن است و متاسفانه به جهت در دسترس بودن اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتی و غیر بهداشتی) استفاده همگانی نیز دارد. از رفتگران شهرداری و خدمتکاران بیمارستان‌ها (بخش‌های عفونی) گرفته تا مشاغلی مثل فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها از خرد و کلان همه با پول سر و کار دارند و پول در حین معامله علاوه بر آلوده شدن آلودگی را نیز به همه افراد جامعه انتقال می‌دهد.

از طرف دیگر شناسایی پول آلوده از غیر آلوده غیر ممکن است. یک اسکناس بسیار تمیز می‌تواند حامل میلیون‌ها میکروب باشد.

انواع باکتریها

بیشترین عوامل بیماری‌زا که توسط اسکناس منتقل می‌شوند باکتری‌ها هستند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، باکتری‌ها به خصوص در خانواده‌های استافیلوکوک در اسکناس‌ها بیشتر دیده شده است. ویروس‌ها نیز بر روی اسکناس می‌توانند تا مدتی فعال باقی بمانند.

مقاومت انگل‌ها در خارج از بدن موجودات زنده بسیار کوتاه است، اما فقط انگل گال به صورت اتفاقی و در تماس پول با پول و در زمان کوتاه منتقل می‌شود.

در مطالعه‌ای که در سال 1384 در خصوص آلودگی باکتریایی انواع اسکناس‌های کاغذی در ایران  انجام شد نشان داده شد 46 درصد از انواع اسکناس‌های کاغذی دارای آلودگی به باکتری‌های گرم مثبت و 54 درصد دارای آلودگی به باکتری‌های گرم منفی بودند. به عبارت دیگر  صد در صد اسکناس‌ها  آلودگی میکروبی داشتند.

آنفلوآنزا 17 روز

تازه‌ترین مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که ویروس آنفلوآنزا می‌تواند تا 17 روز روی اسکناس زنده بماند. این مطالعه نشان داد انواع رایج گونه‌های ویروس آنفلوآنزا می‌توانند از 2 تا 72 ساعت بر روی اسکناس زنده بمانند البته، زمانی که این ویروس با خلط مخلوط شده و به پول افشانده شد، توانست تا  روز زنده بماند. مطالعات نشان داده این ویروس وقتی به پول منتقل می‌شود، می‌تواند آن قدر قوی باشد که افراد دیگر را پس از مدت 17 روز مبتلا کند.

پول و غذا

در جامعه از نظر آموزش عمومی از خطراتی که استفاده از پول آلوده برای انسان ایجاد می‌کند. کار مهمی انجام نشده است. در حقیقت این فرهنگ برای همه افراد جامعه جا نیفتاده که بدون شستشوی دست‌ها قبل از غذا، از مواد غذایی استفاده نکنیم. در بسیاری موارد متصدیان اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی مانند ساندویچی‌ها خود هم  مسوول سرو غذا و هم مسوول گرفتن بهای غذای فروخته شده هستند و طبیعی است که اقدامی نیز برای رعایت بهداشت نمی‌توانند صورت دهند. از طرف دیگر در تمامی اینگونه اماکن به دلیل عدم وجود دستشویی و مایع دستشویی مناسب، مراجعان بدون شستشوی دست اقدام به استفاده از غذا می‌کنند، در حالی که دست در جیب خود می‌کنند و پول را به فروشنده تحویل می‌دهند.

9 فرمان برای کاهش آلودگی

1- اسکناس‌ها را خشک نگه دارید.

2- اسکناس را به عنوان دستمال استفاده نکنید.

3- در حد امکان از کارت‌های الکترونیکی استفاده کنید.

4- دست‌های خود را مرتب بشویید.

5- اگر بطور مرتب به مواد خوراکی دست می‌زنید به پول دست نزنید.

6- اسکناس را در کیف بگذارید.

7- برای شمردن پول از بزاق خود کمک نگیرید.

8- نظافت و بهداشت را هنگام رد و بدل کردن پول رعایت کنید.

9- موقع غذا خوردن به پول دست نزنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها