معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات گیاهی گفت: پدیده خشکسالی در کشور می‌تواند در سایه برنامه ریزی مناسب و بینش کارشناسان و محققان کشاوروزی به یک فرصت تبدیل شود.
کد خبر: ۱۹۵۶۴۹
 محمدرضا جهانسوز دیروز با بیان این مطلب  در دهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات در کرج افزود: چنین خشکسالی توام با سرمازدگی طی چند صد ساله گذشته در کشور بی‌سابقه بوده و مقابله با آن نیازمند تدوین برنامه کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در زمینه استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با استفاده از روشهای نوین آبیاری و مدیریت بر منابع آب تا حدودی خشکسالی تبدیل به فرصت شده اما این فعالیت‌ها کافی نیست و باید گسترش یابد.

وی گفت: اجرای طرح‌های مدیریت بر مزارع در واقع حرکت به سوی علم‌گرایی در بخش کشاورزی است و تحقق این امر درگرو حمایت محققان از کشاورزان است.

جهانسوز ادامه داد: در همین راستا اکنون در نقاطی از کشور به صورت آزمایشی مزارع نمونه مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج آن طی 7 سال آینده در کشور کاربردی خواهد شد.

وی، تغییر نگرش در بخش کشاورزی از جمله تامین آب و استفاده بهینه از آن را برای دستیابی به اهداف مدنظر در این زمینه نیز یک ضرورت ذکر کرد.

این مسوول افزود: برای رسیدن به تولید پایدار در زمینه محصولات زراعی و باغی باید از یک نگرش استراتژیک و جامع‌نگر برخوردار شد.

جهانسوز گفت: تولید کافی و مقرون به صرفه، حفاظت و حمایت این منابع و توجه به سلامت و تندرستی جامعه سه شرط اصلی برای رسیدن به پایداری در محصولات کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی و پایداری در این عرصه امسال اغلب نهاده‌های کشاورزی به صورت یارانه‌ای و در سطح وسیع بین کشاورزان توزیع شده است.

وی با قدردانی از حضور پر رنگ تشکل‌های خصوصی در بخشهای مختلف کشاورزی گفت: حمایت از این تشکل‌ها امسال از ویژگی‌های خاص سیاستهای دولت در بخش کشاورزی است.

وی از فعالیت بانک اطلاعات جغرافیایی کشاورزی ایران خبر داد و افزود: هفته آینده اولین عکسبرداری هوایی در این زمینه آغاز خواهد شد.

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور نیز در این کنگره گفت: برای مقابله با پدیده خشکسالی نیازمند مدیریت جامع در استفاده بهینه از آب کشاورزی کشور هستیم.

دکتر عطااله سیادت افزود: جمهوری اسلامی ایران جزو 65 کشور جهان است که در کمربند خشکی قرار دارد و بروز پدیده خشکسالی هر چند سال یکبار در کشور قابل پیش‌بینی است.

وی، رونق اقتصادی کشاورزی کشور را در گرو سرمایه‌گذاری توام با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی دانست.

در این کنگره یک هزار و 200 مقاله پذیرفته شده به صورت پوستر، 40 مقاله شفاهی و 12 مقاله کلیدی در زمینه‌های اکولوژی، کشاورزی پایدار، به زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، به نژادی، ژنتیک و بیوتکنولوژی ارائه می‌شود.

بیش از یک هزار و 500 نفر از مدیران، استادان، محققان و کارشناسان علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور در این دهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در کرج به مدت سه روز شرکت دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها