مارمولک خانگی به خاطر داشتن پاهایی که باعث می‌شود این جانور با نیروی جاذبه مقابله کند، توجه دانشمندان را سالهاست به خود جلب کرده است. اکنون دانشمندان آمریکایی چسب زخم ضدآبی ساخته‌اند که ساختار آن از سطح چسبناک کف پای مارمولک الهام گرفته شده است.
کد خبر: ۱۶۰۷۹۲

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رویترز، از چسب جدید می‌توان در اتاق‌های عمل و یا برای ترمیم زخم‌ها استفاده کرد. نتایج این تحقیقات در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

"رابرت لانگر" استاد موسسه فناوری ماساچوست MITدر مورد فرایند این کار گفت "در واقع ما کار مارمولک را تقلید کرده‌ایم."

لانگر و جف کارپ همکارش از دانشکده پزشکی هاروارد از فناوری رایانه برای شکل‌دهی پستی بلندی‌های بسیار کوچک بر روی سطح باند استفاده کردند تا بافت زیرین را محکم گرفته و چسبندگی آن را افزایش دهد.

این باند از یک ماده "لاستیک زیستی" ساخته شده که توسط لانگر کارپ و دیگران ابداع شده است.

قبلا گروه‌های مختلف، چسب‌هایی الهام گرفته شده از مارمولک را ابداع کرده‌ بودند که می‌توان از آنها در محیطهای خشک استفاده کرد، اما ویژگی باند جدید آنست که می‌توان از آن در محیطهای مرطوب مانند بافت قلب، مثانه و ریه نیز بهره گرفت. این باند زیست تجزیه پذیر است و از این رو می‌توان آن را در بدن باقی گذاشت.

کارپ با اشاره به نیاز فراوان به نوار چسب‌های پزشکی افزود این گونه چسب‌ها، باید وقتی مرطوب می‌شوند، بدون ایجاد التهاب و یا عوارض سمی، به خوبی بچسبند و در ضمن باید انعطاف پذیر نیز باشند.

لانگر و کارپ برای آنکه این باند بر روی سطوح مرطوب بچسبد لایه نازکی از چسب قندی را به آن اضافه کردند.

لانگر افزود از این باند می‌توان برای پیشگیری از نشت در عمل‌های جراحی بای‌پس معده و یا برای تکمیل کردن بخیه‌ها استفاده کرد. حتی می‌توان داروها را در این باندها قرار داد و از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال‌دهنده دارو یا سلول بهره گرفت. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها